یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر

ایثار و شهادت طلبی و نقش آن در امنیت ملی

مقالات فرهنگ ایثار وشهادت

چكیده مقاله
از خودگذشتگی و فداكاری برای آرمانهای اسلامی و انقلابی بسیار ارزشمند است؛ به طوری كه تا وقتی  این خصلت همگانی نشود و محدودة فراگیری آن گسترش نیابد، همواره خطرات فراوانی، امنیت و آرامش عمومی را تهدید می‌كند. همه و همه مدیون فداكاری و از خودگذشتگی نسلی پویا و جان بركفیم. در طول تاریخ ایثارگران بسیاری از كیان مملكت دفاع كردند و جانبازی‌های فراوانی برای دفاع از میهن انجام شد، اما تاریخ جز هشت سال دفاع جانانة ایرانیان، هیچ‌گاه رشادت ملتی را به یاد ندارد كه از مرزهای میهن و اقتدار مذهبی‌اش چنین دفاع كند، و لحظه‌ای از این آرمان كوتاه نیاید.
این مقاله به « ایثار و شهادت طلبی و نقش آن در امنیت ملی » می‌پردازد. امنیت بدون ایثار و فداكاری پایداری چندانی ندارد. كسی كه به ایثار و از خودگذشتگی اعتقاد راسخ قلبی نداشته باشد، در انتخاب بین منافع ملی و منافع شخصی، دومی را بر می‌گزیند و آنچه منافع او را - هرچند زودگذر - به دنبال داشته باشد، ترجیح می‌دهد.
ایثار علاوه بر منافعی كه برای جامعه دارد، نفعی والاتر و برتر برای فرد به دنبال دارد و آن تعالی روح و ترفیع درجات اوست. روح ایثارگر چنان اوج می‌گیرد كه شایستگی درجة شهادت نصیبش می‌شود، كه درك آن برای بسیاری غیر ممكن و دور از ذهن است. كسانی هم كه خالصانه گام در این مسیر رشد و تعالی می‌گذارند، تنها با خداوند معامله می‌كنند، روحشان به درجه‌ای از ایمان می‌رسد كه فقط خداوند را خریدار آن می‌بینند و از كسانی كه برای امنیت آنان، جان خویش را ایثار می‌كنند، توقع پاداش ندارند.


ایثار وشهادت طلبی ونقش آن در امنیت ملی-مقالات ایثار وشهادت

تعریف شهادت
«یكى از بهترین و حیات بخش‏ترین سرمایه‏هایى كه در تاریخ تشیع وجود دارد ، شهادت است» (شریعتی،202:1386)
در فرهنگ اسلامی شهادت مرگی نیست كه به كسی تحمیل شود؛ « شهادت مرگ دلخواهى است كه مجاهد با همه آگاهى و همه منطق و شعور و بیدارى و بینایى خویش ، خود انتخاب مى‏كند! »(همان: 195 و 192) یك درجه است و راهی میان بر برای صعود است.
به قول دكتر شریعتی شهادت دو گونه است : یك نوع آن شهادت حمزه ای و نوع دیگرش شهادت حسینی است. حمزه برای مبارزه آماده شده و برای شكست دادن دشمن رفته است. او و سایر همرزمان شهیدش آمادة شهادت بودند، ولی برای شكست دشمن رفته اند. شهادت هم نصیب آنها شد و نزد خداوند ارج و قرب فراوان خواهند یافت.
« شهادت حسینى كشته شدن مردى است كه خود براى كشته شدن خویش قیام كرده است ... امام حسِین‏ علیه السلام از مقولة دیگرى است ؛ او نیامده است كه دشمن را با زور شمشیر بشكند ، خود پیروز شود ، و بعد موفق نشده و یا در یك تصادف یا ترور توسط وحشى ، كشته شده باشد. این ‏طور نیست. او در حالى كه مى‏توانسته است در خانه‏اش بنشیند و زنده بماند ، به پا خاسته و آگاهانه به استقبال مردن شتافته و در آن لحظه ، مرگ و نفى خویشتن را انتخاب كرده است... امام حسین‏ -علیه السلام- یك شهید است كه حتى پیش از كشته شدن خویش به شهادت رسیده است ؛ نه در گودى قتلگاه ، بلكه در درون خانه خویش ، از آن لحظه كه به دعوت ولید - حاكم مدینه - كه از او بیعت مطالبه مى‏كرد، « نه » گفت. این « نه » طرد و نفى چیزى بود كه در قبال آن ، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است.»(همان:216،222و223)

تنها راه پیروزی برای امام حسین (ع) شهادت است. البته، شهادت حسینى شرایط خاص خود را مى‏طلبد. وقتى ظلم ، انحطاط و انحراف همه گیر مى‏شود و ارزش‏هاى والاى انسانی و اسلامى زیر پا گذاشته می شود و موعظه‏ها بر گوش‏هاى سنگین كارگر نمی شود ؛امام حسین (ع) با علم به عدم توانایى خود در پیروزى ظاهرى بر دشمن ، باز هم به پیشواز مرگ مى‏رود و با انتخاب شهادت ، درست ترین كارى را كه مى‏شد كرد ، انجام مى‏دهد. برای امام حسین (ع) هم آگاهی دادن مردم و هم دوام دین مطرح است ، و طبق دریافت امام ، این مهم فقط به همین شیوه حاصل می شد ؛ « شهادت حسینی. » كدام عقلی می تواند درك كند كه كشته شوی و داعیة پیروزی در سر بپرورانی ؟! فقط باید حسین (ع) باشی و عشقت به فریاد رسیده باشد كه بتوانی این پیروزی بزرگ را درك كنی. 


ایثار وشهادت طلبی ونقش آن در امنیت ملی-پوستر شهیدمحمدعلی دولت آبادی

 
امنیت
امنیت ، در لغت به معنی در امان بودن ، ایمنی ، بی ترسی ، آرامش و آسودگی (فرهنگ عمید) است؛ یا به عبارت دیگر، به حالت فراغت از هرگونه تهدید یا حمله و یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله اطلاق می شود. معمولاً در علوم سیاسی و حقوقی ، امنیت به پنج نوع تقسیم می شود : فردی ، اجتماعی ، ملی ، بین المللی و جمعی (Collective Security) تقسیم شده است.
در مفهوم امنیت دو نوع نگرش وجود دارد : نگرش سنتی و نوین . در نگرش سنتی دولت ها منشأ اصلی تهدید و مسؤول اولیه برقراری امنیت هستند. براین اساس ، امنیت به صورت حفاظت فیزیكی از دولت در مقابل تهدیدهای خارجی تعریف می شود، اما در نگرش نوین امنیت رابطة مستقیمی با فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست ، اجتماع و زندگی اجتماعی ، شرایط زیست محیطی ، دفاعی و ... دارد.
 

امنیت ملی
امنیت ملی، به حالتی اطلاق می شود كه هر ملت فارغ از تهدید از دست دادن تمام یا بخشی از جمعیت ، دارایی و خاك خود به سر می برد(فرهنگ و امنیت ملی،1386).
پیچیده ترین و مهمترین مؤلفه امنیت ملی در هر كشور ، امنیت فرهنگی است. برای كشوری كه هویت فرهنگی آن ، مؤلفه اصلی تلقی می شود ، این امر اهمیت بیشتری خواهد داشت.
تهدیدات فرهنگی كه از آن به عنوان تهاجم فرهنگی یا تهدید نرم یاد می شود، به دنبال ایجاد انواع بحران های فرهنگی ـ سیاسی در جامعه برای دستیابی به اهداف و اغراض سیاسی است. هدف اصلی این نوع تهدید ، سلب اراده و روحیه مقاومت ، تغییر در نگرش ها و باورها ، تأثیرگذاری بر اندیشه ها و آرمان ها و ایجاد تغییر و تزلزل در آن ها و به تسلیم كشاندن ملت های قوی در برابر خواست و ارادة آنان است.
امروزه موثرترین، كارآمدترین، كم هزینه ترین و درعین حال خطرناك ترین و پیچیده ترین نوع تهدید علیه امنیت ملی یك كشور « تهدید نرم1» است، زیرا می توان با كمترین هزینه بدون لشكركشی و مقاومت های فیزیكی به هدف رسید. تهدید نرم به « روحیه » به عنوان یكی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می كند ، عزم و اراده ملت را از بین می برد و مقاومت و دفاع از آرمان  و سیاست های نظام را تضعیف می كند. فروپاشی روانی یك ملت، مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن است.
در مبارزة مستقیم ( تهدید سخت ) تجهیزات ، خاكریزها و حدود مرزهای مملكت ، آشكار و حوزة دفاع از آنها بر همگان مشخص است. این روش مبتنی بر زور و قدرت و اجبار است ، در حالی كه تهدیدِ نرم مبتنی بر اقناع و القای افكار و اندیشه هاست. در مبارزة مستقیم هدف تخریب و حذف فیزیكی حریف و تصرف و اشغال سرزمین است، در حالی كه در تهدید نرم هدف تأثیرگذاری بر انتخاب ها ، تصمیم گیری ها و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت، تغییر هویت های فرهنگی یك ملت است.


 

 

فرهنگ ایثار و شهادت
  برای این كه كشوری بتواند امنیت ملی خود را تأمین كند، باید دارای قدرت ملی بالایی باشد. هرچه میزان تهدیدات بیشتر متوجه آن كشور باشد، باید در مقابل این تهدیدات، قدرت ملی بیشتری تولید كند.
در هر جامعه ای قدرت ملی به عواملی بستگی دارد ؛ از این عوامل می توان منابع ، سرزمین ، فرهنگ ، تجهیزات ، منابع اقتصادی و .... را نام برد. امروزه در حوزة سنجش قدرت ملی ، نقش مردم و تأثیرگذاری آن بر رویكردها و عملكردهای كشورها ، نقشی اساسی و تعیین كننده است ؛ این كه چگونه می اندیشند ، نسبت به حكومت چه دیدی دارند ، چه انگیزه هایی نسبت به اهدف خود دارند ، تا چه اندازه حاضرند در راه رسیدن به آرمان های ملی و اعتقادی مقاومت و ایستادگی كنند و...  . درواقع، فرهنگ و باور ، ارزش ، جهان بینی و نوع تفكر و نگرش مردم یك كشور جایگاه ویژه ای در ارزیابی قدرت ملی برای تأمین امنیت ملی به شمار می رود. 
  جامعه ای در تأمین امنیت ملی خود موفق تر است كه در كنار برخورداری از تجهیزات و امكانات مادی ، مردمانش نیز دارای روحیة صبر ، بردباری و تحمل سختی ها باشند و در راه رسیدن به اهداف ملی از جان خود نیز بگذرند و كشته شدن در راه حفظ آرمان ها را یك ارزش بدانند . از این رو، می توان گفت چنین جامعه ای شكست ناپذیر است و به خوبی می تواند در مقابل دشمن به پیروزی برسد و آن را شكست دهد.

البته، اساسا بحث مردمی با اعتقادات مذهبی اسلامی و بخصوص مذهب متعالی شیعه و در حكومتی كه حكومت اسلامی نامیده می شود، با سایرین بسیار متفاوت است. مردمی كه الگوی كاملی از ایثار و شهادت طلبی در راه رسیدن به اهداف و آرمان های اعتقادی دارند، چندین گام از دیگران پیشترند. امام حسین -علیه السلام- كه الگوی كامل ایثار است و شهادت را تنها راه حفظ دین جدش می داند ، شمشیرها را دعوت می كند تا او را دریابند.2
امروزه مسأله مهم این نیست كه كشوری با هواپیما ، زیردریایی ، كلاهك هسته ای یا موشك می تواند امنیت ملی خود را تأمین كند، بلكه عموما كشوری می تواند امنیت ملی خود را تأمین كند كه مردمانش دارای روحیة مقاومت ، ایثار و فداكاری باشند، و حاضر شوند با انگیزه بسیار بالا در برابر دشمنان متجاوز ایستادگی كنند. امنیت بدون ایثار و فداكاری پایداری چندانی ندارد. كسی كه به ایثار و از خودگذشتگی اعتقاد راسخ قلبی نداشته باشد، در انتخاب بین منافع اعتقادی ـ ملی و  منافع شخصی ، دومی را برمی گزیند و آنچه را كه منافع او را -هرچند زودگذر- به دنبال داشته باشد، ترجیح می دهد، و جامعه ای كه سست اراده و فاقد روحیة مقاومت ، ایثار و فداكاری باشد و به هر نحوی نگران از دست دادن جان خود باشد، به راحتی از دشمن شكست می خورد و در نهایت امنیت ملی این جامعه مخدوش خواهد شد.
در مجموع از خودبیگانگی، خدا را فراموش كردن و در بند دنیا گرفتارشدن، از مهمترین موانع در بسط و ترویج فرهنگ مقاومت ، ایثار و شهادت در جامعه است. آن چیزی كه اساسا فرهنگ مقاومت را تهدید می كند، عدم وجود روحیة بردباری ، صبر ، شكیبایی و روحیة پایداری در مقابل دشمنان است.         
  مسلما باور این مطلب موجب می شود متولیان امنیت جامعه برای تولید قدرت ملی به شكل غیرمستقیم برای این مقوله سرمایه گذاری ویژه ای كنند و به حوزة فرهنگ سازی برای ایجاد و تقویت روحیة
  مقاومت ، ایثار و شهادت طلبی نگاه ویژه ای داشته باشند؛ یعنی اگر بنا باشد برای امنیت ملی در بخش صنایع دفاعی و تجهیزات سرمایه گذاری شود ، جنگ افزارهای لازم خریداری و آموزش لازم به نیروها داده شود ، طبیعی است كه به طور همزمان باید برای فرهنگ سازی مقاومت ، ایثار وشهادت طلبی نیز سرمایه گذاری كرد.
زمانی كه تهدیداتی از بیرون ، ارزش ها و منافع حیاتی یك كشور را تهدید كنند، آحاد مردم آن جامعه نقش اصلی را در تأمین امنیت ملی ایفا می كنند. هر فرهنگی كه در جامعه حاكم باشد، در نیروهای مسلح آن جامعه نیز متبلور و نمایان می شود. از این رو، اگر فرهنگ حاكم در كشوری ایثار ، شهادت ، مقاومت و ایستادگی باشد، به طور طبیعی در همة اركان آن كشور نیز ظاهر خواهد شد.
نمونة عملی روحیة ایثار و شهادت طلبی در دوران هشت سالة دفاع مقدس جلوه گر است. نیروهای مردمی در كنار نیروهای نظامی دوشادوش هم با متجاوزان مبارزه كردند و ذره ای از خاك مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دشمن ندادند. آنها در راه رسیدن به شهادت از یكدیگر پیشی می گرفتند و جان خویش را با خداوند معامله می كردند. اینان الگوهای همیشه جاودان ایثارگری و شهادت طلبی هستند كه تاریخ این مرز و بوم هرگز آنها را از یاد نخواهد برد.

 


تاثیر شهادت  و روحیة شهادت طلبی بر امنیت ملی
شهادت از دو طریق می تواند بر امنیت تأثیر گذار باشد. اولین تأثیر ایثار و شهادت و فرهنگ شهادت طلبی بر مقوله امنیت به مفهوم سنتی آن است. روحیه شهادت طلبی هم نقش بازدارندگی دارد و دشمن را از تهاجم باز می دارد و هم باعث می شود در هنگامة هجوم، جوانان و مردان این دیار به میدان جنگ شتافته ، از حریم اسلام حراست و پاسداری نمایند. تجربه اكثر كشورها نیز نشان می دهد كه هرگاه روحیه ایثار و فداكاری در میان مردم ضعیف بوده است، دشمن نه تنها در تهاجم خود موفق بوده، بلكه توانسته است بخش هایی از خاك كشور مورد هجوم را نیز از آنان جدا نماید. از این رو، روحیة فداكاری و شهادت طلبی سد محكمی در برابر تهاجم دشمن به شمار می آید.
اما مهمترین تأثیری كه فرهنگ ایثار و شهادت بر امنیت كشور دارد، تأثیر فرهنگی و نرم است. فرهنگ شهادت و شرح حال زندگی و رشادت های شهدا در صورتی كه بتواند به زیبایی به نسل جوان منتقل شود، می تواند نسلی مؤمن تربیت نماید كه در هنگامة خطر مانند پیشینیان خود به میدان جهاد و شهادت بشتابند.
فرهنگ شهادت هم به جهت بازدارندگی، امنیت كشور را از تهـاجم نـظامی تأمین می كند و هم با عطرآگین كردن فضای كشور و مقابله با تهدیدات نرم دشمن ، باعث تربیت نسلی مؤمن و شهادت طلب می گردد كه در هنگامه خطر به دفاع از اسلام می پردازند.
        نشر فرهنگ ایثار و شهادت همچنین می تواند نسلی شجاع و ایثارگر تربیت نماید تا مانند شهدا در میدان جهاد علمی نیز نقش آفرینی كنند. از این رو، دستگاه های فرهنگی كشور باید كوشش كنند با معرفی هر چه بیشتر شهدا به نسل جوان ، آنان را با فداكاری های این شهدا آشنا نمایند و این كار را مقدمه تربیت جوانان و سازندگی كشور قرار دهند.
 

بازتعریفی از مفاهیم « ایثار و شهادت»
با توجه به تعاریف ارائه شده دربارة ایثار و شهادت، می‌توان نتیجه گرفت كه ایثار، گذشتن است. گذشتن از خویش برای دیگری ؛ نوعی انفاق است، امّا انفاق كجا و ایثار كجا. ایثار بسیار بالاتر و والاتر از انفاق است. چون وقتی انفاق می‌كنی كه نیاز خودت را برطرف كرده باشی، ولی وقتی ایثار می‌كنی، آنچه را كه خود نیاز داری، می‌بخشی. خودخواهی را كنار می‌گذاری و همنوعت را بر خودت ترجیح می‌دهی. وقتی ایثار می‌كنی؛ یعنی به خدا اعتماد می‌كنی. شاید در زندگی‌ات همیشه خدا را در نظر داشته باشی و همیشه از او یاری بگیری و به زبان ، توكل و تكیه‌ات به خدا باشد، ولی تا ایثار نكنی و دستت را از آنچه كه داری، تهی نكنی و داشته‌هایت را با دیگران تقسیم نكنی و در اندیشه‌های آنان شریك نشوی، معنی اعتماد به خدا را نمی‌فهمی. آنچه را كه دادی، فقط او می‌تواند جبران كند.
ایثار جان در راه خدا بالاترین درجة ایثار است. كسی كه جانش را با خداوند معامله می‌كند، درجه‌ای والا بر دوشش می‌زنند و آن درجة شهادت است. او شهید می‌شود و به شهود می‌رسد.
- حیف شد، جانش را از دست داد. جوان بود. هنوز از زندگی لذتی نبرده بود . . .!  شاید نگاه دنیایی به شهادت سخنانی بهتر از این كلام نباشد، اما او شهید شده و به معشوقش رسیده است. او عاشق بود و عشق كار خودش را كرد.

شهید خود را فدا می‌كند تا خلقی به آسایش برسند. انسانی كه در راه خدا قدم برمی‌دارد و روحش به تعالی می‌رسد،‌ رها می‌شود. هیچ پاداشی نمی‌تواند او را ارضا كند. اصلاً روحش در این دنیا نمی‌گنجد، نمی‌تواند بماند، اگر بماند گرفتار عذاب است، دیگر دنیا زندان اوست، باید هجرت كند تا به آرامش برسد. خداوند بهترین پاداش را به او می‌دهد؛ شهادت.



 

اقدامات لازم برای تقویت روحیة شهادت طلبی در جامعه  

  الف) خداشناسی و صداقت مسؤولانِ جامعه ، از مهمترین مسائل در یك جامعة اسلامی است. با رعایت اصل صداقت با مردم ، رعایت عدالت در گفتار  و عمل ، حذف روابط و برقراری ضوابط انسانی و اسلامی ، اعتماد مردم به نظام اسلامی جلب شده ، حفظ آن را ، همانند حفظ جان و ناموس خویش، حتی برتر از آن می بینند. 
ب) حفظ و حراست از ارزش های معنوی در جامعه و شناساندن ارزش های ایثارگری و شهادت طلبی دفاع مقدس از مهمترین وظایف است. باید به فكر اقداماتی بود تا روحیة ایثارگری را در سطح جامعه به صورت فرهنگ در آورد. جامعه نیازمند آن است كه ارزش های ایثارگری و دفاع مقدس بین همة مردم رواج پیدا كند و فرهنگ عمومی جامعه شود. این فرهنگ متعلق به گروه و دستة خاصی نیست و رواج عمومی آن باعث حفظ امنیت و ثبات می شود. باید بسترهای لازم را برای گسترش و رواج آن فراهم كرد.
ج) تلاش مناسب و فعال برای باورپذیر كردن ارزش های دفاع مقدس از طریق اجتناب جدی از تبلیغاتی كردن آنها و در نظر گرفتن انواع مخاطبان.
د) به كارگیری هنرهای گوناگون به منظور حفظ و اشاعة فرهنگ ایثارگری و روحیة شهادت طلبی. استفاده از قالب های بدیع هنری به منظور بازآفرینی فرهنگی ارزش های دفاع مقدس در عین حفظ روح كلی آنها.
ه) تبیین نظام جامع فرهنگی كشور به منظور ایجاد هماهنگی كامل میان بخش های فرهنگی، با دیگر بخش های جامعه از طریق مهندسی فرهنگی و مدیریت آن.
و) اطلاع رسانی درست ، سریع و مناسب از مسائل مختلف جامعه برای آحاد مردم، از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه های دیداری ، شنیداری ، گفتاری و نوشتاری.
ز) اقدام عملی برای از میان بردن خودبینی ها در ادارة جامعه و جلوگیری از به كارگیری شخصی منابع و امكانات عمومی و استفادة ابزاری از دین.
ح) اقدام مؤثر برای از میان بردن مظاهر متنوع ضدارزشی و شبیخون فرهنگی در سطوح مختلف جامعه كه حتی برخی تحت عنوان ارزش ها تبلیغ و ترویج می شود.
ط) آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت غیرمستقیم ، هنری و جذاب مطالب و مباحث عینی و عملی فرهنگ ایثار، از جمله برشمردن برجستگی های ایثارگری و خدمتگزاری ، اسرار شهادت طلبی و تفاوت آن با مرگ طبیعی ، تبیین اصل دفاع مشروع در اسلام و حقوق بین الملل معاصر ، توضیح تلازم متناسب در حق و تكلیف ، لزوم حفظ اصل امنیت و احساس امنیت ، توجه به ادبیات اثرگذار داستانی ، فیلم ها ، تئاترها ، اردوها ، بازدیدها و... كه با نوعی تعادل و البته تفاهم همراه باشد.
ی) لزوم آسیب شناسی ایثارگری و ایثارگران.
ك) برخی اقدام های دیگر، نظیر چاپ مجموعه مقالات ، راه اندازی فصلنامه فرهنگ ایثار ، برقراری ارتباطات مكاتبه ای ، راه اندازی سایت و وبلاگ های مختلف در این باره ، ایجاد دبیرخانه علمی دائمی ، تشكیل انجمن زنان هنرمند ، عدم توجه به جنسیت و...
 

جمع بندی نهایی
مفاهیم ایثار و شهادت از مفاهیم ارزشمند و از تعالیم بلند اسلامی نشأت گرفته است. فردی كه خویش را در همة امور به خداوند می سپارد و از او یاری می جوید ، روحش را تعالی می بخشد و دل از این عالم خاكی بر می كشد، دیگران را بر خود مقدم می دارد و برای رضای خدا از جان خویش می گذرد. خداوند هم دوستدارچنین بندگانی است.3 او میهمان ویژة خداوند در بهشت است.
وجود روحیة ایثار و شهادت طلبی جدای آن كه روح را متعالی و خدایی می كند ، سبب حفظ و امنیت جامعه می شود و آن را در برابر خطرات مختلف محافظت می كند. امنیت اجتماعی و ملی در سایة وجود این روحیه به دست می آید.
در جامعة ما با بروز جنگ و دفاع مقدس، روحیة شهادت طلبی و ایثار جان در دل و جان همه مردم این سرزمین ریشه دوانده است، اما برای ثبات و تقویت این روحیه و ایجاد شناخت در نسلی جدید كه نه تنها در آن برهه از زمان حضور نداشت، بلكه اكنون مورد آماج حملات تبلیغاتی دشمنان نیز قرار گرفته است، باید به سختی تلاش كرد.
همه در قبال این مهم مسؤولیم و باید همة كوشش خویش را برای تقویت این روحیه در جامعه به كار گیریم.
پی نوشت ها
1-  تهدید نرم مجموعه اقداماتی است كه باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یك نظام سیاسی شود. «تهدید نرم» نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حكومت، اقتصاد و فرهنگ است، كه از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزه ها، ایجاد شده، نمادها و الگوهای نظام سلطه جایگزین آنها می گردد. با این نگرش، تمامی تحولاتی كه موجب شود تا اهداف و ارزش های حیاتی یك نظام سیاسی به خطر افتد، یا باعث ایجاد تغییر ودگرگونی اساسی در عوامل تعیین كننده هویت ملی و دینی یك كشور شود، «تهدید نرم» به شمار می آید.
2-  «ان كان دین محمد لم یستقم الا بقتلی ، فیاسیوف خذینی.» اگر دین محمد (ص) جز با كشته شدنم پایدار نمی ماند ، پس ای شمشیرها مرا دریابید. « امام حسین (ع) »
3-    «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد.» بقره؛ 207: بعضی مردانند كه از جان خود در راه رضای خدا درگذرند و خدا دوستدار چنین بندگانی است.
4-  منابع و مآخذ

1-        اخوان كاظمی ، بهرام .(1385). امنیت در نظام سیاسی اسلام ، كانون اندیشه جوان.
2-        جعفری ، محمد تقی .(1380). امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت ،قم: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
3-        حسین خانی ، نوراله .(1379). خورشید بر نیزه ، نشر خیراله ؛ نشر مسعی.
4-        حكیمی ، محمد رضا .(1382). عاشورا مظلومیتی مضاعف ؛ سخنانی از محمدرضا حكیمی ، انتشارات دلیل ما.
5-        رازانی ، احسان .(1383).پیامد های حضور نظامی آمریكا در عراق بر امنِیت ملی جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، معاونت سیاسی.
6-        روشن دل ، جلیل .(1374). امنیت ملی و نظام بین المللی ،تهران: سمت.
7-        شریعتی ، علی .(1386). حسین وارث آدم ،تهران: نشر قلم.
8-        صحفی ، محمد .(1380). ژئوپلتیك فرهنگی و مسئله امنیت ، انتشارات شمسا.
9-        قنواتی ، عبدالرحیم .(1377). شریعتی و تاریخ اسلام ؛ نگاهی به رویكرد و آثار دكتر شریعتی در زمینه تاریخ اسلام : به ضمیمه پاسخ به نقدی بر اسلام شناسی ( درسهای مشهد)، نشر صالح.
10- مطهری ، مرتضی .(1363). حماسه حسینی ، ج2 ،قم: انتشارات صدرا .
11- وحیدی صدر ، مهدی. (1386). فرهنگ الفبایی عاشورا و شهادت ، انتشارات میراث ماندگار، چاپ اول.
 

منبع: پژوهشگاهعلوم ومعارف دفاع مفدس

http://www.dsrc.ir



نوع مطلب : فرهنگ ایثار و شهادت، مقالات و مطالب فرهنگ ایثار و شهادت، 
برچسب ها : مقالات فرهنگ ایثار وشهادت، مطالب شهیدوشهادت، مقاله فرهنگ شهادت طلبی، نوشته شهیدوشهادت، فرهنگ ایثار وشهادت وامنیت ملی، ایثاروشهادت طلبی، مطالب فرهنگ ایثار وشهادت ومقاومت،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا
یادوخاطره شهدا
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو