تبلیغات
یاد و خاطره شهدا - مطالب آبان 1394
 
یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر

 نگاهی اجمالی به فرهنگ ایثار و مقاومت در قرآن

نگاهی به فرهنگ ایثار و مقاومت در قرآن

ایثار و مقاومت از اصول اولیه ای است كه انبیای الهی بدون بهره مندی از آن هرگز موفق به انجام رسالت خویش نمی شدند. پیامبران با ایستادگی و مقاومت در برابر سنت های غلط و مناسبات نادرست اجتماعی و بذل ایثار و از خودگذشتگی در این راه به اصلاح جامعه پرداخته و بدون به دل راه دادن هرگونه ترس و واهمه ای از سختی ها و مشكلات فراروی، رسالت های سنگین الهی خود را به انجام رسانیدند تا آنجا كه خداوند درباره ایشان می فرماید:


«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و كفی بالله حسیبا؛ (1)


(پیامبران) كسانی بودند كه تبلیغ رسالت های الهی می كردند و (تنها) از او می ترسیدند و از هیچ كس جز خدا واهمه نداشتند و همین بس كه خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است.»


در این مقاله نویسنده كوشیده است. سطوری را به كنكاش پیرامون موضوع ایثار و مقاومت در قرآن اختصاص دهد. مطلب را با هم از نظر می گذرانیم:



نوع مطلب : شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : نگاهی به فرهنگ ایثار و مقاومت در قرآن، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، شهیدوشهادت، مقالات، مقالات شهدا، فرهنگ جهادوایثاروشهادت،
لینک های مرتبط :

مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام است

 

مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام است

 خانه‌داری زن از اشرف کارها است

سزاوار نیست که بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامی آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آنها مقاومت کند، ولى در کشور اسلامی عزیز ما ایران، ترک چادر مدّ و رایج شود و بعضی از دختران بدون چادر باشند.

حضرت  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در نوشتاری با عنوان «مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام» ضمن اشاره به اهمّیت مسأله حجاب و مفاسد روشن اختلاط مردان و زنان، تاریخچه‌‌ای از عداوت دشمنان اسلام با فریضه‌ی حجاب را به اختصار بیان کرده و زنان مسلمان را به مراقبت بر حفظ حجاب و عفاف، سفارش کرده‌اند. متن نوشتار معظم له بدین شرح است.

* حجاب، امتیاز زنان مسلمان

رکن قویم و اصیل «حجاب»، اساس و پایه‌ای است که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند و کرامت و شرافتی است که به آن افتخار می‌نمایند؛ همان اصلی که دشمنان اسلام به اهمیت آن تا آنجا پی‌برده‌اند که یکی از نخست‌وزیران اسبق انگلستان در نطقی به صراحت می‌گوید: «مادامی که کعبه، قرآن و حجاب در جوامع اسلامی باشد، ما نمی‌توانیم سیادت و آقایی خود را داشته باشیم. باید قرآن را بسوزانیم، کعبه را از بین ببریم (که وهابیت را برای رسیدن به همین هدف به عربستان آوردند) و عفّت و حجاب را از بانوان مسلمان بگیریم.»



نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، فرهنگ عفاف و حجاب، 
برچسب ها : مقابله با حجاب، عفاف وحجاب، مقابله باحجاب محوردشمنی بااسلام است، محجبه، مقالات اجتماعی،
لینک های مرتبط :

ریشه‌های تاریخی قساوت و توحش داعش  

اندیشمند عربستانی مطرح کرد؛ ریشه‌های تاریخی قساوت و توحش داعش کجاست؟

ریشه وحشی گری هایی که امروز از سوی داعش و تکفیری ها شاهد آن هستیم -در حالی که بر آن نام حدود شرعی می گذارند!- از بنی امیه سرمشق گرفته شده و بنی‌امیه هم از معاویه و معاویه هم از مادرش هند جگرخوار و پدرش ابوسفیان پیروی می کرد که آن رفتار مشهور و فجیع را با جنازه حمزه در جنگ احد کردند.

 

دکتر شیخ حسن فرحان المالکی اندیشمند و مبارز سنی عربستانی در سال 1390 هجری قمری در منطقه بنی مالک جنوبی 150 کیلومتری شرق شهر "جازان" متولد شد؛ وی از چهره‌های مشهور در بین پژوهشگران تاریخی در کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی محسوب می‌شود. فرحان المالکی به خاطر روشنگری هایش علیه وهابیت و سلفی گری و انصافش در برابر شیعیان، و همچنین انتقاد در مورد خلافت معاویه و یزید، اکنون در زندان آل سعود به سر می برد.


حسن فرحان در دسامبر سال 2012 میلادی در برنامه زنده شبکه وصال که متعلق به وهابیون سعودی است به انتقاد از برخی صحابه پیامبر(ص) می پردازد و این انتقاد وی باعث می‌شود آن برنامه قطع شده و دستور پخش این برنامه به طور کلی لغو گردد.

وی طی مقاله ای با عنوان «هاکم اصول الدواعش» (که در پایگاههای عربی درج شده است) ریشه های تاریخی قساوت جریان تکفیری از جمله داعش را تشریح کرده است.


حسن فرحان در مقاله خود که پیش از رفتن به زندان نوشته است، فهرستی از مسلمانان برجسته اعم از شیعه و سنی را در طول تاریخ ذکر کرده است که بر اثر قساوت حاکمان اموی و یا عباسی با پشتیبانی جریان تکفیر جان خود را از دست داده و قربانی شده اند. ترجمه متن مقاله با اندکی تلخیص چنین است:   


1. حجر بن عدی، صحابی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ  کشته می شود، چرا؟ چون از نظر حاکم وقت (حجّاج) کافر شده بود و سبب کفرش اجتناب از لعن علی بن ابی طالب بود!  و امروز نیز برخی از ما همچنان از این منطق پیروی می کنیم.




نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، توصیه و فرمان ها، 
برچسب ها : ریشه‌های تاریخی قساوت و توحش داعش، داعش و وهابیت، تکفیر وداعش، تروریسم، تروریست، مقالات اجتماعی، روایات تاریخی،
لینک های مرتبط :

تناسب امام حسین و سوره فجر در چیست؟ - پوستر شهید محمد علی دولت آبادی

تناسب امام حسین و سوره فجر در چیست؟

در حدیثی وارد است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «سوره مبارکه فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید زیرا این سوره مبارکه در شأن امام حسین (علیه السلام) است. شخصی علت آن را جویا شد، حضرت در پاسخ فرمودند: به دلیل آن که امام حسین(علیه السلام) صاحب نفس مطمئنه بود که خداوند از او راضی و او از خداوند راضی بود (مجمع البیان، ج 10- ص 481)

 مگر در سوره فجر، چه موضوعی مطرح است که با سید الشهدا (علیه السلام) تناسب دارد؟

محتوای این سوره فساد و تباهی قوم عاد، ثمود و فرعونیان و نیز لجاجت آنان در برابر دعوت پیامبران الهی، که برای نجات ایشان مبعوث شده بودند به سرنوشت شوم ختم گردید.

آن گاه که همانند این اقوام بنی امیه نیز تلاش خود را برای نابودی دین خدا آغاز نموده، طغیان امویان به اوج خود رسید و فرزندان امیه از کرسی خلافت انسان کامل، تختی برای پادشاهی خود ساخته اند.



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، آیات و روایات و احادیث، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : تناسب امام حسین و سوره فجر در چیست، قیام عاشورا، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی، مقالات عاشورایی، احادیث عاشورایی،
لینک های مرتبط :

جلوه هایی از آیات قرآن در کربلا

جلوه هایی از آیات قرآن در کربلا

قرآن مى‏فرماید: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ» [هود، 112] اى پیامبر! تو و یارانت استقامت بورزید.

در كربلا بهترین جلوه‏هاى استقامت را در امام حسین و یارانش ‏علیهم السلام مى‏بینیم.

قیام سیدالشهدا علیه ‌السلام تابلویی است بزرگ که در آن ارزش ‌های انسانی به بهترین وجه به تصویر کشیده شده ‌اند.

اوج ایثار، اخلاص، بصیرت، وفاداری و ... در این تابلوی زیبا نمایان است. و صد البته یکی از اهداف اباعبدالله، ترسیم تابلویی ماندگار بود تا دیگران با دقت در آن، در راه مستقیم بندگی حرکت کنند.



نوع مطلب : مقالات و مطالب عاشورایی، آیات و روایات و احادیث، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، هیئت های مذهبی، قیام عاشورا، احادیث عاشورایی، 
برچسب ها : جلوه هایی از آیات قرآن در کربلا، قیام عاشورا، نهضت عاشورا، احادیث عاشورایی، مقالات عاشورایی، قیام امام حسین،
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 20 آبان 1394

چند حدیث

همسر خوب می خواهی، بسم الله

در حدیثی آمده است که «من اکثر الاستغفار»، کسی که زیاد استغفار کند، 4 چیز به دست می‌آورد: «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه ‌اش بیرون می ‌آید.

آدم گاهی اوقات بی‌ خودی غم و غصه‌اش می‌شود، در آن لحظه تسبیح را بردارید ، استغفار کنید. قطعاً حالتان خوب می شود.

 

نقش استغفار در دور شدن بلا از انسان

دوم: «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمی‌شود، یه نفر دشمن داری، تهدید کرده که امشب ترورت می‌کنم، استغفار کنی، او را یکی دیگر ترور می‌کند و راحت می‌شوی، اگر استغفار کرده‌ای از کسی نترس و فقط از خدا بترس.

سوم: «من کل ضیقٍ مخرجا» صاحبخانه‌ تو را جواب کرده؟ سفته ‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست می ‌شود.



نوع مطلب : ائمه اطهار، سخنان بزرگان، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، توصیه و فرمان ها، آیات و روایات و احادیث، 
برچسب ها : احادیث، احادیث وروایات، حدیث، زندگی،
لینک های مرتبط :

 توكل تكیه گاهی برای اهل دل

توكل تكیه گاهی برای اهل دل

انسان در زندگی خویش هرگامش متزلزل تر از آن است كه خود بخواهد و بتواند بیاندیشد و یا بپندارد. از زمانی كه خود را می یابد و با خود آشنا می شود مرگ را همانند هر تغییر و دگرگونی بنیان افكن دیگری می یابد كه حضوری دایم دارد. از این رو برخی گفته اند كه همواره باید پرسید چه مانده است نه این كه چه گذشته است؟ به این معنا كه باید از آن چه مانده پرسید نه از زندگی ای كه گذشته است. برخی دیگر بر این باورند كه زندگی با مرگ متولد می شود و جان می گیرد ؛ چون هر زندگی در درون خود مرگ را می پرواند و هردم آن بازدم مرگ است. البته شاید این تصور و تصویری تند و نگاهی بدبینانه باشد ولی ترسیم درستی از حقیقت و بازنمایی دقیق و راستی از واقع است. در این تصور و تصویر نانمایی میان ذهن و واقع رخ ننموده است بلكه بازنمایی دقیق ذهن از وضعیت موجود بشر و بیان كننده درست مفهوم زندگی است. زندگی به حقیقت و راستی آمیخته ای از شدن و مرگ است. مگر نه این است كه حركت جوهری و بیرونی انسان همواره به معنا و مفهوم شدن است و مگر نه این است كه مرگ یعنی گام بلند شدن ؛ به این معنا كه ما در هر حركتی در حال شدن هستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم این بود ما با شدن دایمی درونی و بیرونی همراه است. شدن نیز تغییر و دگرگونی است كه رخ می دهد و آدمی را گریزی از آن نیست. جهان به گونه ای آفریده شده است كه همه چیز آن از دایره ثبات بیرون باشد و تغییر و دگرگونی جزو ذات آن قرار داده شده است. از این رو جهان بی تغییر و شدن معنا و مفهومی ندارد. اگر این شدن ها نبود هر گز چیزی به كمال نمی رسید و هیچ قوه ای به فعلیت در نمی آمد. از این رو شدن به عنوان اقتضایی كمالی جهان و آفریده های آن امری اجتناب ناپذیراست. هر شدنی به معنا و مفهوم مرگ است ؛ زیرا آن چه بود نیست می شود و چیزی دیگری ایجاد و جانشین و جایگزین آن می گردد. در این مبان سخن از امرثابت و متغیر و رابطه ثابت و متغیر مساله فلاسفه و فرزانگان است كه به نظر می رسد كه تاكنون پاسخ درست و راستی نیافته اند و دغدغه ایشان شده است. شاید این ثبوت مانند هر امر دیگری در این دنیا نسبی و دارای مراتب باشد. از این رو حتی آن امر ثابت در این دنیا به گونه ای متغیر است ولی بسیار آرام و كند این شدن را انجام می دهد و می پذیرد به گونه ای كه محسوس ما نیست و كسی آن را در حال شدن نمی یابد در حالی كه به گفته صدرایی حركت جوهری حتی آن امر ثابت را از شدن بیرون نمی راند و استثنا نمی سازد. و اینك دغدغه بزرگ تر میان این همه شدن ها و ثابت قدیم و ازلی و رابطه میان آن دو كه پرسش بزرگانی بوده است كه خواهان حل آن از سوی صاحب الامر (عج) شدند و این حكایت دیروز و امروز و فردای ماست و دغدغه فرزانگان .


نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، آیات و روایات و احادیث، 
برچسب ها : توكل تكیه گاهی برای اهل دل، توکل به خدا، توکل، احادیث وروایات، مقالات مذهبی،
لینک های مرتبط :

 توكل و نقش اسباب طبیعی

توكل و نقش اسباب طبیعی

به نظر می رسد كه برخی باورها و اعتقادات با واقعیات هستی تناسب ندارند و نوعی تناقص و تضاد میان آن چه هست و آن چه باور ذهن و نگرش و گرایش آدمی را سامان می دهد یافت می شود.


البته برخی این تضادها و تناقض ها توهم است و به سبب عدم تسلط شخص به موضوع و یا موضوعات پدیدار می گردد و برخی دیگر نیز به سبب آن است كه موضوعات در مجموعه خویش به درستی قرار داده نمی شود؛ زیرا باورهای دینی كه از منبع وحی و حكمت و علم فرو فرستاده شده نمی تواند متناقض یا متضاد باشد. بنابراین ضروری است تا در یك مجموعه و شبكه دیده شود. نمونه باورها و گزاره های ایمانی را می توان به قطعات پازل تشبیه كرد كه هر قطعه گاهی نه تنها معنا و مفهوم درست و كاملی ندارد، بلكه بسیار زشت و نامناسب می نماید. اما همین قطعات بظاهر ناجور و نامتناسب هنگامی كه در كنار هم به درستی قرار گیرند و تحلیل گردند آن گاه است كه تصوری درست و كامل آفریده می شود كه همگان را به شگفتی وا می دارد.


از امور و مسایلی كه به نظر می رسد در حوزه تناقض ها و تضادها قرار می گیرد، مسئله توكل و نقش اسباب طبیعی است. نویسنده در این نوشتار بر آن است تا با بازخوانی و تحلیل و تبیین مسئله توكل و اسباب طبیعی در زندگی فردی و جمعی، ارتباط آن دو را تشریح كند و نقش هر یك را براساس آیات و آموزه های قرآنی تبیین نماید.



نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، آیات و روایات و احادیث، توصیه و فرمان ها، 
برچسب ها : توكل و نقش اسباب طبیعی، توکل به خدا، توکل، احادیث وروایات، مقالات مذهبی، اجتماعی،
لینک های مرتبط :

مقام معظم رهبری،حضرت امام خامنه ای (مدظله و العالی):

 شهادت دُر گرانبهائیست كه بعد از جنگ به هر كسی نمیدهند!!!!

          عکس های شهید محمد علی دولت آبادی ، آرم نیروی انتظامی     شهید محمد علی دولت آبادی، آرم پلیس پیشگیری                                                                                                                                                     

 یاران چه غریبانه رفتند از این خانه.....هم سوخته شمع ما،هم سوخته پروانه 

 

     شهید محمّد علی دولت آبادی، شهید نظم وامنیت        شهید محمّدعلی دولت آبادی،شهید نظم وامنیت

                           

شهید راه نظم وامنیت، 

شهید والامقام : استوار دوم محمد علی دولت آبادی اولین شهید گشت پلیس110

 

پوسترشهید محمّد علی دولت آبادی، اولین شهید پلیس 110 ناجا          

                  

« آن روزها دروازه ای برای شهادت داشتیم و حال معبری تنگ، هنوز برای شهید شدن فرصت هست، دل را باید پاك كرد!  »

 

عکس های شهید محمّد علی دولت آبادی

 



نوع مطلب : شهدا، شهید محمّد علی دولت آبادی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : شهیدمحمدعلی دولت آبادی، اولین شهیدگشت110فاتب، ناجا، پلیس پیشگیری، فاتب، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی، شهدای نظم وامنیت،
لینک های مرتبط : شهیدمحمّدعلی دولت آبادی،

آداب معاشرت درقران - قسمت اوّل

آیة الله محمد تقى مصباح یزدى

بحث درباره آداب معاشرت است. در این باره در قرآن كریم مسائلى مطرح شده كه بعضى از آنها عمومیت دارد و بعضى درباره رسول اكرم‏صلى الله علیه وآله وسلم است كه شاید با بیانى كه عرض مى‏كنیم كمابیش قابل توسعه باشد.

1- آداب عمومى

آنچه مربوط به عموم افراد است، آدابى چند است كه در این جا به بعضى از آنها اشاره مى‏كنیم: در سوره نور چندین آیه هست كه كما بیش با هم مربوط است و از آیه 27 شروع مى‏شود: «یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوتا غیر بیوتكم حتى تستانسوا و تسلموا على اهلها ذلكم خیر لكم لعلكم تذكرون × فان لم تجدوا فیها احدا فلاتدخلوها حتى یؤذن لكم و ان قیل لكم ارجعوا فارجعوا هو ازكى لكم والله بما تعملون علیم; اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، به خانه‏هایى كه خانه‏هاى شما نیست داخل مشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام گویید. این براى شما بهتر است، باشد كه پند گیرید. و اگر كسى را در آن نیافتید پس داخل مشوید تا به شما اجازه داده شود و اگر به شما گفته شد: «برگردید»، پس برگردید، كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى‏دهید داناست.»



نوع مطلب : ائمه اطهار، سخنان بزرگان، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، توصیه و فرمان ها، 
برچسب ها : آداب معاشرت درقرآن، احادیث وروایات، احادیث قرآنی، اجتماعی،
لینک های مرتبط :

آداب معاشرت در قرآن - قسمت دوّم

آیة الله محمد تقى مصباح یزدى

1 - 4 - آداب نشستن

دیگر از آداب معاشرت كه در قرآن كریم مورد تاكید واقع شده این است كه در مجالس طورى بنشینند كه اگر تازه واردى، آمد جاى نشستنش باشد. معمولا مجالس ظرفیت محدودى دارد و اگر همه افراد بخواهند آزاد و راحت‏بنشینند ممكن است جا براى دیگران تنگ بشود از این رو دستور داده شده كه در مجالس وقتى به شما گفته مى‏شود كه جا باز كنید تنگتر بنشینید و جا به دیگران بدهید كه خدا هم به شما وسعت‏بدهد. در آیه 11 سوره مجادله مى‏فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اذا قیل لكم تفسحوا فى المجالس فافسحوا یفسح الله لكم‏» درباره شان نزول این آیه گفته‏اند: كسانى كه خدمت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم شرفیاب مى‏شدند دور پیغمبر تنگاتنگ حلقه مى‏زدند و كسانى كه بعد مى‏آمدند دیگر جا براى ایشان نبود این است كه در این آیه اشاره مى‏فرماید طورى نباشد كه اگر كسى كارى دارد یا مى‏خواهد سخنى از پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله وسلم بشنود جا براى او نباشد.
بعد اضافه مى‏فرماید: «و اذا قیل انشزوا فانشزوا» بعضى از مفسران گفته‏اند كه منظور این است كه اگر شخص محترمى وارد شد و به شما گفته شد بلند شوید و جاى خود را به او بدهید این كار را انجام بدهید و در ذیل آیه دارد: «یرفع الله الذین آمنوا منكم والذین اوتوا العلم درجات‏» این ذیل مى‏تواند مؤیدى براى این تفسیر باشد كه در بین شما كسانى هستند كه مزایایى دارند و احترامشان براى شما لازم است از جمله مؤمنین خالص و علماى ربانى كه نزد خدا محترمند و خدا آنها را بلند مرتبه قرار مى‏دهد. «اذا قیل انشزوا» یعنى هنگامى كه به شما گفتند برخیزید تا شخص محترمى بنشیند، برخیزید و به او جا بدهید و بى‏احترامى نكنید زیرا اشخاص متقى و عالم، نزد خداى متعال مقامى بلند دارند.



نوع مطلب : سخنان بزرگان، ائمه اطهار، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، توصیه و فرمان ها، 
برچسب ها : احادیث قرآنی، احادیث وروایات، آداب معاشرت درقرآن، اجتماعی،
لینک های مرتبط :

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ ی مقابله با آن – مقالات اجتماعی

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ ی مقابله با آن-قسمت اوّل

چكیده
مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ را فرهنگ می‏نامند. تبادل فرهنگی ملت‏ها نیز كه در طول تاریخ در بستری طبیعی ادامه داشته برای تازه‏ماندن معارف و حیات فرهنگی بشر امری ضروری است و جامعه ‏ی انسانی را در مسیر سعادت واقعی به پیش می‏برد.
اما آنچه امروزه مشكل‏ساز شده "تهاجم فرهنگی" یا غلبه ‏ی یك فرهنگ بر سایر فرهنگ‏ هاست كه نمونه‏ی بارز آن روند روبه گسترش تسلط فرهنگ غرب بر سایر فرهنگ‏ها ـ به ویژه فرهنگ اسلامی ـ در یكصد سال اخیر است. تفاوت عمده‏ ی تهاجم فرهنگی با تبادل فرهنگی در این است كه در تهاجم برای فرهنگ مورد هجوم امكان انتخاب وجود ندارد.
جلوه‏های تهاجم فرهنگی را می‏توان به دو دسته‏ی بیرونی، همچون: تلاش برای دین‏زدایی، ایجاد روحیه‏ ی خودباختگی فرهنگی، ترویج افكار و اندیشه ‏های غربی و ... و درونی، همچون: عقب‏ ماندگی علمی و صنعتی، فقر اقتصادی، غفلت كارگزاران فرهنگی و ... تقسیم كرد. در این مقاله ضمن بررسی جلوه‏های فوق، راهكارهایی برای مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی ارائه شده است.

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ ی مقابله با آن – مقالات اجتماعی

 



نوع مطلب : مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، فرهنگ عفاف و حجاب، 
برچسب ها : تهاجم فرهنگی، مقالات اجتماعی، مقابله باتهاجم فرهنگی، فرهنگ منحط غرب،
لینک های مرتبط :

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ ی مقابله با آن-قسمت دوم


درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ ی مقابله با آن – مقالات اجتماعی

ویژگی‏های تهاجم فرهنگی
اساسا "تهاجم فرهنگی" در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگی‏های منحصر به فردی است. تهاجم فرهنگی معمولاً نامرئی و نامحسوس است؛ دراز مدت و دیرپاست؛ ریشه‏ای و عمیق است؛ همه‏جانبه است؛ حساب شده و دارای برنامه و ابزارهای گسترده است؛ گسترده و فراگیر است؛ كارساز و خطرزاست. علاوه بر این‏ها، "تهاجم فرهنگی" همانند كار فرهنگی، یك كار آرام و بی‏سر و صداست و قربانیان آن بیش‏تر قشر جوان هستند (قیصی زاده 1363).
در تهاجم نظامی، دشمن با تجهیزات و امكانات نظامی وارد معركه می‏شود، اما در "تهاجم فرهنگی" نیازی به لشكركشی و هزینه‏های هنگفت نظامی نیست؛ هم‏چنین دشمن در این تهاجم برای تحمیل حاكمیت فرهنگ خود از همه‏ی حربه‏های سیاسی ـ اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره می‏گیرد. در "تهاجم نظامی" تنها بخشی از مرزها و سرزمین‏های مجاور در تیررس مستقیم دشمن قرار می‏گیرد، اما در "تهاجم فرهنگی" سلاح‏های مخرب دشمن تا عمق خانه‏ها پیش می‏رود و ذهن و قلب انسان‏ها را نشانه می‏گیرد. به همین دلیل است كه پس از جنگ جهانی دوم، آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریكا اعلام كرده بود كه: بزرگ‏ترین جنگی كه در پیش داریم جنگی است برای تسخیر اذهان انسان‏ها (هدایتخواه، 1377).



نوع مطلب : مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، 
برچسب ها : تهاجم فرهنگی، مقابله باتهاجم فرهنگی، مقالات اجتماعی، مقالات،
لینک های مرتبط :

  تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن – مقالات اجتماعی

 

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن

اشاره:

اگر به تقابل استکبار جهانی در سه دهه گذشته نظر بیفکنیم در می یابیم که در دهه اول تقابل در حوزه نظامی است و سراسر این دهه جنگ، کودتا و ترور می باشد. اما از ابتدای دهه دوم، بحث فراگیر عمومی در جامعه ایرانی مسئله «تهاجم فرهنگی» بود.

تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، هجوم فرهنگی و... مفاهیمی است که بر سر زبان ها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبری از همان اولین سالهای پایان دفاع مقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی آنان دادند. چنانچه در یکی از سخنرانی ها می فرمایند: «دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشاء – سعی می کند جوانهای ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است».[1]

استکبار در دهه سوم در راستای هجمه فرهنگی به فکر مهار انقلاب اسلامی در سطح جهان افتاد لذا پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تحریم ها تشدید شد و حمله به افغانستان، عراق و حزب الله به قصد مهار انقلاب اسلامی ایران آغاز گشت ولی در این امر(مهار بین المللی)نیز شکست خوردند.

اکنون درآغاز دهه چهارم به دنبال مهار انقلاب از درون توسط سربازان فرهنگی خویش می باشند و در این امر تمام جریان های داخلی و خارجی هماهنگ عمل می کنند. چنانچه در جریان انتخابات 22 خرداد 88 این امر نمود یافت. البته باید دانست که بحث تهاجم فرهنگی تازگی ندارد و بررسی تاریخ جریان سلطه در قرون گذشته نیز نشان می دهد که یکی از ابزارهای اصلی دشمنان برای غلبه بر جوامع اسلامی استحاله فرهنگی است و نمونه بارز آن استحاله فرهنگی مسلمین در مسئله اندلس است.

حال آنچه ضرورت دارد این است که اساساً «جنگ و غارت فرهنگی» چیست؟ و ابعاد و ابزار و روشهای آن کدام است؟ در این نوشتار به تبیین موضوع فوق می پردازیم تا با منطق تهاجم فرهنگی آشنا شویم و بتوانیم با بصیرت کافی به دفاع از کیان و هویت فرهنگی خویش بپردازیم. به آن امید که مورد رضای حق واقع شود.



نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، فرهنگ عفاف و حجاب، 
برچسب ها : تهاجم فرهنگی، مقابله با تهاجم فرهنگی، فرهنگ منحط غرب، مقالات اجتماعی،
لینک های مرتبط :

نظام سیاسی و فعالیت مبتکرانه در مقابله با تهاجم فرهنگی - مقالات اجتماعی

نظام سیاسی و فعالیت مبتکرانه در مقابله با تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی- مقالات اجتماعی

فرهنگ‌های مختلف می‌کوشند تا به نوعی به فرهنگ مسلط در جامعه تبدیل شوند. همینک فرهنگ لیبرال هرچند فرهنگی غیربومی و وارداتی است، در حال مبارزه با فرهنگ مسلط یعنی فرهنگ اسلامی می باشد.

در حکم آخر رهبر معظم انقلاب برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، معظم له بر نکات فراوانی تأکید کردند که در میان آنها سه نکته از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و به نوعی نکات کلیدی مورد تأکید ایشان بودند. این سه نکته عبارتند از:

۱- برخورد فعال و مبتکرانه با جبهه‌بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه ی آن

۲- مکمل و تسهیل گر و الهام بخش بودن در فعالیت های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ

۳- بازآرایی و هم افزا کردن همه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ.

تهاجم فرهنگی

در خصوص این سه نکته توجه به ملاحظات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

۱-  فرهنگ را چرخ زیرین سیاست دانسته‌اند، یعنی اگر قرار است که عرصه سیاست کارآمد و اثربخش باشد، عناصر این مهم بایستی ابتدا در حوزه فرهنگ خود را نشان دهند. از این رو، توجه به فرهنگ به مثابه عنصر اصلی پویایی سیاست جدی و ضروری است. از طرفی، چون تکثر و تعدد فرهنگی در همه جوامع مشاهده می شود و این تکثر و تنوع را نمی‌توان نفی کرد، طبیعی است که فرهنگ‌های مختلف می‌کوشند تا به نوعی به فرهنگ مسلط در جامعه تبدیل شوند که در خصوصی کشوری مانند ایران نیز این پدیده واقعیت دارد، یعنی فرهنگ های مختلف موجود در این جامعه و از جمله فرهنگ لیبرال و… که هرچند فرهنگی غیربومی و وارداتی است، در حال مبارزه با فرهنگ مسلط یعنی فرهنگ اسلامی است تا آن را از عرصه به در کند و خود به فرهنگ مسلط تبدیل شود و چنانچه نظام سیاسی – فرهنگی در ایران نتواند عناصر پویای فرهنگ بومی را بازتولید کند، در واقع از پویایی‌های خود می‌کاهد و راه برای رشد و گسترش فرهنگ‌های رقیب هموار می‌شود. از این رو، نوع سیاستگذاری و اقدام در حوزه فرهنگ بایستی به گونه ای باشد که نه تنها به تقویت عناصر فرهنگ بومی منجر شود، بلکه همچنین بایستی به گونه ای باشد که منجر به تضعیف و به محاق رفتن فرهنگ های رقیب شود.

۲-  نکته دوم به نقش دولت و دستگاه های مسئول در حوزه فرهنگ مربوط می‌شود که به تعبیر مقام معظم رهبری بایستی “مکمل و تسهیل گر و الهام بخش در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ” باشند. در واقع کارویژه‌های تربیتی دولت و دستگاه های مسئول در نظام اسلامی سبب آن است که آنها نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت نباشند.

۳-  نکته دیگر که در واقع تکمیل کننده نکته قبلی است، مسأله عزم ملی است، یعنی هم افزایی همه ظرفیت ها. به عبارت دیگر، توفیق در زمینه مسائل فرهنگی تنها در صورتی محقق خواهد شد که با عزم جدی در مجموعه نظام همراه باشد، یعنی از توان و ظرفیت همه نیروهای مومن ومعتقد به مکتب اسلام در راستای تحقق اهداف مورد نظر در حوزه فرهنگ و به تبع آن در سایر حوزه ها استفاده شود. این امر از آن رو حائز اهمیت است که از عملکردهای جزیره ای افراد و مجموعه ها جلوگیری می‌کند و یکی از مصادیق تسهیل گری و الهام بخشی دستگاه های مسئول اقدام در همین راستا می باشد.

در پایان بایستی گفت که تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر مسائل فرهنگی، اهمیت این حوزه و از سویی حساسیت ایشان نسبت به آن را می رساند و همانگونه که در بالا بدان اشاره شد، توفیق در حل معضلات تنها با هم افزایی ظرفیت ها و عزم ملی جدی در این زمینه میسر است. در واقع، اگر مجموعه دستگاه های مسئول در اجرای برنامه های خود از پشتیبانی و حمایت مردمی برخوردار نباشند، آن برنامه ها به نتیجه نخواهد رسید و از سویی چنانچه اقدامات خودجوش مردمی نیز از حمایت دستگاه های مسئول برخوردار نباشند، آنها نیز ناقص می مانند. از این رو، بایستی مکانیسم های ارتباطی میان مردم و مسئولان نیز تقویت شود.

نظام سیاسی و فعالیت مبتکرانه در مقابله با تهاجم فرهنگی - مقالات اجتماعی



نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، امر به معروف و نهی ازمنکر، فرهنگ عفاف و حجاب، 
برچسب ها : تهاجم فرهنگی، مقابله باتهاجم فرهنگی، مقالات، مقالات اجتماعی، نظام سیاسی،
لینک های مرتبط :

نارضایتی مردم و رهبری از عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی

 

۱۳سال از صدور فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب (مدظله العالی) در مبارزه با فساد گذشت وطرح یک سوال اساسی!!!!!

چرا تاکنون در خصوص مبارزه با مفاصد اقتصادی،هیچ اقدام ملموسی که حضرت آقا(مدظله العالی) ومردم را راضی نماید توسط مسئولین انجام نگردیده است؟

 

نارضایتی مردم و رهبری از عدم مبارزه جدی با فساد-قسمت اول

طرح رسیدگی به اموال مسوولان بیش از دو سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.البته این طرح بزودی در مجمع تشخیص طرح و بررسی خواهد شد.

صراط:   با وجود گذشت 13سال از فرمان 8ماده‌ای، هشدارهای رهبر معظم انقلاب طی این مدت با بروز مفاسد اقتصادی بزرگ، پررنگ‌تر شدند و در دیدارهای مختلف با مسئولان اجرایی، قوه قضاییه و قوه مقننه از بی‌توجهی نسبت به این مسئله انتقاد کردند.انتشار اخبار مختلف از مفاسد اقتصادی که طی سال‌های گذشته با نام پرونده‌های فاضل خداداد در دهه70، شهرام جزایری در دهه 80 و مه‌آفرید خسروی و بابک زنجانی در دهه 90شناخته شدند حکایت از نادیده گرفتن هشدارها نسبت به گسترش مفاسد اقتصادی دارند. افزایش این مفاسد به‌گونه‌ای بود که نرخ تصاعدی به‌خود گرفتند و از 123میلیارد تومان فاضل خداد داد 3هزار میلیارد تومان مه‌آفرید خسروی و بعدتر 9هزار میلیارد تومان بابک زنجانی در ابتدا به‌منظور اجرای این توصیه‌ها ستادی به‌عنوان ستاد ارتقای سلامت نظام اداری در راستای مقابله با فساد زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد و سپس با توجه به فرمان 8ماده‌ای و تأکید مجدد ایشان بر مبارزه با فساد، ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی تحت نظر رؤسای 3قوه به‌صورت رسمی تشکیل شد. 3نماینده مجلس، 3وزیر کابینه دولت و 3نفر از نمایندگان قوه قضاییه شکل میان‌قوه‌ای به ستاد می‌دادند.با این حال روسای جمهور همواره با روش‌های متفاوتی به‌دنبال مقابله با مفسدان و رانت‌خواران اقتصادی بودند. دی‌ماه سال 91در روزهایی که پرونده‌هایی مثل فساد 3هزار میلیاردی و پرونده خیابان فاطمی باز شده بود ، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی نقش مبارزه با جرائم اقتصادی در جهاد اقتصادی پیشنهادی را درباره تشکیل سازمان مبارزه با فساد مطرح کرد که بعدها مجلس به سراغ بررسی این پیشنهاد رفت اما مثل برخی طرح‌های ذیگر، این طرح هم به بایگانی خانه ملت رفت و سراغی از آن گرفته نشد. علاوه بر این طرح رسیدگی به اموال مسوولان بیش از دو سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.البته این طرح بزودی در مجمع تشخیص طرح و بررسی خواهد شد.



نوع مطلب : امر به معروف و نهی ازمنکر، ولایت فقیه، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، سخنان بزرگان، 
برچسب ها : فرمان هشت ماده ای، نارضایتی رهبری ومردم، مبارزه با مفاسداقتصادی، مقالات اجتماعی،
لینک های مرتبط :
نارضایتی رهبری ومردم از عدم مبارزه با مفاسد اقتصادی -مقالات اجتماعی

نارضایتی مردم ورهبری انقلاب(مدظله العالی) از عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی- قسمت دوم

بالارفتن دیوار حاشیه امن در فساد

گرچه دربعد تقنینی قوانین خوبی که مانع از بروز فسادهای مالی و اقتصادی می‌شود مصوب شده است اما با توجه به همه این قوانین و کارهای صورت گرفته در کشور هنوز تصمیم روشنی برای مبارزه با فساد دیده نمی‌شود و این موضوع در کشور ملموس نیست. از این‌رو باید ریشه این مشکل را پیدا و آن را حل کرد. باید دید در بخش اجرایی مشکل داریم یا در حوزه قانون دچار مشکل هستیم.عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده قوه‌مقننه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در این خصوص می‌گوید: ما به لحاظ قانونی مشکلی برای مبارزه با فساد نداریم که بخواهیم سازمان جدیدی تشکیل دهیم. او می‌افزاید: تا به حال یقه کدام مفسد اقتصادی را خواستیم بگیریم که با مشکل قانونی مواجه شده‌ایم. یوسفیان ملا با انتقاد از اینکه 3سال از تصویب قانون سلامت اداری می‌گذرد اما آیین‌نامه‌های اجرایی آن هنوز تدوین نشده است گفت: آقایانی که شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی را می‌دهند باید اول از خودشان شروع کنند؛متأسفانه هر دوره‌ای آقایان دور خودشان خط امن کشیدند اما به مردم می‌گویند باید با فساد مبارزه کرد. او معتقد است مشکل اصلی ما نبود عزم لازم در مسئولان برای مبارزه با فساد است و حاشیه امن در فساد روزبه‌روز دیوارش بالاتر می‌رود. مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم اصلاح روش و فرایند‌ها و همچنین عدم‌به کار‌گیری افرادی که شبهه‌ای درخصوص آنها مطرح است رادر پیشگیری از فساد اقتصادی مهم می‌داند. او می‌گوید: باید از تجربه دیگر کشور‌ها در برخورد‌های قاطع با مبارزه با فساد استفاده کرد و باید سازمان چابکی وجود داشته باشد که ‌ با مفاسد اقتصادی قاطعانه برخورد کند تا زمان برخورد با مفاسد کم شود.متأسفانه در کشور ما شتاب گسترش مفاسد اقتصادی بیش از مبارزه با آن است و نیاز به سازمان مقتدری داریم که کار اصلی‌اش تنها مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد تا وقتی مفسدین سروکارشان به آنجا افتاد بدانند دیگر اینجا نفوذناپذیر و آخر خط است.ایران مدت‌هاست عضو کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با مفاسد شده و یکی از موضوعات مهم در این کنوانسیون بحث شفافیت مالی مسئولان است اما فضای شفافیت مالی بین مسئولان ما وجود ندارد و هیچ اقدام شفافیت‌زایی دراین‌باره به تصویب نمی‌رسد! او معتقد است که اگر با فساد مبارزه نشود عده‌ای حتی از پشم اقتصاد مقاومتی و تحریم‌ها نیز کلاهی برای خودشان می‌دوزند و کار را به حدی می‌رسانند که اقتصاد مقاومتی را هم آلوده به فساد کرده و آبروی آن را می‌برند.


نوع مطلب : سخنان بزرگان، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، ولایت فقیه، امر به معروف و نهی ازمنکر، 
برچسب ها : فرمان هشت ماده ای، مبارزه با مفاسداقتصادی، مقالات اجتماعی، نارضایتی رهبری ومردم،
لینک های مرتبط :


شهید محمّد علی دولت آبادی،اولین شهید گشت 110 فاتب

 

نحوه شهادت شهید استواردوم محمّد علی دولت ابادی

گروهبانیکم محمّدعلی دولت آبادی در تاریخ 71/12/22 درخانواده ای مذهبی به به دنیا آمد.در سال 89 وارد نیروی انتظامی شده بود و 8 ماهی بود که بعد از اتمام دوره آموزشی اش به عنوان گشت موتوری در کلانتری 120 سید خندان مشغول به کار شده بود.

به گفته پدرش، او از همان دوران کودکی دوست داشت پلیس شود. به همین خاطر بعد ازاتمام دوره دبیرستان و گرفتن دیپلم برای استخدام در نیروی انتظامی اقدام کرد.



نوع مطلب : شهدا، شهید محمّد علی دولت آبادی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : نحوه شهادت شهید دولت آبادی، شهیدمحمدعلی دولت آبادی، اولین شهیدگشت110، پلیس110، فاتب، ناجا، شهدای نظم وامنیت،
لینک های مرتبط : شهید محمّد علی دولت آبادی، عکس های شهید محمّد علی دولت آبادی و دوستان، مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید محمّد علی دولت آبادی، دیدار با خانواده شهید دولت آبادی، زمزمه شهید محمد علی دولت آبادی، مرکز مشاوره شهید دولت آبادی،
ادامه مطلب

مقالات عاشورایی - امام حسین (ع)  در آغوش پیامبر (ص)

 

امام حسین (ع)  در آغوش پیامبر (ص)

 

حضرت سیّدالشهدا (ع)  همواره مورد توجّه ویژه رسول خاتم (ص)  بوده است. پیامبر اسلام (ص)  ارتباط ویژه‌ای با نوه خود برقرار می‌كردند و هرگاه این كودك خردسال را مشاهده می‌کردند، او را در آغوش گرفته و بسیار می‌بوسیدند.

در این رابطه روایات زیادی وجود دارد. به عنوان نمونه ابن قولویه[1] در كتاب «كامل الزیارات» از امام باقر (ع)  این‌گونه نقل می‌كند:

«كانَ رَسُولُ الله (ص)  إِذا دَخَلَ الحُسَیْنُ (ع)  إجْتَذَبَهُ إِلَیْه»

هرگاه سیّدالشهداء (ع)  نزد رسول خاتم (ص)  می‌آمد، حضرت تمام آغوش خود را می‌گشود. نكته مهم این است كه حضرت در هر مكانی، چه در منزل خود، چه در منزل دختر گرامی‌شان، چه در مسجد و حتّی در محراب، با مشاهده فرزند خود، غرق در شادی شده و او را در بغل می‌گرفت.



نوع مطلب : قیام عاشورا، مقالات و مطالب عاشورایی، آیات و روایات و احادیث، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، 
برچسب ها : امام حسین (ع) در آغوش پیامبر (ص)، مقالات عاشورایی، قیام عاشورا، نهضت عاشورا، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی،
لینک های مرتبط :

سه گناهی که کیفر آن در همین دنیاست

 

توجه ویژه داشتن، به ارزش و مقام پدر و مادر و احترام به آنها ، محترم دانستن حق دیگران و ترس از ظلم به طرق مختلف به مردم ، شکرگزار بودن در مقابل پروردگار و صدها مورد دیگر از مواردی هستند که با دیدن خلاف این ها، آهی بلند را از ما بلند می کند و با گفتن جمله ی "یاد قدیم ها بخیر" افسوسمان را دو چندان می کند.

در روایتی پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله، به مواردی که در بالا به عنوان مثال اشاره شد ، متذکر شده اند و در این رابطه فرموده اند:

کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند (یعنی در همین دنیا مجازات می شود.)

1 - عاق پدر و مادر         2 - ظلم و تجاوز به مردم     3 - ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی. (بحار الانوار، ج 74، ص 74)    

در ادامه در باب این موضوع با ما همراه باشید ...  



نوع مطلب : سخنان بزرگان، ائمه اطهار، مقالات و مطالب مذهبی، امر به معروف و نهی ازمنکر، 
برچسب ها : سه گناهی که کیفر آن در همین دنیاست، امربه معروف ونهی از منکر،
لینک های مرتبط :

صرف شركت در مجلس امام حسین علیه السلام به معنای مورد تایید بودن و مورد عنایت بودن نیست زیرا چه بسا افرادی با اغراض شیطانی در این مجالس شركت می كنند.

 صرف شركت در مجلس امام حسین علیه السلام به معنای  مورد عنایت بودن نیست    - مقالات عاشورایی

 

گریه بر امام حسین علیه السلام شاه بیت اعمال است. دستگاه امام حسین علیه السلام نقطه اتصال خوبی برای وصل شدن به خداست.

در کتاب کامل الزیارات روایت آمده است که گریه برای امام حسین علیه السلام، اولیای دین مثل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت زهرا علیها السلام را خوشحال می کند. شاد کردن دل ایشان مانند مرحمی است که بر دل ایشان گذاشته می شود.

بر این اساس می توان به اهمیت مجالس روضه اهل بیت علیهم السلام اذعان بیشتری داشت.



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : قیام عاشورا، مقالات عاشورایی، هیئت های مذهبی، مقالات، عزاداری امام حسین،
لینک های مرتبط :

 عاشورا و امام حسین علیه السلام در آئینه احادیث  - احادیث عاشورایی

 

عاشورا و امام حسین علیه السلام در آئینه احادیث

 

امامان شیعه علیهم السلام برای اینکه نهضت خونین کربلا و محرم و عاشورا برای همیشه زنده و جاوید بماند، سعی و تلاش فراوانی نمودند و دراین راستا از پنج شیوه استفاده کردند:

1- یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام و یاران فداکارش در مناسبت های مختلف، بخصوص در ایام محرم و عاشورا.

عن ابی عمارة المنشد قال: «ما ذکر الحسین بن علی عند ابی عبدالله علیه السلام فی یوم قط فرئی ابو عبدالله علیه السلام متبسما فی ذلک الیوم الی اللیل » (1) ابوعماره منشد می گوید: هر گاه در حضور امام صادق علیه السلام نام حسین علیه السلام برده می شد، آن روز تا شام خنده بر لبان آن حضرت دیده نمی شد.



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، آیات و روایات و احادیث، 
برچسب ها : عاشورا و امام حسین علیه السلام در آئینه احادیث، قیام عاشورا، احادیث وروایات، احادیث عاشورایی، هیئت های مذهبی،
لینک های مرتبط :

چه کسانی امام حسین (ع) را یاری نکردند؟ - مقالات عاشورایی- پوستر شهید محمد علی دولت آبادی

مقالات عاشورایی - چه کسانی امام حسین (ع) را یاری نکردند؟


جریان سیدالشهدا علیه‌السلام شامل خود ایشان و یارانی می‌شد که در صحرای کربلا به‌همراه ایشان به شهادت رسیدند؛ افرادی که مبانی بنیادین و مبانی معرفتی خوبی داشتند و مسائل اسلامی را در دوره‌ی خود به‌خوبی درک کرده بودند. این جمع چون با استدلال و اندیشه‌ی صحیح به مسئله‌ی امامت پی برده بودند، دیگر در هر مسئله‌ای با امام حسین علیه‌السلام بحث‌وجدل نمی‌کردند و نگاه او را کامل‌ترین نگاه نسبت به همه‌ی مسائل و نسبت به همه‌ی رجال آن عصر می‌دانستند


 


از منظر جریان شناسی تاریخی، می توان طیف ها و افراد مختلف زمانه ی سیدالشهدا علیه السلام را در سه جریان کلی مورد بررسی قرار داد:



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : مقالات عاشورایی، چه کسانی امام حسین (ع) را یاری نکردند؟، هیئت های مذهبی، قیام عاشورا، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی،
لینک های مرتبط :

سرچشمه های عزاداری شیعه پس از واقعه کربلا

سرچشمه های عزاداری شیعه پس از واقعه کربلا

چکیده:

در تاریخ شیعه، سنت عزاداری، علاوه بر جنبه های روحی و معنوی، رنگ سیاسی ـ اجتماعی نیز به خود گرفته است. شیعیان امامیه، با برپایی عزاداری و گرامیداشت شهیدان کربلا، طرفداری ازراه وروش پیشوایان شهیدومخالفت بادشمنان آنان رابه نمایش می گذارند.

این مراسم که هر سال پرشورتر برگزار می شود، این پرسش را مطرح می کند که سرچشمه های عزاداری شیعه امامیه پس از واقعه کربلا چیست؟

مقاله حاضر با رویکرد تاریخی، ریشه ها و سرچشمه های این سنت را بیان می کند.



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : سرچشمه های عزاداری شیعه پس از واقعه کربلا، هیئت های مذهبی، مقالات عاشورایی، قیام عاشورا،
لینک های مرتبط :

شهید محمد علی دولت آبادی، شهید نظم وامنیت

به گزارش خبرنگار انتظامی " دفاع پرس "، قدم زدن در کوچه‌شان سنگین نیست. اصلا هیچ فرقی با دیگر کوچه های شهر ندارد. یک کوچه است به مانند هزار کوچه دیگر در دل محله نظام آباد.

در این کوچه تا دو سال پیش جوانی که هنوز جوهر مهر بیست سالگیش خشک نشده بود قدم می زد، مسجد می رفت و سینه زنی اربابش را می کرد.

حالا این کوچه از آن همه رفت و آمد تنها یک یادگار از محمد علی  برای خود به یادگار برداشته. عکسی که هنوز بعد از دو سال روی سر در خانه آنها نصب است.



نوع مطلب : شهدا، شهید محمّد علی دولت آبادی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : گزارش، زندگی شهید محمدعلی دولت آبادی، پلیس110، اولین شهیدگشت110، فاتب، ناجا، شهدای نظم وامنیت،
لینک های مرتبط :

مقالات عاشورایی – عاشورا ازاسلام تا اسلام

عاشورا از اسلام‌ تا اسلام‌- قسمت اول

عاشورا، همچون‌ کوهی‌ است‌ عظیم‌ به‌ وسعت‌ تاریخ‌، به‌ زیبایی‌ جلوه‌ الهی‌ و به‌رنگ‌ خون‌ِ سیدالشهدا. قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) مانند دشت‌ نیست‌ که‌ بتوان‌ تا انتهایش‌ رادید و کرانه‌ هایش‌ را مشاهده‌ کرد، داستان‌ یک‌ کوه‌ است‌، از هر طرف‌ می‌توان‌ آن‌ را درک‌کرد، می‌توان‌ از آن‌ بالا رفت‌ و از جنبه‌های‌ متفاوتش‌ بهره‌ برد. پس‌ کربلا داستانی‌ در دل‌خود جای‌ داده‌ است‌ که‌ هر چه‌ از آن‌ بگویی‌، کم‌ گفته‌ای‌ .
حسین‌ (ع) فرزند دختر رسول‌ اللّه‌ ۶ که‌ ایمان‌ را بر مصلحت‌ مقدم‌ می‌داشت‌. اوپسر علی‌ (ع) است‌ که‌ شجاعت‌ و هیبتش‌، دشمنان‌ را فراری‌ می‌داد و فرزند فاطمه‌ است‌ که‌ در برابر ظلم‌ و ستم‌ می‌ایستد و می‌سوزد، ولی‌ کوتاه‌ نمی‌آید. پس‌ باید حماسه‌ای‌را ایجاد می‌کرد که‌ در تاریخ‌ بشریت‌ بماند و الگوی‌ حق‌ پرستان‌ِ تاریخ‌ باشد .
او در مدینه‌ النبی‌ زیسته‌ و با اسلام‌ حقیقی‌، کاملاً آشنا بود، پس‌ «جامعه‌ اسلامی‌مطلوب‌» را می‌شناخت‌. اما انحراف‌ خلافت‌،اشرافی‌ گری‌ها،ظلم‌ و ستم‌ها،خاموش‌ کردن‌یاد و نام‌ جدش‌ رسول‌ اللّه‌  توهین‌ به‌ مادرش‌ زهرا ۸ و سب‌ و توهین‌ به‌ پدرش‌علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ (ع) را دیده‌ و شنیده‌ بود .



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : عاشورا از اسلا تا اسلام، مقالات، مقالات عاشورایی، هیئت های مذهبی، قیام عاشورا، نهضت عاشورا،
لینک های مرتبط :

مقالات عاشورایی – عاشورا ازاسلام تا اسلام

مقالات عاشورایی - عاشورا از اسلام تا اسلام - قسمت دوم

۱- شهادت‌


قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) یزید و یزیدیان‌ با هدف‌ شهادت‌ آغاز شد. شهادت‌ نه‌ یک‌باختن‌، بلکه‌ یک‌ انتخاب‌ است‌. شهادت‌ غروب‌ آزاد مرد نیست‌، بلکه‌ پرده‌ است‌، پرده‌ای‌که‌ ظاهراً فرد را از دنیا دور می‌کند، اما او هست‌ و در حال‌ آبیاری‌ و رشد جامعه‌ است‌ .
اما برخی‌ با این‌ نظر که‌ تنها هدف‌ امام‌، شهادت‌ باشد، مخالف‌ بوده‌ و معتقدند که‌وجود آن‌ حضرت‌ برای‌ اسلام‌ و جامعه‌ اسلامی‌، قطعاً پر ثمرتر می‌بود و برای‌ یزید نیزخطرناک‌تر. پس‌ اگر حیاتش‌ برای‌ یزید و یزیدیان‌ خطرهای‌ زیادی‌ نداشت‌، او را با توجه‌به‌ موقعیت‌ ویژه‌اش‌ و طرفداران‌ علوی‌اش‌، به‌ شهادت‌ نمی‌رساندند. بنابراین‌ شهادت‌،هدف‌ سید الشهدا (ع) نبوده‌ است‌ بلکه‌ راهی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ بزرگ‌تر است‌. شهادت‌متدلوژی‌ و روشی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ ایدئولوژی‌ بزرگ‌ امام‌ بود که‌ حتماً بهترین‌ و پر ثمرترین‌راه‌نیز بوده‌ است‌. البته‌ شفاعت‌ نیز یکی‌ از نتایج‌ این‌ راه‌ و آن‌ هدف‌ است‌ .



نوع مطلب : قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب عاشورایی، 
برچسب ها : عاشورا از اسلام تا اسلام، مقالات، مقالات عاشورایی، قیام عاشورا، نهضت عاشورا، هیئت های مذهبی،
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   


پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا