تبلیغات
یاد و خاطره شهدا - مطالب دی 1394
 
یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر

جایگاه شهدا دراسلام-مقالات فرهنگ ایثاروشهادت-مطالب شهدا

جایگاه شهادت در اسلام-مقالات فرهنگ ایثاروشهادت


حیات مادی انسان از لحظه‌ای آغاز می‌شود که در تاریک‌خانه (رحم) به صورت سلولی پدید می‌آید و پس از طی مراحلی دیده به جهان می‌گشاید، و با پشت سر نهادن نشیب و فرازهایی از کودکی، نوجوانی، سالمندی، سنگ اجل شیشه عمر او را شکسته و پرونده حیات او بسته می‌شود. و اگر دارای فامیل و بستگان باشد چند روزی نام و خاطره او بر سر زبان‌ها محفوظ مانده و سرانجام به کلی فراموش می‌شود. این قانون آفرینش است در مورد انسان‌های عادی و معمولی . در این میان شخصیت‌های الهی، شهیدان راه حق که حماسه‌آفرینان تاریخ می‌باشند از این قاعده مستثنی بوده و پایان زندگی مادی آنان سرآغاز فصل نوینی از زندگی معنوی آنان محسوب می‌شود و اگر مرگ و سپری گشتن روزگار پرونده حیات مادی آنان را مختومه می‌سازد، در برابر آن دریچه‌ای از حیات دیگر به روی آنان می‌گشاید، و حیاتی در دل مرگ نصیب آنان می‌شود و مصداق روشن این شعر می‌شود:

پایان زندگی هرکس به مرگ اوست

                 جز مرد حق،که مرگ وی آغاز دفترست



نوع مطلب : مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : جایگاه شهادت دراسلام، شهدا واسلام، مقالات فرهنگ ایثاروشهادت، گسترش قرهنگ ایثاروشهادت، مطالب شهدا، شهیدوشهادت،
لینک های مرتبط :

وصیتنامه دسته جمعی 50 غواص عملیات کربلای 4 – مطالب شهدا

مطالب فرهنگ ایثاروشهادت

وصیتنامه دستهجمعی ۵۰ غواص عملیات «کربلای ۴»

سرهنگ پاسدار محمود محمدزاده فرمانده گروهان غواص فاطمه الزهرا (س) گردان عاشورا لشکر ویژه ۲۵ کربلا در عملیات کربلای چهاراز نگارش وصیت‌نامه دسته‌جمعی  غواصان میگوید.در قسمتی این فرمانده می‌گوید: «نیروهای گروهان را در اتاقی جمع کردم، اکثراً بر و بچه‌های سورک شهرستان میاندورود بودند ـ همشهری‌های خودم ـ به شهید حاج‌عبدالله شریفی گفتم یک وصیت‌نامه دسته‌جمعی بنویسیم که هم وصیت ما به مردم بخش‎مان باشد و هم یک پیمان‎نامه محسوب شود، سورکی‌های حاضر در گردان حدوداً ۵۰ نفری می‌شدند ـ البته تعدادی هم از یگان‌های دیگر هم آمدند ـ وصیت‌ نامه را نوشتیم و در جمع بچه‌ها خواندیم و همه بچه‌ها آن را امضا کردند».

متن وصیت‌نامه ۵۰ غواص عملیات «کربلای ۴»:



نوع مطلب : شهدا، بزرگان، توصیه و فرمان ها، مقالات و مطالب اجتماعی، سخنان بزرگان، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : وصیتنامه شهدا، وصیتنامه 50غواص، وصیتنامه غواصان عملیات کربلای4، وصیت رزمندگان،
لینک های مرتبط :

احادیثی درباره حجاب مردو زن- پوشش اسلامی-حجاب اسلامی

احادیثی در مورد حجاب زن و مرد- پوشش اسلامی

چهل حدیث در مورد حجاب زن و مرد

1-  امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)

2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد.                     ( المستدرک، ج5)

3-  امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند



نوع مطلب : آیات و روایات و احادیث، توصیه و فرمان ها، فرهنگ عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی ازمنکر، مقالات و مطالب اجتماعی، سخنان بزرگان، ائمه اطهار، 
برچسب ها : احادیث عفاف وحجاب، عفاف وحجاب، حجاب دراحادیث، چهل حدیث درباره حجاب، حجاب مردوزن، پوشش اسلامی،
لینک های مرتبط :

سخنان شهدا درباره حجاب-وصیت شهدا درباره حفظ حجاب

وصیت شهدا در مورد حجاب

 شهید یعقوب ابراهیم نژاد

اگر می دانستم با هر بار که خونم ریخته می شود بی حجابی آغوش حجاب در بر می گیرد، حاضر بودم هزاران هزار بار کشته شوم.

شهید احمد پناهی

حجاب شما سنگری است آغشته به خون من که اگر آن را حفظ نکنید به خون من خیانت کرده اید.

شهید محمد محمودی

حجاب شما از خون ما که در جبهه می ریزد برای دشمن کوبنده تر است.

شهید ابراهیم هاشمی

حجاب شما به خون ما رنگ می بخشد.



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، سخنان بزرگان، فرهنگ عفاف و حجاب، توصیه و فرمان ها، 
برچسب ها : وصیت شهدادرباره حجاب، سخنان شهدا درباره حجاب، شهدا وحجاب، حجاب دروصیتنامه شهدا،
لینک های مرتبط :

خلاصه زندگینامه چهارده معصوم علیهم السلام

معصوم اول حضرت محمد(ص)

نام آن حضرت:احمد،محمّد

نام پدر:عبد الله

نام مادر:آمنه

شهرت:خاتم پیامبران،رسول خدا،امین

کُنیه:ابوالقاسم

محل تولد:مکه

زمان تولد:به قول مشهور 17 ربیع الاول سال 571 میلادی

روز مبعث:27 رجب

مدت نبوت:بیست و سه سال

مدت عمر:شصت و سه سال

تاریخ رحلت:28 ماه صفر یازدهم هجری

محل رحلت:مدینه منوره

محل دفن:جنب مسجد پیامبر

دوران حیات:قبل از نبوت تا چهل سالگی زندگی عادی

از چهل سالگی مبعوث به پیامبری

13 سال بعد از بعثت زندگی در شهر مکه زادگاهش

10 سال بعد از هجرت از مکه به مدینه و آغاز مبارزه و پیروزی و پیشرفت اسلام.

تعداد همسران:از هفده تا بیست و پنج تن

تعداد فرزندان:4دختر به نام های فاطمه،زینب،رقیه،ام کلثوم

و 3 پسر به نام های قاسم،عبد الله،ابراهیم



نوع مطلب : هیئت های مذهبی، ائمه اطهار، زندگینامه بزرگان، 
برچسب ها : زندگینامه ائمه اطهار، زندگینامه امامان، زندگینامه معصومین، زندگینامه چهارده معصوم، ائمه اطهار، خلاصه زندگی معصومین،
لینک های مرتبط :

تقدیم به تمام فرزندان شهدا

اول پاییز بود و در کلاس
دفتر خود را معلم باز کرد
بعد با نام خدای مهربان
درس اول آب را آغاز کرد
گفت بابا آب داد و بچه ها
یک صدا گفتند بابا آب داد
دخترک اما لبانش بسته ماند
گریه کرد و صورتش را تاب داد
او ندیده بود بابا را ولی
عکس او را دیده در قابی سپید
یادش آمد مادرش یک روز گفت
دخترم بابای پاکت شد شهید
مدتی در فکر بابا غرق بود
تا که دستی اشک او را پاک کرد
بچه ها خاموش ماندند و کلاس
آشنا شد با سکوتی تلخ و سرد
دختری در گوشه ای آهسته باز
گفت بابا آب داد و داد نان
شد معلم گونه هایش خیس و گفت
بچه ها بابای زهرا داد جان
بعد روی تخته سبز کلاس
عکس چندین لاله زیبا کشید
گفت درس اول ما بچه ها
درس ایثار و وفا ، درس شهید
مشق شب را هر که با بابای خود
باز بابا آب داد و نان نوشت
دخترک اما میان دفترش
ریخت اشک و “داد بابا ، جان” نوشت
.



نوع مطلب : شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، شعر،متن ادبی،کلام زیباو دلنوشته، 
برچسب ها : شعربرای شهدا، دخترشهید، فرزندشهید، برای شهدا، دلنوشته شهیدوشهادت،
لینک های مرتبط :

دلنوشته های زیبا در مورد شهیدان

برای شهدا

دلنوشته هایی در مورد شهیدان

سلام بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند !
.
.
و تا ابد به آنانکه پلاکشان را از گردن خویش درآوردند تا مانند مادرشان گمنام و بی مزار بمانند مدیونیم …
.
.
به مادر قول داده بود بر می گردد …
چشم مادر که به استخوان های بی جمجمه افتاد لبخند تلخی زد و گفت :
بچه م سرش می رفت ولی قولش نمی رفت …
.
.
من می خواهم در آینده شهید بشوم …
معلم پرید وسط حرف علی و گفت : ببین علی جان موضوع انشا این بود که در آینده می خواهین چکاره بشین ، باید در مورد یه شغل یا کار توضیح می دادی !!! مثلا پدر خودت چه کاره است ؟
آقا اجازه … شهید …



نوع مطلب : شعر،متن ادبی،کلام زیباو دلنوشته، شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : دلنوشته هایی در مورد شهیدان، جملاتی درباره شهدا، متن زیبادرباره شهیدوشهدا، شهیدوشهادت، مطالب شهدا، دلگفته هایی برای شهدا،
لینک های مرتبط :

احیای فرهنگ ایثار وشهادت ، مقالات فرهنگ ایثاروشهادت

احیای فرهنگ ایثار وشهادت

در مکتب توحید، آن چیزی دارای ارزش و ماندگاری است که در راه خدا و برای خدا شکل گیرد. هر مقدار از عمر انسان که برای خدا صرف شود. هر کاری که برای خدا انجام گیرد، مالی که در این راه هزینه شود. از ارزش واقعی و ماندگاری برخوردار است و در این راستا هرچه انجام کاری برای خدا سخت تر و نیت خالص تر باشد ارزش و اثر آن بیشتر است. بنابراین هرگونه اهتمام و تلاش در راه خدا مصداق جهاد فی سبیل اللّه است.

در این مکتب، از خود گذشتگی در راه خدا و دفاع از حق در بالاترین حد، ارزشگذاری شده است و فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی در متن اسلام از درخشش و ویژگی برجسته ای برخوردار است.

دستاورد اساسی حضرت امام خمینی در رهبری انقلاب اسلامی، احیاء اسلام ناب محمّدی(ص) و مهمترین ویژگی آن احیاء فرهنگ شهادت و ایثارگری بود. با مروری گذرا در فرایند نهضت امام خمینی و قوام نظام اسلامی به خوبی می توان دریافت که اگر فرهنگ شهادت طلبی و ایثارگری نبود، نه انقلاب به پیروزی می رسید و نه نظام اسلامی دوام می یافت، همانگونه که در صدر اسلام نیز اگر این ویژگی نبود نه اسلام شکل گرفته بود و نه دوام می یافت.

بنابراین موضوع شهادت و ایثارگری سکه پربهایی است که در یک روی آن باید والاترین ارزشهای الهی را مشاهده کرد و در روی دیگر آن دستاوردها و آثار و برکات بی بدیل را.



نوع مطلب : مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، شهدا، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : احیای فرهنگ ایثار وشهادت، مقالات فرهنگ ایثاروشهادت، مقالات، مطالب شهیدوشهادت، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، شهیدوشهادت،
لینک های مرتبط :

امام حسین(ع) وعاشورا درکلام شهیدان

امام حسین(ع) وعاشورا درکلام شهیدان

«حسین(ع) سرسلسله شیدائیان عشق است و شیدایی را به هر کسی نمی بخشند، شیدایی حق پاداش از خودگذشتگی است... شهداکلیدداران کعبه شیدایی هستند و کعبه شیدایی کربلاست... ما سرگردان های مدار نفس را چه می رسد که از ستارگان کهکشان حسین بن علی(ع) سخن بگوییم؟ ما را چه می رسد که از ساکنان حریم قدس و شاهدان محفل انس سخن بگوییم.» (شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی)

«برادران بدانید که زندگی و شهادت پرافتخار امام حسین(ع)سرمشقی بود برای تمام جهانیان و نیک اندیشان، و ما می کوشیم تاحیات و مرگ خویش را بر اساس ایده آن حضرت قرار دهیم.» (شهید محمدرضا پورقدیری)

«درود بر عاشقان زیارت کربلای تو یا حسین! که عاشقانه در راه تو جان می سپارند و به عشق این که بر خاک می روم که دنباله رو خطسرخ ابا عبد الله الحسین باشم. (شهید علیرضا زارع بجستانی)



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، قیام عاشورا، هیئت های مذهبی، سخنان بزرگان، بزرگان، شهدا، 
برچسب ها : عاشوراوامام حسین، عاشورادرکلام شهدا، امام حسین درکلام شهیدان، قیام عاشورا درکلام شهدا، عاشوراوامام حسین درسخنان شهیدان،
لینک های مرتبط :

شهادت دریچه ای به سوی نور وتعالی –مقالات فرهنگ ایثاروشهادت –پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی

مقالات فرهنگ ایثاروشهادت

شهادت دریچه ای به سوی نور

بسم رب الشهدا

شهادت اوج تعالی انسان است. در فرهنگ اسلام و بخصوص تشیع، ارزشمندترین و گرانبهاترین حركت، شهادت است. شهید كسی است كه با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری كرده و فساد را ریشه كن می كند. 
شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند. اگر خون شهیدان نبود كه شجره ی طیبه ی رسالت را سیراب نماید نه از اسلام خبری بود و نه از مكتب توحید بخش الهی اثری و در یك جمله می توان گفت كه پر محتو ی ترین عنوان، در راستای تكامل انسان، از دیدگاه متون اسلامی، عنوان «شهید» است.
سؤال اصلی: شهادت چگونه می تواند راهی به سوی تعالی و تكامل انسان باشد؟

 مقدمه: 
از مهمترین عوامل باز دارنده روند تكاملی جامعه و بزرگترین آفت انقلاب و حركت های سازنده، آمیزش خطوط انحرافی و جریانات منفی با مایه های اصیل و پاك و برحق است. حق و باطل گاه آنچنان به هم می آمیزد كه تمیز دادن و جدایی آنها از یكدیگر محتاج به ایجاد سیل و موج قوی است تا لاشه ها را از درون دریای جامعه به بیرون پرتاب كند و گوهرها و مرجان ها و یاقوت ها را در درون بپرورد. حق و باطل گاه مانند كف و آب هستند كه تشخیص و جدائی آنان ساده است و گاه آنچنان بهم مخلوط شده اند كه باید با حركت های تند و پر حرارت از هم جدا شوند. 



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : شهادت دریچه ای به سوب نور، مقالات فرهنگ ایثاروشهادت، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، شهیدوشهادت، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی،
لینک های مرتبط :

نگاهی به حقیقت شهادت – مقالات فرهنگ ایثاروشهادت

مقالات فرهنگ ایثاروشهادت

نگاهی به حقیقت شهادت

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن ((فی سبیل الله)) انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر((ص)) شریفترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ) و علی(ع) آن را گرامی ترین نوع مردن می داند. (اَکْرُمُ المُوًتِ اَلْقُتْلُ)

شهادت همانا پایان دادن به فروغ درخشان حیات در کمال هشیاری و آزادی است برای رسیدن به هدفی که والاتر از حیات طبیعی است. شهادت پایان دادن به حیات طبیعی برای دفاع از ارزشهای انسانی در جامعه است. شهادت شکافتن کالبد جسمانی برای رسیدن به مقام شهود و حضور الهی است. شهادت رسیدن به مرتفع ترین قله های کمال و انسانیت است. با توجه به تعاریف فوق، کسی که مرگ شهادت را انتخاب می کند ((شهید)) نامیده می شود. شهید در لغت به معنی ((گواه)) است و در اصطلاح به کسی گویند که در مجرای شهادت قرار گرفته و در راه خدا کشته می شود.


نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، مقالات و مطالب مذهبی، مقالات و مطالب اجتماعی، شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : نگاهی به حقیقت شهادت، مقالات فرهنگ ایثاروشهادت، مقالات، فرهنگ ایثاروشهادت، شهیدوشهادت، مطالب شهدا،
لینک های مرتبط :

عوامل رشد وانحطاط فرهنگ ایثارو شهادت با تاکید بر قرآن وسنت -مقالات شهدا

مقالات فرهنگ ایثاروشهادت - یاد وخاطره شهدا

رشد وانحطاظ فرهنگ ایثار وشهادت با تاكید بر قرآن وسنّت ، علل وموارد

چكیده مقاله:
ایثار و شهادت ، مفاهیمی ارزشمند در همه ی جوامع بشری هستند . همه ی ملّت ها به فداكاران ، جانبازان و سلحشوران خود به دیده احترام می نگرند ؛ لیكن شیوه های این تقدسگرایی و احترام متفاوت است . درآموزه های اسلامی ، جوهره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی ، اخلاص و آزادمنشی هوشمندانه و هدفمند است.ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایثارو شهادت ، آثار بسیار مثبت اخلاقی ،اعتقادی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی را در بر دارد . این مقاله، عواملی كه موجب رشد و انحطاط فرهنگ ایثار و شهادت بوده را با تاكید بر قرآن و روایت جستجو كرده و هریك از عوامل رشد وانحطاط را مورد بررسی قرار داده است. آن گاه پس از بیان عوامل ، راهكارهایی را اشاره می كند كه اعتقاد به آن ، این فرهنگ را پویاتر خواهد نمود و تأثیر بسزایی در جامعه ، خصوصاً نسل جوان خواهد داشت.

1-پیش درآمد:

فرهنگ ایثاروشهادت،مجموعه دستاوردهای نظری وفكری است كه قابلیت اكتساب داشته و بر اساس موازین الهی و از طریق همسان كردن رفتارها و ارزش ها و هنجارها در جامعه موجب انسجام یك جامعه ولایی می شود و نیز به سبب نوع نگرش، بستری ازكمال و حركت به سوی قرب الهی را برای افراد مهیا می سازد. این امر، جامعه ولایی را از جوامع دیگر متمایز می سازد ؛ به تعبیر دیگر فرهنگ ایثار و شهاد ت ارزش هایی را مطرح و نهادینه می سازد كه در آن افراد یك جامعه به منظور تحقّق خواست ها و اهداف الهی خود بر اساس ارزش های الهی حاضر به جان فشانی و حضور در صحنه های مجاهده می شوند.
دوران هشت سال دفاع مقدس ، به عنوان نقطه عطفی در نمایاندن توان، شجاعت و استعداد بی نظیر جوانمردان و غیرتمندان ایران زمین به شمار می رود ؛ در این دوران جامعه توانست با اتكای بر آموزه های دینی در این آزمون الهی ، پیروزمند ظاهر شود. دستاوردهای دیرین تاریخ ، مبین این واقعیت است كه ایثار و شهادت به عنوان كارآمدترین عنصر فرهنگی در تأثیر بر فرآیندها و پدیده های اجتماعی تلقی می شود . اعتلای فكری و معنوی جامعه منوط به مؤلّفه هایی است كه در ساختار جامعه، ترسیم وجهت یابی می شوند ودر راستای این هدف ، تأثیر فرهنگ ایثارو شهادت بر حركت و پویایی، آزادی و آزادگی، تعهد ومسؤلیت و حتّی ارزش های ملی و مذهبی بسیار بارز و برجسته است.



نوع مطلب : شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : علل گسترش وانحطاط فرهنگ ایثاروشهادت، فرهنگ ایثاروشهادت، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، یادوخاطره شهدا،
لینک های مرتبط :

زندگینامه حضرت محمد(ص)

زندگینامه حضرت محمد (ص)

مقدمه

زندگی حضرت محمد (ص) از صدر اسلام مورد توجه و اهتمام مسلمانان قرار داشته است ؛ با اینهمه ، روایات بی‌شمار موجود در بیشتر جزئیات همداستان نیستند و به ویژه آگاهیهای ما در باب زندگی آن بزرگوار ، پیش از بعثت ، به تفصیل شرح سیرة ایشان پس از بعثت نیست . به هر حال ، آنچه از مطالعه و بررسی زندگی وی در طول 63 سال در ذهن نقش می‌بندد، بازتابی از تصویر ظهور پیامبری الهی و سرگذشت شخصیتی است كه با پشت سر نهادن دشواریهای بسیار ، بی‌هیچ خستگی و ناامیدی به اصلاح جامعه ، دست زد و توانست جزیره العرب را متحد كند و آمادة گستردن اسلام در بیرون از مرزهای عربستان شود و از آن مهم تر دیانتی را بنیاد نهد كه اینك یكی از مهم‌ترین ادیان جهان به شمار می‌رود .



نوع مطلب : ائمه اطهار، زندگینامه بزرگان، بزرگان، 
برچسب ها : زندگینامه حضرت محمد، خلاصه ای از زندگی حضرت محمد، زندگینامه خاتم الانبیاء، زندگینامه ائمه اطهار،
لینک های مرتبط :

بسترهای اجتماعی فرهنگ ایثاروشهادت-مقالات شهدا

بسترهای اجتماعی ایثار و شهادت -قسمت اول

بسترهاى معنایى ایثار و شهادت را در دو فرهنگ غرب و اسلام که اینک به صورت قطبهاى تمدنى در رقابت و تماس با یکدیگر به سر مى‏برند، مى‏توان شناسایى کرد. در درون هر فرهنگ لایه‌هاى مختلفى وجود دارد و اعمال و رفتار انسان که در پایین‏ترین بخش فرهنگ و در افق تمدن بروز و ظهور پیدا مى‏کند، ریشه در همه آن لایه‌ها دارد. عمیق‏ترین لایه‌هاى فرهنگى، معانى کلى و آرمانى هستند که نگرش انسان به عالم و آدم را تبیین مى‏کنند و در مراتب بعد همان معانى در قالبهاى هنرى و ادبى تمثّل پیدا مى‏کنند و پایین‏ترین لایه، تنزل و تجسم معانى در قالب افعال و رفتار که اسوه‌هاى فرهنگ مشارکت، ایثار و شهادت در درون هر فرهنگ از همه لایه‌هاى فوق بهره مى‏برد. در دنیاى مدرن، مبانى معرفتى خاصى در حوزه هستى‏شناسى، انسان‏شناسى و معرفت‏شناسى، حضور دارد، در این جهان انسان در یک هستى طبیعى و دنیوى ـ سکولار مورد نظر قرار مى‏گیرد و به محاسبه گذارده مى‏شود و عقلانیت در همین چارچوب یعنى در محدوده آرمانهاى دنیوى به گونه‏اى هدفمند کار مى‏کنند. تعریفى را که هابز از انسان مى‏دهد، در فضاى اندیشه سیاسى غرب به صور مختلف تداوم پیدا مى‏کند؛ انسانها گرگهایى هستند که مراقب یکدیگرند و در قالب یک محاسبه و نظم بیرونى به تعامل مى‏پردازند. بر اساس معانى و مبانى فوق، مشارکت عقلانى براى تداوم زندگى فردى و اجتماعى افراد، یک ضرورت عقلى است و عقلانیت مدرن، توان تبیین و توجیه رفتارهایى را ندارند که به راستى هویتى ایثارگرانه داشته باشند و به ترجیح منافع دیگرى برخود منجر شوند ـ وَیُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خصاصه ـ (حشر ـ ۹)


نوع مطلب : مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : بسترهای اجتماعی فرهنگ ایثاروشهادت، پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی، شهیدوشهادت، یادوخاطره شهدا، مقالات شهدا،
لینک های مرتبط :
بسترهای اجتماعی فرهنگ ایثاروشهادت-مقالات شهدا

عاقلانه‏ ترین رفتار و اعمال، این است که انسان هیچ یک از مراتب عالم، حتى مرتبه فرشتگان عالى را که نرابع موجودات عقلى محض است، هدف وآرمان خود قرار نداده و عبور مطلق از همه عوالم را که همان فناى مطلق است، تمنا کند و از حضرت دوست جز او را طلب ننماید وسالک در این تمنا نه تنها، از خود عبور مى‏کند، بلکه به تعبیر بوعلى، معرفت خود را نیز به استقلال نمى‏بیند، بلکه آن را نیز در پرتو ظهور و وجه الهى مى‏نگرد. ابن سینا در این باره مى‏گوید: من آثر العرفان للعرفان، فقد قال بالثانى، کسى که عرفان را به سبب خود معرفت و عرفان برگزیند از توحید بازمانده و به شرک گرفتار آمده است، زیرا او در این حال غیرى را در کنار وجه وچهره بى‏کران الهى مشاهده مى‏کنند، کسى که وجه الهى را مقصد وآرمان قرار مى‏دهد، هیچ مجالى براى ظهور و بروز خود، اعم از خود دنیوى یا خود برزخى و عقلى، باقى نمى‏گذارد. رفتار وکنشى که در این مقام از انسان سر مى‏زند، در اوج ایثار است، واین نوع از رفتار که عبور از مرتبه عقل را نیز طلب مى‏‌کند، در نظام دنیایى اسلام، عاقلانه‏ترین رفتار مى‏باشد، بنابراین در فرهنگ و تمدن اسلامى وبر خلاف فرهنگ وتمدن غرب، ایثار و شهادت رفتارى غیر عقلى نیست. در این فرهنگ مشارکتهاى اجتماعى نیز در صورتى هویت عقلى پیدا مى‏کند، که بر مدار منافع دنیوى و بر محور خودطلبی ومنافع مربوط به آن شکل نگیرد، بلکه در ذیل آرمانهاى معنوى قرار گرفته و مصداقى از ایثار وگذشت باشد
.

نوع مطلب : شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : بسترهای اجتماعی فرهنگ ایثاروشهادت، شهیدوشهادت، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، مقالات شهدا، شهدا، مقالات،
لینک های مرتبط :

تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت-مقالات شهدا

  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تلاش برای احیاء آن برای مقابله با تهاجم فرهنگی موضوعی است که نیازمند بررسی ابعاد مختلف آن است. 
ایجاد کردن و سپس توسعه یک فرهنگ در میان یک جامعه، فعالیتی تدریجی و زمان‎بر است. البته بعضی از حوادث تاریخ در ایجاد و گسترش یک فرهنگ نقش تسریع کننده‎ای دارند. مثلاً در خصوص توسعه و گسترش شهادت در جوامع، حوادث بزرگی نظیر حماسه عاشورا، نهضت‎ها و قیام‎هایی که بعد از آن در طول تاریخ تشیع به وقوع پیوسته و در زمان معاصر، پدیده انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) و سپس جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۸ ساله، در رشد و تسریع و گسترش فرهنگ شهادت در میان جوامع از جمله لبنان و فلسطین نقش داشته‎اند. امّا برای تداوم و گسترش این فرهنگ در زمان کنونی چه باید کرد در این نوشتار، ابتدا شهادت و فرهنگ شهادت طلبی، تعریف و سپس عوامل تقویت و تضعیف این فرهنگ بررسی شده است.

تعریف شهادت
شهادت، مرگی از نوع کشته شدن است که شخص مؤمن، آگاهانه و با اختیار و به خاطر اهدافی که از منظر دین، مقدس شمرده شده است، آن را بر می‎گزیند که قرآن کریم از آن به معنای «قتل فی سبیل الله» یاد کرده است.

فرهنگ شهادت طلبی
با توجه به شمولی که در معنای واژه فرهنگ نهفته است، حالت استیلا، فراگیری و نهادینه شدن این اشتیاق به شهادت در راه خدا، در جامعه اسلامی است. چنانچه فرهنگ نماز تا حدودی چنین شمولی دارد.[۱]



نوع مطلب : شهدا، مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : تهاجم فرهنگی وفرهنگ ایثاروشهادت، تهاجم فرهنگی، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت، مقالات، مقالات اجتماعی،
لینک های مرتبط :

شهیدوشهادت درکلام شهدا

شهادت در کلام شهدا

 خدایا پرواز را به ما بیاموز تا مرغ دست آموز نشویم و از نور خویش آتش در ما بیفروز تا در سرمای بی‌خبری نمانیم. خون شهیدان را در تن ما جاری گردان تا به ماندن خو نکنیم و دست آن شهیدان را بر پیکرمان آویز تا مشت خونینشان را برافراشته داریم. خدایا چشمی عطا کن تا برای تو بگرید، دستی عطا کن تا دامانی جز تو نگیرد، پایی عطا کن که جز راه تو نرود و جانی عطا کن  که برای تو برود.

شهید معلم مهدی رجب بیگی؛ متولد سال ۱۳۳۶

 

بگذارید بند بندم از هم بگسلد، هستیم در آتش درد بسوزد و خاکسترم به باد سپرده شود، باز هم صبر می‌کنم و خدای بزرگ خود را عاشقانه می‌پرستم. آرزو داشتم که شمع باشم، سر تا پا بسوزم و ظلمت را مجبور به فرار کنم. به کفر و طمع اجازه ندهم بر دنیا تسلط یابد.

شهید دکتر مصطفی چمران متولد سال ۱۳۱۱محل تولد تهران محل شهادت دهلاویه سال‌۱۳۶۰

 

خدایا اگر می‌دانی که عاشقت شده‌ام، مرا به سوی خود فراخوان والا مرا رشد بده و توفیق تکامل الی‌الله نصیبم کن تا لایق شهادت گردم.

شهید مجتبی رسول زاده، محل تولد تهران، مکان شهادت خرمشهر به سال ۱۳۶۱

 



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، سخنان بزرگان، شهدا، 
برچسب ها : شهدادرکلام شهدا، شهیدوشهادت درکلام شهدا، سخنان شهدا، کلام شهدا، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت،
لینک های مرتبط :

زیارتنامه شهدا-ادعیه

  اَلسَّلامُ عَلى رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلى نَبِىِّ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ

اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَالتَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَاَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ

السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَاصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ

وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَعَنْ نَبِیِّهِ

وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلى مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ

فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَعَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فى مَحَلِّ رِضْوانِهِ

وَمَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَالصِّدّیقینَ وَالشُّهَدآءِ وَالصّالِحینَ وَحَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً

اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَاَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَاَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ

الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلى مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَالْمَلاَّئِکَةِ وَالنّاسِ اَجْمَعینَ

اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وِبِزِیارَتِکُمْ اِلَى اللّهِ مُتَقَرِّباً

وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَمَرْضِىِّ الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَرَحْمَتُهُ وَبَرَکاتُهُ

وَعَلى مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَغَضَبُهُ وَسَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنى بِزِیارَتِهِمْ وَثَبِّتْنى عَلى قَصْدِهِمْ

وَتَوَفَّنى عَلى ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَاجْمَعْ بَیْنى وَبَیْنَهُم فى مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ

اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَنَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ

 

 سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما اى شهیدان با ایمان سلام بر شما اى خاندان ایمان و توحید سلام بر شما اى یاران دین خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائى که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهى دهم که براستى خداوند شما را براى دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان براى رسول خود و گواهى دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آنطور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازى کردید در رکاب رسول خدا و گواهى دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدایتان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورتهاى شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانى هستند آنها گواهى دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستى شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزى مى خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنکه شما را کُشت آمده ام به نزد شما براى زیارت اى اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوى خدا تقرب جویم و بدانچه گذشته از اعمال شریف و کارهاى پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آنکس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارتشان و بر آن نیتى که آنها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آنچه ایشان را بر آن میراندى و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهى دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

                                              مفاتیح الجنان

 



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، ادعیه و زیارات، شهدا، 
برچسب ها : زیارتنامه شهدا، ادعیه، شهیدوشهادت،
لینک های مرتبط :

شهادت طلبی در دعاها وزیارتنامه ها

 اللهم‌ اجعلنی‌ من‌ المستشهدین‌ بین‌ یدیه .

خدایا قرار ده مرا از شهیدان پیش روی (حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه) .

دعای عهد

مفاتیح الجنان،ص ۵۴۰

 

 وَاَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ وَفاتى قَتْلاً فى سَبیلِکَ تَحْتَ رایَةِ نَبِیِّکَ مَعَ اَوْلِیاَّئِکَ

و از تو خواهم که مرگ مرا کشته شدن در راهت قرار دهى که در زیر پرچم پیغمبرت با دوستانت کشته شوم.

دعای حضرت امام صادق علیه السلام در ماه رمضان

اصول کافی



نوع مطلب : یاد و خاطره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، ادعیه و زیارات، بزرگان، شهدا، آیات و روایات و احادیث، 
برچسب ها : شهیدوشهادت طلبی، شهادت طلبی در احادیث وروایات، شهدا، گسترش فرهنگ ایثاروشهادت،
لینک های مرتبط :





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا