تبلیغات
یاد و خاطره شهدا - مطالب خرداد 1394
 
یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر
ولایت فقیه از دیدگاه استادمطهری

ولایت فقیه از دیدگاه استاد مطهری

بحث مهم ولایت فقیه و تبیین مسایل تئوریک آن از جمله مسایل مهم فلسفه سیاسی در اسلام می باشد که هرچند در مورد آن تالیفات و تحقیقات فراوانی انجام شده، اما راه طی نشده در فرایند تحلیلی آن بسیار است.این مقاله کوششی در همین راستاست.
استاد شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگوار بود که با شمع هدایت خویش سرچشمه های تحریف را بیش از هرکس دیگری تشخیص می داد و به مقابله با آن می پرداخت،غافل از این که گفتار خود او نیز ممکن است زمانی گرفتار حریق تحریف شود و تاویل های ناتمام وبعضا ناصواب، بیان موجز او را در مبحثی چون ولایت فقیه تهدید نماید.آن چه تاکنون ابزار تحلیل تئوری ولایت فقیه از دیدگاه استاد مطهری قرار گرفته است ناشی از تمرکز نظریه پردازان بر سه مسأله حقوق طبیعی،انتخاب مردمی و محدوده زمانی بوده است که منجر به برداشت رایجی از نظر استاد تحت عنوان،ولایت انتخابی مقیده فقیه گشته است.
این گفتار قصد دارد با نگاهی گذرا بر دو مساله اول،میزان صحت و سقم نظریه فوق را در مورد رهبری و موقتی بودن آن مورد ارزیابی قرار دهد.برای این منظور به شکل مختصر از این حق طبیعی آغاز می کنیم.
1-استاد مطهری در سیری در نهج البلاغه طبق منطق این کتاب حقوق را متقابل می داند و معتقد است از جمله حقوق الهی حقوقی است که مردم بر مردم دارند و هر حقی وظیفه ای ایجاد می کند،بزرگ ترین این حقوق متقابل،حقوق مردم بر حکومت و حکومت بر مردم است و وقتی حق در جامعه حاکم شد ارکان دین قوام می یابد «1» .از نظر ایشان بشر احتیاجاتی فراتر از آب و نان هم دارد و عوامل روانی نیز هست که در جلب رضایت انسان شرط است و اعتراف حکومت به حقوق واقعی مردم و احتراز از هر نوع عمل که مشعر بر نفی حاکمیت آن ها باشد از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است. «2» این بحث در کتاب«نظام حقوق زن در اسلام»از نقطه نظر ابتدایی تری مورد توجه واقع می شود و با مساله آفرینش گره می خورد که براساس آن،هر استعداد طبیعی یک سند طبیعی برای یک حق طبیعی است و چون انسان موجودی مدنی الطبع است،افراد بشر از حقوق طبیعی مشابه و مساوی در اجتماع مدنی برخوردارند و مطالعه در احوال طبیعت انسان ها روشن می کند، افراد بشر هیچ کدام طبیعتا رییس و مرئوس و مطیع و مطاع،آفریده نشده اند و تفاوت آن ها در حقوق اکتسابی است. «3»
نگاه واقع بینانه به مطالب فوق حکایت از حقوقی دارد که جزو حقوق اولیه هر فرد فارغ از هر نژاد و زمان و مسلک مذهبی است که می توان با گرایش به هر حق دیگری چون اختیار دین و مسلک خاص،آن محدود نمود.اما پذیرش دین هرگز به معنای میراندن حق طبیعی نیست،خصوصا اگر دینی چون اسلام بر آن معترف نیز باشد، بلکه آن حق دارای مدار و محور می گردد،به نحوی که این حدود مقبول فرد و لازمه دین است و از جمله حقوق اکتسابی در این حوزه،شایستگی و لیاقتی است که فردی از خود بروز می دهد و به واسطه آن حکومت و ولایت بر مردم می یابد و چون فرد دیندار اساسی ترین دغدغه تحدید آزادی فراگیر خود را به خاطر دین انجام داده است پس با طوع و رغبت از شرع و دین نمی گریزد و اگر ولایت را صاحب شریعت به فرد شایسته اعطا کرده است،مادامی که خود به آن لیاقت نرسیده است،حق دست اندازی به آن حیطه را ندارد،هرچند حق حاکمیت(حق طبیعی خود را)دارد.

ولایت فقیه از دیدگاه استاد مطهری ، پوستر شهیدمحمد علی دولت آبادی



نوع مطلب : ولایت فقیه، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، سخنان بزرگان، 
برچسب ها : ولایت فقیه، ولایت مطلقه فقیه، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی، ولایت فقیه از دیدگاه شهیدمطهری،
لینک های مرتبط :

امتیازات نظام ولایت فقیه

 

امتیازات نظام ولایت فقیه

ضرورت دارد كه با مقایسه نظام اسلامی كشورمان با سایر نظامهای دموكراتیك جهان كه امروزه به عنوان پیشرفته ترین نظامهای حكومتی شناخته می شوند، امتیازات نظام اسلامی را بر سایر نظامها بر شماریم:
الف ـ انسجام درونی
اولین امتیازی كه نظام ما بر سایر نظامها دارد، انسجام درونی آن است. گفتیم كه در همه نظامهای دموكراتیك، شاخص اصلیِ پیشرفته و دموكراتیك بودن را تفكیك قوا از یكدیگر و عدم دخالت قوا در یكدیگر معرفی می كنند. ما به گوشه ای از تعارضهای درونی آن نظامها اشاره كردیم و گفتیم با این كه بنابراین است كه هیچ یك از قوا در دیگری دخالت نكند، اما عملاً نظامی را سراغ نداریم كه در آن، قوا كاملاً از همدیگر مستقل باشند و در یكدیگر دخالت نكنند و قانون تا حدی به قوا اجازه دخالت در یكدیگر را نداده باشد گذشته از دخالت های غیر قانونی و تخلفات و اعمال فشارهایی كه برخی از قوا دارند. عملاً مشاهده می كنیم كه قدرت در اختیار یك قوه قرار می گیرد و آن قوه با استفاده از قدرت و امكانات گسترده ای كه جهت پشتیبانی همه قوا در اختیار دارد، بر دیگران فشار وارد می سازد. وقتی قوای نظامی و انتظامی، امكانات مالی و اقتصادی و بودجه یك مملكت در اختیار قوه مجریه قرار گیرد، عملاً همه اهرمهای فشار در اختیار یك قوه قرار گرفته است و هر وقت رئیس قوه مجریه بخواهد می تواند از قدرت خود سوء استفاده كند.



نوع مطلب : ولایت فقیه، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، 
برچسب ها : ولایت فقیه، ولایت مطلقه فقیه، نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام ولایت فقیه، امتیازات نظام ولایت فقیه،
لینک های مرتبط :

نمازدرسخنان معصومین (ع)

نماز در سخنان معصومان(علیهم السلام)

* رسول الله صلّی الله علیه و آله: «انّ عمود الدّین الصّلاة و هی اوّل ماینظر فیه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر فی عمله و ان لم تصحّ لم‏تنظر فی بقیة عمله».1
همانا نماز ستون دین و اولین كردار انسان است كه (در قیامت) مورد بررسی قرار می‏گیرد؛ پس اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز بررسی می‏شود و اگر پذیرفته نشد به سایر اعمال نیز رسیدگی نمی‏شود.
* رسول الله (ص): «اوّل ما یحاسب به یوم القیامة الصلاة فمن أجاب فقد سهل علیه مابعده و من لم‏یجب فقد اشتدّ مابعده».2

نمازدرسخنان معصومین (ع)

در روز رستاخیز، نخستین پرسشی كه از انسان می‏شود نمازاست . اگر پاسخ دهد براو آسان می‏گیرند ولی اگر پاسخی ندهد براو سخت خواهندگرفت .
* رسول الله (ص): «صلّوا صلاتكم فی اوّل وقتكم فانّ الله عزّوجلّ یضاعف لكم».3
نماز را در اول وقت بخوانید تا خداوند پاداش شما را دو برابر كند.
* رسول الله (ص): «من صلّی ركعتین و لم‏یحدّث فیهما نفسه بشی‏ء من امور الدّنیا غفرالله ذنوبه».4
هركس دو ركعت نماز به جاآورد و در اندیشه امور دنیایی نباشد خداوند گناهانش را می‏بخشاید.
* رسول الله (ص): «لاینال شفاعتی من استخفّ بصلاته و لایرد علیّ الحوض لا واللّه».5
كسی كه نمازش را كوچك بشمارد به خدا سوگند از شفاعت من برخوردار نمی‏شود و در حوض (كوثر) بر من وارد نمی‏گردد.
* امام علی علیه السلام: «لیس عمل أحبّ الی اللّه عزّوجلّ من الصلاة فلا یشغلنّكم عن اوقاتها شی‏ء من أمور الدّنیا».6
هیچ كرداری نزد خداوند دوست داشتنی‏تر از نماز نیست. مبادا امور دنیایی شما را از نماز اول وقت باز دارد.
* امام علی (ع): «لو یعلم المصلّی مایغشاه من جلال اللّه ماسرّه أن‏یرفع رأسه من سجوده».7
اگر نماز گزار می‏فهمید كه شوكت و شكوه خداوند چگونه او را در بر گرفته، هرگز دوست نمی‏داشت كه سرش را از سجده بلند كند.
* امام صادق (ع): «علیك بالصلاة فإن ّ آخرما أوصی به رسول الله - (ص) - و حثّ علیه الصّلاة».8
نماز را پاس بدار زیرا آخرین سفارشی كه پیامبر(ص) كرد و بر آن ترغیب نمود نماز بود.
* امام صادق (ع): «أحبّ الأعمال الی الله عزّو جلّ الصلاة و هی آخر وصایا الأنبیاء ـ علیهم‏السلام ـ».9
نماز دوست داشتنی ترین كارها نزد خداوند و آخرین سفارش پیامبران است.
* امام صادق (ع): «أحبّ العباد الی الله عزّو جلّ رجل صدوق فی حدیثه محافظ علی صلاته».10
بهترین بندگان نزد خداوند انسان راستگویی است كه نمازش را پاس می‏دارد.
* امام صادق (ع): «ركعتان یصلّیهما متعطّر أفضل من سبعین ركعة یصلّیها غیرمتعطّر.11
دو ركعت نماز با عطر زدن برتر از هفتاد ركعت نماز بدون استفاده از عطر است.
* امام صادق (ع): «من صلی صلاة فریضة و عقّب الی أخری فهو ضیف اللّه و حقّ علی اللّه ان یكرم ضیفه».12
هركس نماز واجبی را بخواند و در پی آن نماز دیگری را، نافله به جا آورد، پس او مهمان خداست و خداوند بر خود واجب نموده كه مهمان خویش را گرامی بدارد.
* عنهم علیهم‏السلام: «صلاة ركعتین بتدبّر خیر من قیام لیلة و القلب ساه».13
دو ركعت نماز با اندیشیدن و تأمل بهتر از شب زنده‏داری با قلب غافل است.
________________________________________
1) تهذیب ؛ ج 2 ، ص 237 ، ح 936.
2) 2) جامع الاخبار،ص 184،ح 450 .
3) معجم الكبیر،ج 17، ص 370 ،ح 1013.
4) 4) عوالی اللآلی،ج 1 ص 322 ،ح 59.
5) كافی، ج 6 ،ص 400 ، ح 19.
6) 6) خصال ، ص 621 ، ح 10.
7) خصال، ص 632،ح 10 .
8) 8) قرب الاسناد، ص 36،ح 118.
9) كافی ،ج 3 ،ص 264،ح 2.
10) 10) امالی صدوق ص 243، ح 8.
11) ثواب الاعمال ،ص 62،ح 1.
12) 12)كافی،ج 3 ،ص 341 ح 3.
13) عدة الداعی،168.

 نمازدرسخنان معصومین (ع)



نوع مطلب : سخنان بزرگان، ائمه اطهار، 
برچسب ها : نماز، نماز درآیات وروایات، نماز درقرآن، اهمیت نماز،
لینک های مرتبط :

حجاب وجهت اقتصادی نهفته درآن

حجاب و جهت اقتصادی نهفته در آن

حجاب واقتصاد

احکام الهی و عالَم تشریع همه حکیمانه و از روی مصالح زیست بشر و زندگی انسانی تدوین گشته است و این در همۀ ادیان به تناسب زمان خود جریان دارد. به ویژه در دین اسلام که کامل ترین ادیان و شریعت نهایی برای بشر است، حکمت موجود در احکام الهی در نهایت درجۀ خود می باشد. اما به سبب نقصان عقل ما انسان های غیر معصوم و نیز دایره ها و اقالیم گسترده ای که ما نسبت بدانها جهل داریم، توان درک علت تدوین احکام را نداریم. کوشش هایی نیز که در این مسیر شده یا ناقص بوده یا منجر به افتادن در چاه قیاس و استحسان و گشوده شدن زبان بی دینان در متناقض و غیر عقلی خواندن احکام دینی گردیده است. از این رو بهترین راه در توجیه علل صدور احکام این است که بگوییم: «این احکام، یقینا حکیمانه تنظیم شده، ولی به سبب اینکه عقل ما نامعصومان توان ره یافتن به کنه و حقیقت آن ها را ندارد، تحلیل عقلی آنها برای ما میسور نیست. اما چون یک نبی معصوم و اوصیای معصوم وی که عقلی کامل و خردی تمام دارند، آن ها را از جانب خداوند برای ما آورده اند، تعبدا آن ها را پذیرفته و ان شاء الله در زمان ظهور منجی اعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) علل و حکمت های تمامی احکام برای ما روشن می گردد.»
در باب احکام، شیخ صدوق کتابی با نام «علل الشرائع» نگاشته است و در آن احکامی که علت آنها یاد شده را جمع فرموده است. اما مجتهدین که درک دقیق تری از احادیث نسبت به محدثان دارند، بسیاری[1] از این علت های ذکر شده در احادیث را «حکمت» می دانند و نه «علت».[2] اما اظهار نظر احتمالی و از باب اینکه ممکن است حکمت فلان حکم، مثلا فلان چیز باشد، ممنوع نیست و چه بسا بر اثر اجتماع عقول و اشتراک خردها بتوان به حکمت واقعی صدور برخی احکام نزدیک شد.



نوع مطلب : امر به معروف و نهی ازمنکر، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، 
برچسب ها : حجاب وعفاف، اهمیت حجاب، محجبه، پوشش اسلامی، حجاب اسلامی، امربه معروف، نهی از منکر،
لینک های مرتبط :

انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج)

 

انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج)

انقلاب اسلامی ایران نهضتی مبارك و انفجار نوری است كه در شبستان دیجور گمراهی‌ها وسرگردانیها رخ داده است. و رعدی بوده است كه بر تارك طاغوتیان فرود آمده است كه از آن تولد دوباره یك ملت پدیدار گشته است و آرزوی دیرینة همة انبیاء و اوصیاء الهی به وسیلة آن نهضت برآورده گشته است و چقدر زیباست كه بیان شود این انقلاب ظهور صغرا است و زمینه ساز ظهور كبری حضرت صاحب الزمان (عج) است. و به فرموده‌ آن سلالة پیامبر، رهبر و ناخدای این انقلاب كه فرمود: «انقلاب ما نقطة شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است كه خداوند بر همة مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور فرجش را در عصر حاضر قرار دهد».[1]
و این كه این انقلاب از جمله مقدمات ظهور و زمینه‌ساز حكومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) می‌باشد. ریشه در معانی روایی ما دارد كه اجمالاً به برخی از آنها اشاره می‌گردد.
1. پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: «خداوند متعال در شب معراج به من فرمودند: یا محمد از جمله عطاهایی كه به تو مرحمت فرموده‌ایم آن است كه یازده مهدی از نسل تو می‌باشند و آخر آنها كسی است كه عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند و به وسیلة او زمین پر از عدل و داد می‌گردد. عرض كردم اینها چه وقت ظاهر می‌شود، پروردگار متعال علایمی را فرمود، از جمله: و خروج رجلٍ من ولد الحسین ابن علی مردی از اولاد حسین پیش از ظهور حضرت مهدی قیام و انقلاب خواهد نمود.[2] قابل توجه است كه در این روایت خبر دهنده خالق هستی و مخاطب و شنونده پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ . معلوم است وقتی كه خداوند متعال خبر از انقلاب كسی بدهد او فرد عادی نیست و انقلاب او هم باید انقلاب عظیمی بوده باشد و در تاریخ حداقل تاكنون مانند این انقلاب چنین به وقوع نپیوسته است. و از قرائن دیگری كه دراینجا اشاره می‌شود می‌توان این خبر را مصدق انقلاب اسلامی ایران دانست.
2. امام باقر می‌فرمایند: در یكی از روزها عمر و ابابكر و زبیر و ابن عوام و عبدالرحمن بن عوف در منزل رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ جمع شدند. رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در جمع آنان نشست، در حالی كه نعلین حضرت پاره شده بود. به علی ـ علیه السلام ـ داد تا اصلاحش نماید، در این حالت حضرت فرمود گروهی از ما در طرف راست عرش خدا بر منبرهایی از نور قرار دارند كه صورتهایشان نورانی و لباسهایش نیز نورانی است و نور صورتشان چشم بینندگان را خیره می‌كند. ابوبكر و زبیر وعبدالرحمن سؤال كردند آنها چه كسانی هستند، ‌پیامبر سكوت كرد، ‌علی ـ علیه السلام ـ پرسید پیامبر فرمودند: آنها كسانی هستند كه به واسطة روح الله دوست هم می‌گردند و متحد می‌شوند بدون آن كه اغراض مادی یا خویشاوندی داشته باشند و آنان شیعیان تو هستند یا علی و تو امام آنها می‌باشی».[3] پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله صدوقی در ملاقاتی خدمت امام عرض كرده بودند. آقا این روح الله كه در حدیث (تحابوا بروح الله) شما هستید؟ زیرا امروز تمام اقشار مردم به واسطة رهبری دوستی شما متحد شدند،‌ امام با لبخندی گذشت.[4]
3. پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: مردم از مشرق قیام می‌كنند و زمینه را برای انقلاب جهانی مهدی (عج) فراهم می‌سازند.
4. امام صادق ـ علیه السلام ـ : خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌كند.[5]
5. امام باقر ـ علیه السلام ـ : می‌بینم گروهی از مشرق زمین قیام می‌كنند و طالب حق می‌باشند امّا آنان را اجابت نمی‌كنند، مجدداً بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌كنند امّا مخالفان نمی‌پذیرند وقتی چنین وضعی را مشاهده می‌كنند، شمشیرها را به دوش كشیده و در مقابل دشمن می‌ایستند. این جاست كه پاسخ مثبت می‌گیرند امّا این بار هم نمی‌پذیرند تا این كه همگی با هم قیام می‌كنند و آن چه به دست می‌آورند (انقلاب) جز به دست توانای صاحب شما (حضرت مهدی (عج)) به كس دیگری نمی‌سپرند. كشته‌های آنان شهید محسوب می‌گردد، اگر من آن زمان را درك می‌كردم خویشتن را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.[6]
این روایت معجزه آسا فرازهای انقلاب اسلامی را بیان می‌كند. و مژده اتصال این انقلاب را به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر (عج) می‌دهد.
در روایات ذكر شده است كه هنگام ظهور امام زمان،‌جنگ و خونریزی و فساد فراوان روی می‌دهد، و از طرفی گفته می‌شود كه باید زمینه را برای ظهور ایشان فراهم كرد با اعمال نیك، این تناقض چگونه حل میشود
از جمله نشانه‌های غیر حتمی ظهور، گسترش فساد و تباهی است و نباید این فساد و تباهی‌ها را جزو زمینه‌ها و عوامل ظهور دانست. ما در مقابل این سؤال پاسخ‌هایی ارایه می‌دهیم و قضاوت را به عهدة خود شما می‌گذاریم.
الف. برای شكل گرفتن و تحقق هر پدیده، چه طبیعی و چه اجتماعی، عوامل وشرایط چندی لازم است و معمولاً این پدیده‌ها با یك سری نشانه‌ها و علایم همراه است. از این رو، عوامل و نشانه‌های پدیده را باید شناخت و تفاوت میان آن دو را باید دانست تا در هنگام بیان عوامل و نشانه‌ها، دچار سردرگمی و اشتباه نشویم.
عوامل و شرایط ایجاد هر پدیده، یك سری چیزهاست كه با پدیده، ارتباط استلزامی و انفكاك ناپذیر دارند و باید آنها تحقق پیدا كنند تا پدیده محقق شود. اینها در شكل گرفتن پدیده نقش دارند و بدون اینها، پدیده تحقق نخواهد یافت.

انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج)


امّا نشانه‌های یك پدیده، علامت‌هایی است كه از وقوع پدیده یا نزدیكی وقوع آن، مردم را آگاه می‌كند و فایده آن، علم پیدا كردن به وقوع پدیده یا نزدیكی وقوع آن است؛ نه این كه نقشی در ایجاد پدیده داشته باشند. یعنی با آشكار نشدن نشانه و اتفاق نیفتادن آن نیز پدیده می‌تواند شكل بگیرد.
بنابراین، نسبت میان شرایط یك پدیدة مشروط با پدیده، نسبت استلزامی و انفكاك ناپذیر است، در حالی كه نسبت میان نشانه با پدیده نشاندار، نسبت غیر استلزامی و انفكاك پذیر است.
پدیده ظهور و تشكیل حكومت جهانی حضرت حجت ـ علیه السلام ـ نیز از این قاعده مستثنی نیست. و شرایط و عوامل و نشانه‌هایی دارد. شرایط و عواملی مانند وجود قانون جامع و كامل (قرآن وسنت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ)، مجری قانون (حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ )، آماده بودن عده‌ای از اهل ایمان برای یاری آن حضرت و جانبازی در راه اهداف او، و.... و نشانه‌هایی مانند خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرو رفتن زمین در منطقة بیداء، خروج یمانی، قتل نفس زكیّه، و زیاد شدن فساد و تباهی در این عصر و....

 

[1] . صحیفة نور، ج 21، ص 180.
[2] . كمال الدین و اتمام النعمه، شیخ صدوق، با تحقیق علی اكبر غفاری، چ اسلامی، ج 1، ص 283.
[3] . بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج 68، ص 139، چاپ اسلامی.
[4] . آینده سازان، محمد دشتی، ص 70.
[5] . سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، حدیث 4088؛ و عقد الدرر، ص 125.
[6] . بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج 52، ص 243، چ اسلامیه.

                              برگزفته ازسایت:مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

 

انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج)

 




نوع مطلب : بزرگان، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، ائمه اطهار، مهدویت، 
برچسب ها : انقلاب57، انقلاب ایران، ایران اسلامی، انقلاب وظهور، فرج آقا، نظام جمهوری اسلامی ایران،
لینک های مرتبط :

     نماز،حلّال مشکلات

نماز ، حلّال مشکلات

ساختار فطری انسان به گونه ای تشکیل یافته است که انسان در همه حالات نیاز به پرستش و عبادت دارد.عبودیت و بندگی انسان از طرفی خلاء موجود در نهان انسان را پر می کند و از طرف دیگر باعث رشد و تکامل و رسیدن به مقام قرب الهی می شود . بهترین راه پرستش و بندگی انسان ها به جای آوردن نماز است.
نماز رابطه انسان با خداست  و مایه صفای روح و پاکی دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز ار گناهان است. طبق روایات وارده در کتب حدیثی ما مهمترین عبادت بندگان نماز می باشد که اگر مورد قبول درگاه الهی واقع شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد[1] . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:کسی که نمازهای پنج گانه را انجام میدهد از گناهان پاک می شود همانگونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبی شست و شو کند اثری از آلودگی در بدنش باقی نمی ماند[2]. به همین خاطر در آیات و روایات بر آن تاکید بسیار شده است و ترک آن را از بزرگترین گناهان کبیره به شمار می آورند[3].



نوع مطلب : امر به معروف و نهی ازمنکر، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، 
برچسب ها : نماز، اهمیت نماز، نماز حل المشاکل، نماز درآیات وروایات،
لینک های مرتبط :





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا