یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر

اهداف بعثت پیامبر اسلام (ص) - یاد و خاطره شهدا

اهداف بعثت پیامبر اکرم صلوات الله علیه

جهان در آستانة بعثت حضرت رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله ) در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

در این میان منطقة جزیرة العرب و به ویژه شهر مكه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایین­ترین و بدترین وضع را تحمل می­كرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشكی كه به صورت بت درست شده بود و اهالی مكه در مقابل آن اجسام بی­جان قربانیها كرده و استمداد می­طلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا می­داشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلكه همانند كالای بی­جان خرید و فروش می­شدند و... .

خداوند متعال در آیات وحیانی خویش به برخی از ناهنجاریها و آداب غیر انسانی و جاهلانة آن روز اشاره كرده و می­فرماید: ?قُلْ تَعالَوْ اَتْلُ ما حَرّمَ رَبُّكُم عَلَیْكُمْ اَلاّ تُشْرِكوا بِهِ شَیْئاً وَبِالْوالِدَیْنِ إحْساناً وَلاتَقْتُلوا أوْلادَكُمْ مِنْ إمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإیّاهُمْ وَلاتَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَما بَطَنَ وَلاتَقْتُلوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللهُ إلاَ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصّیكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلونَ?[1]؛ «بگو: بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده است ‌[برایتان] بخوانم: اینكه چیزی را شریك خدا قرا ندهید و به پدر و مادر نیكی كنید. فرزندانتان را از ترس فقر نكشید. ما شما و آنها را روزی می­دهیم. و به كارهای زشت نزدیك نشوید چه آشكار و چه پنهان. و انسانی را كه خداوند محترم شمرده به قتل نرسانید مگر به حق [و از روی قانون الهی]. این چیزی است كه خداوند شما را به آن سفارش كرده، شاید درك كنید

اهداف بعثت پیامبر اسلام (ص) - مقالات دینی ومذهبی

?‌وَلاتَقْرَبوا مالَ الْیَتیمِ إلاّ بِالَّتی هِیَ أحْسَنُ حَتّی یَبْلُغَ أشُدَّهُ وَأوْفوا الْكَیْلَ وَالْمیزانَ بِالقِسْطِ، لانُكَلِّفُ نَفْساً إلاّ وُسْعَها وَإذا قُلْتُمْ فَاعْدِلوا وَلَوْ كانَ ذا قُربی وَبِعَهْدِ اللهِ أوْفوا ذلِكُمْ وَصّیكُمْ بِهِ لَعَلّكُمْ تَذَكَّرونَ?[2]؛ «و به مال یتیم جز به بهترین صورت [و برای خدمت به او] نزدیك نشوید تا به حد رشد خود برسد، و حق پیمانه و وزن را به عدل و دادگری رعایت كنید. ما هیچ كس را به بیش از توانائی و قدرتش وادار نمی­كنیم. هنگامی كه [در مقام داوری یا شهادت] سخنی می­گوئید، عدالت را مد نظر قرار دهید حتی اگر در مورد نزدیكان شما باشد، و به پیمانهای خداوند وفادار باشید. اینها مواردی است كه خداوند شما را به آن سفارش می­كند، تا شاید پند گیرید

خداوند متعال در این آیات از رسمهای باطل و غیر اخلاقی دوران جاهلیت خبر داده و به موضوعات غیر انسانی رایج، از جمله شرك و بت­پرستی، آزار پدر و مادر، كشتن فرزندان، ارتكاب اعمال زشت و فساد انگیز، كشتن افراد بی­گناه، تجاوز به اموال یتیمان، بی­عدالتی در توزیع اموال و امكانات عمومی، پایمال كردن حقوق دیگران، عهد شكنی و نادیده انگاشتن پیمانها و قوانین اجتماعی می­پردازد و در عین حال راهكارها و دستورات سازنده­ای در این زمینه به مسلمانان ارائه می­كند.

ناگفته پیداست كه برخی از علل و انگیزه­های بعثت پیامران الهی نیز در این آیات مطرح شده است كه عدالت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی از جملة آنهاست. در روایتی از اوضاع نابسامان عربستان در آستانة بعثت نبوی ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده است: روزی قیس بن عاصم به نزد حضرت رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده و عرضه داشته: یا رسول الله! من در ایام جاهلیت هشت دختر خود را زنده به گور كرده­ام، حالا چه كنم؟ پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: در مقابل هر دختر یك برده آزاد كن![3]

در روایت دیگری آمده است: هنگامی كه قیس یكی از موارد زنده به گور كردن دخترانش را در حضور رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ شرح داد، رسول مهربان الهی در حالی كه از شدت تأثر حلقه­‌‌‌‌های اشك بر گونه­های مباركش می­لغزید، از سنگ دلی و قساوت آن مرد جاهل تعجب كرده و به یارانش فرمود: «إنَّ هذهِ لَقَسْوَةٌ وَمَنْ لایَرْحَمْ لایُرْحَمْ؛‌ این [عمل] سنگدلی است و هر كس رحم نداشته باشد، مشمول رحمت ‍‍‌‍‍[الهی] نخواهد بود».

بنابراین جهان در آستانه بعثت، غرق در انواع خرافات، افكار و اندیشه­های جاهلانه بود و شاید در آن روزگاران در هیچ جای عالم خرافه پرستی و بی­بند و باری و رواج مفاسد اجتماعی مثل منطقة جزیره العرب نبود. مردم آن عصر بدون آنكه خود متوجه باشند، نیاز شدیدی به امور معنوی، اخلاقی و انسانی داشتند ودر آتش ناعدالتی، نابرابری و تضییع حقوق انسانی می­سوختند. در این فرصت برخی از علل و عوامل بعثت انبیاء را _ كه در رأس آن بعثت رسول گرامی اسلام قرار دارد _ مرور كرده و به موارد اهم آن اشاره می­كنیم:

1 . انقلاب ارزشها

بعد از بعثت رسول گرامی اسلام، اصول و ارزشهای جاری در جامعه كه علیه مصالح دنیا و آخرت مردم بود، به ارزشهای انسانی و الهی تبدیل شد. خرافه پرستی به حقیقت­یابی، جنگ و خونریزی و ناعدالتی به قسط و عدل و مساوات بدل گردید و انسانهای در ظاهر پایین درجه، به افرادی مورد اعتماد و دارای منزلت اجتماعی والائی تبدیل شدند. تمام قوانین و ملاكهای ظاهری و مادی جای خود را به معیارهای ارزشمند و متعالی داد.

آری بعثت پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ ارزشهای ضد انسانی را دگرگون كرد و تمام رسمهای ایام جاهلیت، به قوانین عادلانة اسلامی تبدیل شدند. رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیشترین تلاش خود را در تحول افكار عمومی متمركز كرده و برای از میان بردن باورهای خرافاتی و ناپسند، از هیچ كوششی فروگذار نمی­كرد.

آن رهبر فرزانه اسلامی حتی به كارگزاران خویش تأكید می­نمود كه در تبدیل و تغییر روشهای غلط و رسوم جاهلانه نهایت تلاش خود را به عمل آورند. هنگامی كه معاذ بن جبل را به سوی یمن می­فرستاد به او فرمود: «ای معاذ! آثار جاهلیت و رسوم باطل را بمیران و سنتهای متعالی اسلامی را در میان مردم ترویج كن!».

آن گرامی، حتی در آخرین فرازهای پیام حج خود، به انقلاب ارزشها و حركت به سوی زیبائیها و كمالات تأكید ورزید و فرمود: «ألا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أمْرِ الْجاهِلیّةِ تَحْتَ قَدَمی موضوعٌ[4]؛ بدانید تمام باورها و رسمهای ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام می­كنم

امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ در توضیح فلسفه بعثت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر این نكته تأكید كرده و آن را به عنوان انقلاب ارزشها مطرح می­كند و می­فرماید: «ألا وَإنّ بَلیَّتَكُمْ قَدْ عادَتْ كَهَیئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیَّهُ ـ صلّی الله علیه و آله ـ وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّی یَعُودَ أسْفَلُكُمْ أعْلاكُمْ وَأعْلاكُمْ أسْفَلَكُمْ؛ آگاه باشید تیره روزیها و فتنه­های شما همانند عصر قبل از بعثت پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ بار دیگر روی آورده است. سوگند به خدائی كه پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ را به حق مبعوث كرد، سخت آزمایش خواهید شد و چون دانه­هائی كه در غربال ریزند یا غذائی كه دردیگ گذارند، زیر و رو خواهید شد تا اینكه پائین شما به بالا، و بالای شما به پائین بیاید».[5] یعنی دقیقاً همانند عصر بعثت دگرگون و منقلب خواهید شد، و بار دیگر انقلاب ارزشها رخ خواهد نمود.

امام ـ علیه السلام ـ به جایگزین شدن افراد طبقه پائین به جای بالا نشینها و تبدیل شدن ارزشهای ظاهری مادی به ارزشهای انقلابی و معنوی اشاره كرده و می­فرماید، چون به جاهلیت قبل از بعثت پسرفت داشته­اید، دقیقاً باید همان حادثه رخ نماید و حق به محور خود برگردد.

2. تزكیه و پرورش روح

از مهم­ترین علل بعثت انبیاء، تهذیب نفوس و تربیت انسانهای مستعد است. پیامبران الهی كوشش می­كنند نیروهای درونی انسانها را از قوه به فعلیت رسانده و برای رسیدن به قلّه سعادت و كمال، آنان را همراهی و یاری نمایند. آنان برای ارتباط افراد با مبدأ هستی زمینه سازی كرده و مقدمات تعالی آنان را فراهم می­آورند.

قرآن كریم در سورة آل عمران با اشاره به این نكته می­فرماید: ?لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلیَ المُؤْمِنینَ إذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَكّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَإنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ?؛[6] «خداوند متعال بر مؤمنان منت نهاد هنگامی كه در میان آنها پیامبری از جنس خودشان برانگیخت كه آیات او را بر آنها بخواند و آنها را پاك كند و كتاب و حكمت بیاموزد، گرچه قبل از بعثت در گمراهی آشكاری بودند».

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز با تلاوت آیات كلام وحی، روح و جسم آنان را صیقل داده و با زدودن زنگارهای جهل و خرافات و خودپرستی، برای پذیرش حق و گام نهادن در راه كمال یاری­شان می­نمود.

3. رساندن به مقام عبودیت

طبق آموزه­های قرآنی، هدف از آفرینش انسان چیزی جز پرستش خدای یگانه نیست و تمام نعمتهای الهی و اشیائی كه در این عالم آفریده شده و در اختیار انسان قرار گرفته، همه برای طی مسیر عبودیت است. عبودیت كامل آن است كه انسان جز به آفریدگار مطلق جهان و كمال مطلق نیندیشد و همة افكار و اعمال خود را به این امر معطوف دارد.

خداوند در قرآن می­فرماید: ?وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالانْسَ إلاّ لِیَعْبُدونَ?[7]؛ «جن و انس را نیافریدم جز اینكه مرا عبادت كنند

یكی دیگر از علل بعثت انبیاء، دستگیری افراد بشر در راه رسیدن به مقام عبودیت است. رهبران الهی با تلاشها و آموزه­های خود انسانها را به كانال عبودیت هدایت كرده و از این رهگذر آنان را به قرب الهی می­رسانند. پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از آغازین لحظات بعثت شعار معروف خود را در این زمینه پیوسته تكرار می­كرد كه: «قُولُوا لا إلهَ إلاّ اللهُ تُفْلِحُوا»[8] و به مخاطبان خود این پیام را می­رساند كه رستگاری تنها و تنها در گرو بندگی خدای یگانه و نفی خدایان دیگر و بت پرستان است.

4. تحكیم وحدت انسانها

ریسمان محكم نبوت تنها وسیله­ای است كه انسانها را در زیر لوای وحدت و برادری فراهم می­آورد؛ انسانهایی كه از تفرقه و تشتت و نزاع و اختلافها به تنگ آمده و به دنبال راهكاری مورد اعتماد برای حل معضلات زندگی خود می­گردند.

آتش خانمان سوز اختلاف، نیروهای عظیم بشری و سرمایه­های فراوان آنان را به باد داده و زیباترین محیطهای زندگی را به جهنمی سوزان بدل می­كند. اگر انسانها به سخنان پیام­آوران وحی توجه كرده و زیر عَلَم توحید گرد آیند، مطمئناً از تفرقه و تشتت در امان بوده و در سایة كلمة توحید به توحید كلمه نیز دست خواهند یافت. در سورة بقره آمده است: ?كانَ النّاسُ أُمَةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبیّینَ مُبَشّرینَ وَمُنْذِرینَ وَأنْزَلَ مَعَهُمْ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النّاسِ فیما اخْتَلَفوا فیهِ?[9]؛ «مردم [در آغاز امت واحدی بودند [سپس بنابر عللی در میان آنان اختلاف پدید آمد]، پس خداوند نیز پیامبرانی را برانگیخت تا مردم را بشارت دهند وانذار كنند و به همراه آنان كتاب [آسمانی] فرستاد تا در میان مردم در مورد آنچه در آن اختلاف كرده بودند داوری كند.‌»

طبق این آیه یكی از اهداف مهم بعثت انبیاء، پایان بخشیدن به اختلافات مردم است كه از روی جهل و غفلت و ناآگاهی و پیروی هوای نفس و برتری جویی صورت می­گیرد.

5. واسطة فیض الهی

برای آدمیان خاكی كه هنوز گام در مرحله­ای بالاتر نگذاشته­اند، ارتباط با آفریدگار هستی كه در منتها درجة اقتدار و كمال است امری سهل و آسان نیست. برای رسیدن به آن مقام بی­نهایت و اوج گرفتن در آسمان عرفان و معنویت، نیاز به واسطة فیض و وسائل نیرومندتری است. قرآن كریم نیز به این نكته اشاره كرده و فرمود: ?وَابْتَغُوا إلَیْهِ الْوَسیلَة?[10]؛ «برای تقرب به درگاه الهی وسیله­ای بجویید

انجام دستورات رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می­تواند بهترین وسیله برای ارتباط با خداوند متعال باشد.

امام رضا ـ علیه السلام ـ در گفتاری حكیمانه می­فرماید: «از آنجایی كه در آفرینش مردمان و نیروهای نهفته در درون آنان، آنچه كه مصالحشان را كامل كند وجود نداشت، و آفریدگار جهان، برتر از آن بود كه [به چشم ظاهر] دیده شود و ضعف و ناتوانی آنان در ادراك ظاهری او بود، چاره­ای جز این نبود كه فرستاده­ای معصوم میان او و آدمیان واسطة فیض باشد و امر و نهی الهی را به ایشان برساند[11]؛ «لَمّا لَمْ یَكُنْ فی خَلْقِهِمْ وَقُواهُم ما یُكْمِلوا لِمَصالِحِهِمْ وَكانَ الصّانِعُ مُتَعالِیاً عَنْ أنْ یُری وَكانَ ضَعْفُهُمْ وَعَجْزُهُمْ عَنْ إدْراكِهِ ظاهِراً لَمْ یَكُنْ بُدٌّ مِنْ رَسولٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ مَعْصومٍ یُؤَدّی إلَیْهِمْ أمْرَهُ وَنَهْیَهُ‌».

6. احیای پیمان فراموش شده

پیامبران الهی بر خود لازم می­دانند تا انسانها را به پیمان فطری كه فراموش­شان شده است یادآور شوند، همان میثاق دیرین كه در میان تمام موجودات فقط انسان آن را تقبل و تعهد كرده است، اما بر اثر مرور زمان و وسوسه­های شیطان آن را به بوتة فراموشی سپرده است.

امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ می­فرماید: «واصْطَفی سُبْحانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أنْبیاءَ أخَذَ عَلَی الْوَحْیِ میثاقَهُمْ وَعَلی تَبْلیغِ الرِّسالَةِ أمانَتَهُمْ لَمّا بَدَّلَ أكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اللهِ إلَیْهِمْ فَجَهَلوُا حَقَّهُ واتَّخَذُوا الاَنْدادَ مَعَهُ وَاجْتالَهُم الشَّیاطینُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ وَاقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبادَتِهِ فَبَعَثَ فیهِمْ رُسُلَهُ وَواتَرَ إلَیْهِمْ أنْبیاءَهُ لِیَسْتَأدُوهُمْ میثاقَ فِطْرَتِهِ وَیُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ[12]؛ ‍[خداوند سبحان] از میان فرزندان آدم، پیامبرانی را برگزید و از آنان بر وحی پیمان گرفت و بر تبلیغ رسالت امانت آنان را، آنگاه كه اكثر مردم عهد و پیمان الهی را تبدیل كرده و حق خدا را نشناختند و در مقابل خداوند خدایان دروغین و بتهای بی­ارزش را پرستیدند و شیاطین آنان را از معرفت خدا باز داشته و از عبادت او جدا كردند. [در آن حال] خداوند پی در پی پیامبرانی را مبعوث نمود تا آنان را بر پیمان فطرت خویش وادار كنند و نعمتهای فراموش شده او را به یادشان آرند

پیامبران الهی در كنار معارف و برنامه­های حیاتبخش خود پیوسته به آدمیان می­آموزند كه در مورد اصول دین و باورهای مهم اعتقادی به فطرت و خرد خود رجوع كنند. قرآن كریم انبیاء الهی را به عنوان «مذكّر» معرفی می­كند.

آنان تلاش می­كنند انسانها را به پیمان الهی و وفای به آن سوق دهند تا به ندای عقل و فطرت خویش پاسخ مثبت داده باشند. قرآن كریم نیز در مورد پیمان فراموش شدة الهی به فرزندان آدم می­فرماید:?ألَمْ أعْهَدْ إ ِلَیْكُمْ یا بنی آدَمْ أنْ لاتَعْبُدوا الشَّیْطانَ إنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبین?؛ «ای فرزندان آدم! مگر با شما عهد نكرده بودم كه شیطان را نپرستید، همانا كه او دشمن آشكار شماست

7. ترویج فضائل اخلاقی

ترویج فضائل اخلاقی و صفات متعالی انسانی، از دیگر علل وانگیزه­های بعثت انبیاء الهی است. اگر مروری اجمالی به آموزه­های وحیانی پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ داشته باشیم متوجه خواهیم شد كه گفتارها و رفتارهای آن گرامی مملو از سفارشهای اخلاقی و تربیتی است.

اساساً هر گونه خوبی، زیبایی و كمالی كه زیبنده و شایستة انسانها است، در تعالیم انبیاء الهی به روشنی دیده می­شود. در حدیث معروفی از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می­خوانیم كه آن حضرت فرمود: «إنّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكارِمَ الاَخْلاقِ[13]؛ من برای تكمیل و توسعة زیباییهای اخلاقی مبعوث شده­امرسول خدا خود دارای كامل­ترین صفات اخلاقی بود و عادات پسندیده و آداب برجستة انسانی در وجود آن گرامی موج می­زد.


اهداف بعثت پیامبر اکرم صلوات الله علیع - مطالب دینی ومذهبی

8. ایجاد و توسعة عدالت اجتماعی

انسانها فطرتاً طالب عدالتند و سالم­ترین جوامع، آنهایی است كه عدالت در تمام ابعاد خود در میان آن جوامع حاكم گردد.

قرآن كریم در آیات متعددی از عدالت خواهی پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سخن گفته و آن را یكی از اهداف بعثت می­شمارد. در سورة اعراف از اهتمام ویژة آن گرامی به اجرای عدالت خبر داده و می­فرماید: ?قُلْ أمَرَ رَبّی بِالْقِسْط?؛[14] بگو: پروردگارم مرا به عدالت فرمان داده است».

عدالت طلبی در تمام زوایای زندگی پیامبر صلّی الله علیه و آله ـ جلوه­ گر بود و گسترة آن، گفتار، رفتار، روابط عمومی، معاملات، حتی محیط خانواده و دوستان و نزدیكانش را نیز شامل می­شد. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرموده است: «كانَ رَسُولُ اللهِ یُقَسِّمُ لَحَظاتَهُ بَیْنَ أصْحابِهِ فَیَنْظُرُ إلی ذا وَیَنْظُرُ إلی ذا بِالسَّویَّة[15]؛ رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نگاه خود را در میان یارانش به طور مساوی تقسیم می­كرد، گاهی به این و گاهی به آن دیگری به طور مساوی نگاه می­کرد

آن گرامی به مهم­ترین فلسفة بعثت انبیاء كه ایجاد قسط و عدل است به طور كامل معنی و مفهوم می­بخشید كه خداوند فرمود: ?لَقَدْ أرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَأنْزَلْنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالمیزانَ لیَقومَ النّاسُ بِالقِسْطِ?؛[16] «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها كتاب و میزان نازل كردیم، تامردم به عدالت قیام كنند

پی نوشت ها :

[1] . انعام / 151.

[2]. انعام / 152.

[3]. تفسیر قرطبی، محمد بن احمد انصاری، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1405، ج19، ص233.

[4]. سیرة ابن هشام، ابو محمد عبد الملك بن هشام حمیری، دار القلم، بیروت، ج4، ص250.

[5]. نهج البلاغه، ترجمة محمد دشتی، نشر ائمه، قم، 1379، ش، خطبه16.

[6]. آل عمران/ 164.

[7]. ذاریات / 56.

[8]. بحار الانوار، علامه محمد باقر مجلسی، نشر الوفا، بیروت، 1404، ج18، ص202.

[9]. بقره / 213.

[10]. مائده / 35.

[11]. بحار الانوار، ج11، ص40.

[12]. نهج البلاغه، خطبه 1.

[13]. مستدرك الوسائل، محدث نوری، مؤسسه آل البیت، 1408، قم، ج11، ص187.

[14]. اعراف / 29.

[15]. بحار الانوار، ج16، ص260.

[16]. حدید / 25.

  منبع : تیبان



نوع مطلب : مناسبت ها، مقالات و مطالب مذهبی، ائمه اطهار، 
برچسب ها : اهداف بعثت پیامبر اکرم، اهداف بعثت رسول اکرم، مبعث، عیدمبعث، مقالات، مقالات دینی ومذهبی، بعثت خاتم الانبیاء،
لینک های مرتبط : اهداف بعثت رسول اکرم، مطالب دینی ومذهبی،
پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 05:01 بعد از ظهر
عید مبعث را به همه خدمتگذاران اسلام تبریک وتهنیت عرض میکنم.
پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 12:05 بعد از ظهر
بعث آغاز یک راه روشن در مسیر زندگی انسانها بود.
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 10:55 بعد از ظهر
عید مبعث رسول اکرم(ص) را به حضور همه هموطنان عزیز تبریک میگویم.
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 10:28 بعد از ظهر
مبعث رسول مهربانی حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله وصلم را تبریک عرض میکنم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو