یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر
طلب رزق و روزی حلال و اجتناب از حرام

 از آنجا كه بر پایه معارف الهیه، و تجربه حیات ثابت شده است كه مال حلال آثار مثبتى در باطن وجود انسان و در فضاى زندگى او دارد، و برعكس آن، مال حرام آثار زیانبارى در باطن و در معنویت و در وضع خانوادگى و اجتماعى آدمى دارد، اسلام به شدت از همه امت مى خواهد كه به هر صورت ممكن در طلب حلال و اجتناب از تحصیل حرام بكوشند، و در این مسئله خیر دنیا و آخرت خود و زن و فرزندانشان را مورد توجه قرار دهند، و بدانند كه طلب حلال و دورى كردن از كسب هاى حرام از اعظم عبادات است.

خداى مهربان روزى انسان را از طریق حلال طیب مقرر فرموده و راه به دست آوردن آن را كسب مشروع و فعالیت مثبت قلمداد نموده است، و براى زندگى چند روزه هیچ نیازى به تأمین معیشت از راه ربا، غصب، رشوه، دزدى، بردن مال مردم، خوردن ارث وارثان به ناحق، غارت كردن بیت المال، خیانت در امانت، خوردن مال یتیم، و پایمال كردن حقوق مردم نیست.


بدون تردید نتیجه خوردن لقمه حلال طیب قیام به بندگى و طاعت از حق و اجتناب از گام هاى شیطان و دور ماندن از معاصى و گناهان است، و شكى نیست كه عمل صالح میوه شیرین لقمه طیب و غذاى حلال است.

یقیناً طلب حلال به وسیله كسب مشروع از اخلاق و روش انبیا و سنت پاك پیامبران است.

انسان هنگامى كه به تجارت، یا زراعت، یا حرفه هاى مشروع برمى خیزد، به سرمایه پاكش اضافه مى شود، و با اضافه كسب و سود تجارتش مى تواند به كارهاى خیر اقدام نماید، و مشكل دیگران را حل كند، علاوه بر این كه قرار گرفتن در كار مثبت، عمر را از ضایع شدن و هدر رفتن حفظ مى كند، و آدمى را از لغو و لهو نگاه مى دارد، و از فقر و تهیدستى كه سیاه روئى در دنیا و آخرت است در امان میبرد، و آن كه براى تأمین معیشت اهل و عیالش به زحمت مى افتد بدون شك زحمتش به عنوان عبادت به حساب مى آید، و فرشتگان از دعاى خیر بى نصیبش نمى گذراند، و كوشش در این راه ذخیره قیامت و نور فرداى محشرش مى شود، و از این طریق به تحصیل رضاى حق و بدست آوردن جنت، و حفظ آبرویش در دنیا و آخرت موفق گشت و شرف و كرامتش پایدار مى ماند.

آیات قرآن مجید و روایات مردم را به انواع كسب مشروع و كار مثبت براى به دست آوردن رزق حلال فرمان مى دهند، و از انسان مى خواهند در این گردونه كه زمینه رویش بركات حق است قدم بگذراند و هرگز از تجارت و صناعت و زراعت و فنون پاك خسته و كسل نشوند:

وَ جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً: «1»

و ما روز را براى شما زمینه كسب معاش و اداره امور زندگى قرار دادیم.

لَیْسَ عَلَیْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ «2»

بر شما گناهى نیست كه در ایام حج از پروردگارتان به وسیله تجارت و داد و ستد رزق و روزى و منافع مادى بطلبید.

فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ

چون نماز جمعه به پایان رسد، در زمین پراكنده شوید و از فضل و رزق خدا جویا گردید.

در این زمینه از رسول خدا (علیهما السلام) روایات بسیار مهمى نقل شده است.

«من الذنوب ذنوب لا یكفرها الا الهم فى طلب المعیشة:» «3»

از گناهان گناهانى است، كه آن را جز اندیشه در طلب معیشت به گذشت و بخشش نمى رساند.

«التاجر الصدوق یحشر یوم القیامة مع الصدیقین و الشهداء»

تاجرى كه در تجارت و كسب و كارش اهل صدق و صداقت است، در قیامت با صدیقین و شهداء محشور مى شد.

«من طلب الدنیا حلالا تعففا عن المسأله، و توسیعاً على عیاله و تعطفاً على جاره لقى الله و وجهه كالقمر لیلة البدر» «4»

كسى كه دنیا را از طریق حلال دنبال كند، براى این كه از گدائى بپرهیزد، و بر اهل و عیالش وسعت دهد، و با همسایه اش همدردى نماید، خدا را در حالى كه صورتش چون ماه شب چهاردهم است ملاقات نماید.

روزى رسول خدا با اصحابش نشسته بود، به جوانى پر قدرت و قوت نظر كرد كه صبح زود به سعى و كوشش براى تامین معاش برخاسته، اصحاب گفتند: خدا از او بگذرد، اى كاش جوانى و قدرتش در راه خدا هزینه مى شد!

حضرت فرمود، این سخن را نگوئید، اگر كوشش و سعیش در این صبح زود براى این باشد كه او را از گدائى باز دارد، و از مردم بى نیاز گردد یقیناً كارش فى سبیل الله است، و اگر كوشش براى پدر و مادر پیر یا فرزندان ناتوان باشد كه آنان را بى نیاز كند و امورشان را كفایت نماید باز كارش فى سبیل الله است، و اگر كارش براى فخر فروشى و جمع كردن ثروت باشد، قدم در راه شیطان گذاشته است. «5» عیسى (ع) مردى را دید به او گفت: چه مى كنى؟ گفت عبادت مى كنم، فرمود چه كسى هزینه زندگى ات را مى دهد؟ گفت: برادرم، فرمود: برادرت از تو عابدتر است!

رسول خدا فرمود:

«الاسواق موائد الله فمن اتاها اصاب منها:» «6»

بازارها سفره هاى خدا هستند، كسى كه به جانب آن بازارها برود به سفره هاى خدا مى رسد.

حضرت باقر (ع) روایت بسیار مهمى از رسول خدا نقل مى كند، كه اگر در باب كسب و تجارت روایتى جز این در كتاب هاى معتبر نبود براى همگان بس بود، متن روایت بنا به نقل كتاب با عظمت كافى در بخش فروع این است:

«قال رسول الله فى حجة الوداع: الا ان الروح الامین نفث فى روعى انه لا تموت نفس حتى تستكمل رزقها فاتقوا الله عزوجل و اجملوا فى الطلب، و لا یحملنكم استبطاء شیئ من الرزق ان تطلبوه بشى ء من معصیة الله جل و عز، فان الله تبارك و تعالى قسم الارزاق بین خلقه حلالًا و لم یقسمها حراما فمن اتقى الله عزوجل و صبر اتاه الله برزقه منه حله و من هتك حجاب الستر و عجل فاخذ من غیر حله قص به من رزقه الحلال و حوسب علیه یوم القیامة:» «7»

پیامبر خدا در حجة الوداع فرمود: بدانید روح الامین در قلبم دمید كه احدى از دنیا نمى رود مگر این كه رزق خود را به طور كامل دریافت كند، از خداى عزوجل پروا كنید، و خود را براى طلب رزق به زحمت سنگین و كار طاقت فرسا نیندازید، و تأخیر و دیر كردن چیزى از رزق شما را وادار نكند كه آن را با معصیت خداى عزوجل به دست آورید، بى تردید خداوند تبارك و تعالى ارزاق را میان بندگانش به صورت حلال تقسیم كرده و به شكل حرام قسمت ننموده، پس كسى كه از خدا پروا كند و در برابر معصیت استقامت ورزد خدا رزقش را از حلال به او مى رساند، و كسى كه پرده درى نماید و شتاب ورزد تا از غیر حلال روزى خود را تأمین نماید به همان اندازه از رزق حلالش قیچى مى كند، و از او در قیامت نسبت به آن حرام محاسبه مى شود.

رسول خدا فرمود:

«ملعون من القى كله على الناس:» «8»

از رحمت خدا دور است، كسى كه بار معیشت خود را بر دوش مردم قرار دهد.

از امیرمؤمنان (ع) روایت شده است كه:

آن حضرت درباره ى شخصى سئوال كرد كه در چه وضعى به سر میبرد؟ عرض شد:

«اصابته الحاجة قال: فما یصنع الیوم، قیل فى البیت یعبد ربه فقال: فمن این قوته؟ قیل: من عند بعض اخوانه فقال (ع) و الله، الذى یقوته اشد عبادة منه.» «8»

نیازمندى و تهیدستى به او رسیده، فرمود: امروز در چه كارى است، كسى گفت در خانه مشغول عبادت و بندگى است، فرمود معیشتش از كجا تأمین مى شود، گفته شد از جانب برخى از برادران دینى اش فرمود: و الله كسى كه او را اداره مى كند از او عابدتر است.

طلب رزق و روزی حلال و اجتناب از حرام - مطالب و مقالات مذهبی

فیض كاشانى مى فرماید: از روایات اهل بیت افضل بودن كسب و تجارت به طور مطلق، حتى براى عابدان، عالمان و صاحبان مقام استفاده مى شود. «9» حضرت صادق (ع) پرسید عمر بن مسلم در چه كارى است، پاسخ دادند روى به عبادت آورده و تجارت و كسب را ترك كرده! حضرت فرمود: خدا از او بگذرد آیا ندانست كه دعاى رها كننده كسب و تجارت به اجابت نمى رسد!

با توجه به آیات و روایاتى كه در سطور بالا گذشت، ارزش و فضیلت كار مشورع و فعالیت مثبت و تجارت و صناعت و زراعت روشن شد، اكنون به آیات و روایاتى كه حلال و حرام كسبى را مورد توجه قرار داده اند اشاره مى كنم.

وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ: «10»

و اموالتان را میان خود به باطل و ناحق مخورید، و آن را به عنوان رشوه به سوى حاكمان و قاضیان سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را با تكیه بر قدرتمندان ظالم به گناه و معصیت بخورید در حالى كه از زشتى كارتان آگاه هستید.

إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً: «11»

بى تردید كسانى كه اموال یتیمان را به ستم مى خورند، فقط در شكم هاى خود آتش مى خورند، و به زودى در آتش فروزان درآیند.

«لهم فى الدنیا خزى و لهم فى الآخرة عذاب عظیم سماعون للكذب اكالون للسحت ...» «12»

براى آنان كه دستبرد به دین و حقوق مردم مى زنند، در دنیا خوارى و رسوائى و در آخرت عذابى بزرگ است آنان با آن كه مى دانند بسیارى از سخنان و شایعات دروغ است فوق العاده شنواى آن هستند، و به شدت خورنده مال حرام اند.

در رابطه با گناه بسیار بزرگ ربا خوارى در آیات اواخر سوره بقره به خواست خدا بحث مشروحى خواهد آمد.

از رسول خدا و امامان درباره به دست آوردن حلال و اجتناب از حرام روایات بسیار مهمى در كتاب هاى معتبر وارد شده است كه بخشى از آن روایات به این مضمون است:

اما روایات رسیده از رسول خدا (ص):

«طلب الحلال فریضة على كل مسلم:» «13»

دنبال حلال رفتن فریضه الهى بر عهده هر مسلمانى است.

«من سعى على عیاله من حله فهو كالمجاهد فى سبیل الله و من طلب الدنیا حلالا فى عفاف كان فى درجة الشهداء:» «14»

كسى كه براى معیشت خانواده اش از طریق حلال بكوشد، چون جهادگر در راه خداست.

و كسى كه با حفظ عفت نفس دنیا را از راه حلال دنبال كند، در مرتبه شهداست.

«من اكل الحلال اربعین یوماً نور الله قلبه، و اجرى ینابیع الحكمة من قلبه على لسانه:» «15»

كسى كه چهل روز حلال مصرف كند، خداوند دلش را نورانى مى كند، و چشمه هاى حكمت را از دلش بر زبانش جارى مى كند.

«ان سعداً سأل رسول الله ان یجعله مجاب الدعوة فقال له: اطب طعمتك، تستجب دعوتك:» «16»

سعد كه یكى از اصحاب رسول خداست از حضرت درخواست كرد كه زمینه مستجاب الدعوه شدن او را فراهم آورد، حضرت به او فرمود غذایت را پاكیزه و حلال كن، دعایت مستجاب مى شود.

هنگامى كه نزد پیامبر سخن از حریص بر دنیا به میان آمد فرمود:

«رب اشعث اغبر مشرد فى الاسفار مطعمه حرام و ملبسه حرام و غذى بالحرام یرفع یدیه فیقول: یارب یارب فانى یستجاب لذلك؟» «17»

چه بسا پریشان موى غبار آلود دربدر در سفرها كه محل غذاخورى اش حرام و لباسش حرام و تغذیه اش حرام است و او به درگاه خدا دو دست برمى دارد و یا رب یا رب مى گوید، چگونه دعاى چنین كسى به اجابت برسد؟!

«من اشترى ثوباً بعشرة دراهم و فى ثمنه درهم حرام لم یقبل الله تعالى صلاته مادام علیه منه شیئ:» «18»

كسى كه لباسى را به ده درهم بخرد، و در ثمن آن لباس درهمى از حرام باشد، تا زمانى كه چیزى از آن حرام در آن لباس است خدا نماز نمازگزار درآن لباس را نمى پذیرد.

«كل لحم نبت من حرام فالنار اولى به:» «19»

هر گوشتى كه از حرام روئیده شود، آتش به آن گوشت سزاوارتر است.

«من اصاب مالا من مأثم فوصل به رحما او تصدق به او انفقه فى سبیل الله جمع الله له ذلك جمیعاً ثم قذفه فى النار:» «20»

كسى كه از طریق گناه و كسب غیر مشروع به مالى برسد، و با آن مال صله رحم به جاى آورد، یا صدقه بپردازد، یا در راه خدا انفاق نماید، خدا همه آن امور را براى وى جمع كرده سپس او را به آتش دورخ پرتاب كند.

حضرت باقر (ع) از رسول خدا روایت مى كند:

«العبادة سبعون جزءً افضلها طلب الحلال:» «21»

عبادت و بندگى در پیشگاه حق هفتاد جزء است برترین جزء آن دنبال حلال رفتن است.

و نیز حضرت صادق (ع) از پیامبر روایت كرده:

«ان اخوف ما اخاف على امتى من بعدى هذه المكاسب الحرام و الشهوة الخفیته و الربا:» «22»

ترسناك ترین چیزى كه پس از خود بر امتم از آن مى ترسم این كسب هاى حرام، و شهوت پنهانى و ربا است.

امام صادق (ع) مى فرماید:

«اذا كتسب الرجل ما لا من غیر حله ثم حج فلى؟؟ نودى لا لبیك و لا سعدیك، و ان كان من حله نودى لبیك و سعدیك:» «23»

هنگامى كه مرد ثروتى را از طریق غیر حلال به دست آورد سپس به حج رود و تلبیه بگوید، به او پاسخ دهند لا لبیك و لا سعیدیك، و اگر حج را با مال حلال انجام داد در پاسخ تلبیه اش گویند: لبیك و سعدیك.

شبى از بخش اخبار علمى رسانه هاى خبرى شنیدم كه دانشمندان ثابت كرده اند معتادان به مشروبات الكلى تا هفت نسل خود را در معرض آثار منفى الكل قرار مى دهند، با شنیدن این خبر به روایت زیر كه در كتاب شریف كافى از حضرت صادق نقل شده و نشانگرمعجزه علمى امام ششم است بیش از پیش یقین پیدا كرده و برایم شگفت آور و نسبت به حرام خواران به طور جدى اعلام خطرى سنگین به نظر رسید:

«كسب الحرام یبین فى الذریه:» «24»

به دست آوردن مال حرام و لقمه غیر مشروع، و خوردن آنچه كه ممنوع و غیر مجاز است، آثارش را در نسل آن آشكار مى كند.

غزالى از ابن عباس درباره آثار حرام روایت مى كند كه ابن عباس فرموده:

«لا یقبل الله صلاة امرى فى جوفه حرام:» «25»

خداوند نماز كسى كه در شكمش حرام باشد قبول نمى كند.

از سهل بن عبدالله شوشترى روایت شده:

«لا یبلغ العبد حقیقة الایمان حتى یكون فیه اربع خصال:

اداء الفرائض بالسنة، واكل الحلال بالورع، واجتناب النهى فى الظاهر و الباطن و الصبر على ذلك الى الموت:» «26»

عبد به حقیقت ایمان نمى رسد مگر به چهار خصلت آراسته شود:

فرائض را هماهنگ با سنت رسول الهى به جاى آورد، و با حفظ پارسائى از مال حلال استفاده كند، و در آشكار و نهان از حرام بپرهیزد، و بر این امور تا لحظه مرگ پایدارى كند.

به خواست حق در آیه 173 سوره بقره كه به برخى از محرمات اشاره شده در رابطه با خوردن حرام ها و آثار شومش در جسم و جان و این كه سبب محرومیت از سعادت دنیا و آخرت است بحث مفصلى خواهد آمد.

در زمینه اجتناب از حرام و بلكه احتیاط از شبهه، و بالاتر از آن قناعت به قدر ضرورت از حلال، باید از زندگى اولیاء الهى و عارفان آگاه، و صدیقین درس و پند گرفت.

حكایت شگفت انگیز على بن معبد

على بن معبد مى گوید در خانه شخصى به نام بكر نشسته بودم، كاغذى با مركب روان و سیاه نوشتم، خواستم خاك نرمى از دیوار خانه برگیرم و روى نوشته بپاشم تا خشك شود، پیش خود گفتم: دیوار مال من نیست و تصرف در آن جایز نمى باشد، سپس گفتم خاك دیوار مگر چقدر است و چه ارزشى دارد؟ به اندازه نیاز از دیوار خاك گرفتم و روى نوشته ریختم، چون به خواب رفتم شخصى را دیدم ایستاده مى گوید: فردا گفتار خود را گفتید خاك دیوار چقدر است و چه ارزشى دارد خواهید دانست! «27»

 طلب رزق و روزی حلال واجتناب از حرام - مطالب  و مقالات مذهبی

ابن عمر و كار با ارزش او

از ابراهیم بن هاشم به سند صحیح روایت شده كه محمد بن عمیر مردى بزاز بود، بر اثر حوادث روزگار ثروتش نابود شد و دچار تهیدستى شدید گشت.

در عین تهیدستى ده هزار درهم از شخصى طلب داشت، مدیون خانه اش را به همان قیمت فروخت و پول خانه فروخته شده را درب خانه محمد بن ابى عمیر آورد، محمد بن ابى عمیر از خانه بیرون آمد و گفت: آنچه آورده اى چیست؟ مدیون گفت: این طلبى است كه از من دارى به او گفت: این مال از طریق ارث به تو رسیده مدیون گفت نه محمد بن ابى عمیر گفت:

به تو بخشیده اند گفت: نه این پول خانه من است كه آن را فروخته و بابت طلب تو برایت آورده ام تا از مدیونى درآیم محمد بن ابى عمیر گفت: ذریح محاربى از حضرت صادق (ع) برایم روایت كرد كه انسان به خاطر قرضى كه به مردم دارد نباید خانه مسكونى خود را از دست بدهد، پول ها را بردار و برو من به چنین پولى نیاز ندارم سوگند به خدا در این زمان به یك درهم نیازمندم ولى یك درهم از این پول را كه مورد رضاى خدا و امام معصوم نیست نمى پذیرم! «28»

پی نوشت ها:

 

 (1)- نبأ 11.

(2)- بقره 198.

(3)- محجة البیضاء ج 3 ص 139.

(4)- كافى ج 5 ص 78.

(5)- محجة البیضاء ج 3 ص 140.

(6)-

(7)- كافى ج 5 ص 80.

(8)- كافى ج 5 ص 72

(8)- كافى ج 5 ص 78.

(9)- محجة البیضاء ج 3، ص 146.

(10)- بقره 188.

(11)- نساء 10.

(21)- مائده 41- 42.

(31)- مجمع الزوائد ج 10، ص 291.

(41)- محجة البیضاء ج 3، ص 203.

(15)- محجة البیضاء ج 3، ص 204.

(16)- الدر المنثور ج 1، ص 167.

(17)- الترغیب و الرهیب ج 2، ص 546.

(18)- محجة البیضاء ج 3، ص 204.

(19)- محجة البیضاء ج 3، ص 204.

(20)- الترغیب و الرهیب 2، ص 548.

(21)- كافى ج 5، ص 78.

(22)- كافى ج 5، ص 124.

(23)- محجة البیضاء ج 3، 206.

(24)- كافى ج 5، ص 124.

(25)- محجة البیضاء ج 3، ص 207.

(26)- محجة البیضاء ج 3، ص 207.

(27)- محجة الیضاء ج 3، ص 214.

(28)- من لایحضره الفقیه 262.

 

             منبع:پایگاه عرفان



نوع مطلب : مقالات و مطالب اجتماعی، مقالات و مطالب مذهبی، سخنان بزرگان، 
برچسب ها : روزی حلال، اجتناب ازحرام، کسب و کارحلال، رزق حلال، تجارت حلال، مال حلال، مقالات مذهبی،
لینک های مرتبط : مقالات، ائمه اطهار، احادیث وروایات،
دوشنبه 3 خرداد 1395 09:53 قبل از ظهر
همین رعایت نکردن حلال وحرام است که اینگونه فرزندان ناخلف ومعصیت کار را بوجود می آورد.
دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 05:09 بعد از ظهر
از لقمه حلال فرزندان صالح بوجود می آیند و از لقمه حرام بچه های ناخلف.
یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 10:08 بعد از ظهر
دلیل پس رفت آدمها در این زمانه فقط خوردن لقمه حرامه.اگه نان حلال به خانه می آوردیم،اینهمه بداخلاقی هم در جامعه نداشتیم.
شنبه 25 اردیبهشت 1395 08:02 بعد از ظهر
در قدیم که فرزندان اینهمه خوب بودند و هوای پدر ومادرشان را داشتند به خاطر لقمه های حلالی بود که می خوردتد.ولی متاسفانه امروز چه؟
جمعه 24 اردیبهشت 1395 09:19 بعد از ظهر
مقاله ومطلب خوبی بود.مال حرام نه تنها درکسب وکار که در همه موارد زندگی باعث سقوط انسان میشود.
جمعه 24 اردیبهشت 1395 03:23 بعد از ظهر
متاسفانه الان بجای اینکه ببینیم کسبمان حلال است فقط به مال اندوزی و تجازت بیشتر به هرقیمتی می اندیشیم
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 10:27 بعد از ظهر
سلام:کاش همه حلال وحرام را در کسب وکارشان رعایت میکردند تا اینهمه فساد اقتصادی در جامعه متاسفانه شکل نمی گرفت
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا
یادوخاطره شهدا
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic