یاد و خاطره شهدا
گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
درباره وبلاگ


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست .مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

مدیر وبلاگ : جامانده از قافله
مطالب اخیر
فرازی از وصیتنامه شهدا - کلام شهدا

فرازی از وصیتنامه شهدا

جهان بینی شهید

 وقتی كه به «شهادت» فكر می‌كنم می‌بینم كه واقعاً چه نعمیت در دسترس مسلمانان قرا ردارد كه باید بدان توجه كرد و علاقه نشان داد. من خوشحال هستم كه جانم را نثار اسلام و مكتب محمد(ص) و علی(ع) می‌كنم و ایدئولوژی من اسلام است؛ اسلامی كه به من فهماند چگونه بیندیشم و چگونه راهم را انتخاب كنم./ شهید محمدرضا موحددانش

*****************

«شهادت» در راه عقیده روح شجاعت و قهرمانی را می‌دمد، و هنگامی كه انسان فرزندان امت خود را می‌بیند كه در راه عقیده جان خویش را فدا كرده‌اند، وجدانش آرام و به این مسئله قانع می‌شود كه عقیده بهتر از هر چیزی است. در نتیجه اقدام به بذل جان خود به منظور حفظ عقیده كه همان اسلام عزیز است می‌نماید./شهید انور رمضانی


***************

هر مكتبی برای پیشرفت و تكامل خودش احتیاج به خون شهیدان زمانش دارد تا بتواند خود را به سوی ملكوت سوق دهد./شهید غلامرضا جوادیان

**************

در صورت قبول شهادتم از جانب خدا، این را خوب می‌دانم «شهادت» نه یك باختن است، بلكه یك انتخاب است كه مجاهد با انتخاب خویش در راه آرمانهای الهی ـ كه مطمئناً دور از جامعه و مستضعفین جامعه‌اش نیست ـ در آستانه معبد آزادی و محراب عشق پیروز می‌شود؛ مرگ زینت مرد است،‌چه شهید با مرگ خویش بر دشمن پیروز می‌شود و اگر دشمنش را از پا درنیاورد او را رسوا می‌كند. ما همه نسبت به انقلابمان ـ كه انقلاب مستضعفین نه فقط ایران، كه تمام جهان و تمام مسلمانان و تمام پابرهنه‌هاست ـ مسئولیم، و مسئولیت فقط از اگاهی و ایمان به خدا پدید می‌آید نه از قدرت و امكان. پس هر كس كه بیشتر آگاهی به درد جامعه و به درد پابرهنه‌ها و از همه مهمتر به اسلام عزیز دارد بیشتر باید احساس مسئولیت كند؛ و اینها هستند كه با خون خود هیچگاه نباید اجازه سازش با دشمنان خدا را بدهند. نفس انسان بودن، آگاه بودن، ایمان داشتن، زندگی كردن، انسان را مسئول جهاد می‌كند و كسانی می‌توانند خوب زندگی كنند كه می‌توانند خوب بمیرند./ شهید محمدرضا غلامی

**************

«شهادت» یعنی انتقال یافتن از زندگانی مادی به زندگی معنوی و الهی، و «شهادت» در مكتب اسلام یك مسئله انتخابی است كه انسان وارسته با تمامی آگاهی آن را انتخاب می‌كند و با «شهادت» خویش شمع راه انسانهای پاك و نورانی می‌شود؛ و من با انتخاب آگاهانه، راه شهیدان را تا رسیدن به جاده اهداف الهی ادامه خواهم داد تا خود را به لقاءالله برسانم كه «شهادت» حد نهایی تكامل است و خون شهید هدر نمی‌رود و در پیكر اجتماع وارد شده و انسانهای متعدد به مكتب تحویل جامعه می‌دهد./شهید اصغر افتادگان

******************

منظور از «شهادت» در حقیقت اهد اكردن جان ناقابل و بی‌ارزش است كه ما بندگان خدا آن را آنقدر دوست می‌داریم كه بعضی مواقع غافل می‌شویم كه این جان ناقابل را همان كسی كه به ما داده هر موقع كه بخواهد می‌تواند بگیرد. پس، چه بهتر كه خود انسان آن را اهدا نماید و به خدا هدیه كند و در واقع با خدا معامله نماید. بعضیها فكر می‌كنند كه همیشه شاهد مرگ دیگری هستند و خود نمی‌میرند و آنها چه سخت در اشتباهند. بشتابیم تا بساط معامله با خدا هست استفاده كنیم؛ و هر چه بیشتر در این دنیا باشیم بیشتر غرق می‌شویم./شهید حسن پناهی

****************

«شهادت» انقالی زیبا و تحت عنایت الهی است؛ و زیباترین صورت مرگ كشته شدن در راه خداست. ما كه در هر صورت خواهیم رفت، بهترین فوت نیز «شهادت» در راه خداست كه حاصلش فوز ابدی است. این منطق برای افرادی كه مذهبی نیستند و یا مذهبی‌اند و ایمانشان در حد ضعیفی است قابل درك نیست. به هر صورت من در مسئله «شهادت» رضا به رضای خدا داده‌ام كه هرگاه خدا مرا خواست بروم. و از خدا خواسته‌ام مرا در بهترین حالات پیش خود ببرد. شاید عده‌ای فكر كنند كه «شهادت» من و مرگ من در این راه بیهوده بوده است، ولی حقیقت این شهادت را در آخرت انشاءالله خواهیم دید./ شهید قاسم وثوق

***************

«شهادت» عبارت است از قربانی شدن قهرمانی كه در جنگ به دست دشمن كشته شده. «شهادت» مرگی نیست كه دشمن ما بر مجاهد تحمیل كند، كه یك دلخواهی است كه مجاهد با همه آگاهی و منطق و شعور و بیداری و بینایی خویش انتخاب می‌كند. «شهادت» در مكتب ما یك درجه است. امروز شهیدان پیام خویش را با خون می‌نگارند. خداوندا، این انتخاب را كه همراه آگاهی و بصیرت و با تمام وجود صورت گرفته بر من حلال گردان، و گناهان مرا كه ناشی از ناآگاهی و بی‌ایمانی و غرق شدن در هواهای نفسانی بوده است بر من ببخش. از شما می‌خواهم كه راه مرا ادامه دهید و از پاسداران انقلاب و یاران امام باشید./ شهید سعید احمدی

**************

«شهادت» هدیه‌ای الهی است كه از جانب خداوند تبارك و تعالی برای آن كسانی كه لایق هستند می‌رسد، و این شهادتهاست كه باعث می‌شود احكام اسلام و انقلاب پیشرفت كند. ما انسانها باید بدانیم كه این زندگی نه هدف، بلكه وسیله‌ای است برای رسیدن به كمال هر چه بیشتر در حیات اخروی و جاودانی ما، و حتماً مستلزم این استكه روی از باطل برگردانیم. و چنانكه رسول اكرم(ص) می‌فرماید «شهادت ارمغان است برای مومن كه از طرف خدا می‌آید.»/شهیدعلیرضا افشار

خط سرخ شهادت خط آل محمد(ص) و علی(ع) است. شهادت مرگی است كه انسان به اختیار آن را طلب می‌كند، پیمانی است كه انسان با خدای خویش می‌بندد و به آن وفا می‌كند، لبیك می‌گوید به ثارالله. «اشهد ان الموت حق» و شهادت می‌دهم مرگ حق است،‌چه دل‌انگیز است كه انسان به اختیار خویش مرگ را بپسندد. ما بسیجیها مرگ سرخ را به زندگی ننگین ترجیح می‌دهیم. شهادت مرگی است كه به واسطه آن انسان به معبود خویش می‌رسد، به كسی كه جان را به وی داد و او را برای اهداف خود آفرید./شهید حسن وفادارایدلو

**********

ملتی كه تازه عروسش و تازه دامادش برای شهادت داوطلبند و خود را برای هر پیشامدی در راه خدا مهیا كرده‌اند ا زچه می‌ترسند؟ (امام خمینی) در عظمت «شهادت» همین بس كه شخصیتی مثل امیرالمومنین علی(ع) در آرزوی آن بود و برای رسیدن به آن دعا می‌كرد. كدام واژه را درمی‌یابید كه در مفهومش معنایی به عمق دریاها و رفعتی چون اوج آسمانها و وسعتی به عظمت عالم نهفته باشد جز «شهادت»؟ كدامین واژه را سراغ دارید كه در كران تا كران معنایش تمامی ارزشهای والا و حقایق متعالی و همه كمالات انسانی و كرامتهای پرارج آدمی چون شرف، فضیلت، حریت،‌بلندنظری، آزادگی، حق‌پرستی، عدالت،‌ایثار، فداكاری، دفاع از حق، خروش و فریاد بر باطل، حیات ترقی، و اعتلای محبت، توجه به حق، تسلیم و ... متبلور باشد جز «شهادت»؟ كدامین عامل موثر و قوی است كه آدمی را حضیض این خاكدان پست به ملكوت آسمانها و برتر از آن به نزد خدا و حضور پروردگار سیر داده و بالا برده باشد جز «شهادت»؟ كدامین انسان است كه تبلور و تجسم تمامی این حقایق و نمایش همه این كمالات و نامش در میان هاله‌ای از عظمت و قداست و عزت و افتخار و آرزو باشد جز «شهید»؟! كدام كسی را تو می‌یابی كه مرغ خیالش در آسمان آرزو و میل به چنین مقامی والا و مرتبتی عظیم پرواز نكند؟ در مقام شهید همین بس، كه خداوند متعال در قرآن آنان را در مقام «عند ربهم» (نزد پروردگار) معرفی می‌نماید./شهید نایب‌علی رمضانیان

***************

جنگ ما جنگ سلاح با سلاح نیست. جنگ معنویت با سلاح است، جنگ ایمان با سلاح است و این عیناً در تممی جبهه‌ها قابل حس است. و «شهادت» این واژه بزرگ كه نمی‌توان آن را با چیزی مقایسه كرد وب الاترین مردنهاست سلاحی است كه هیچ قدرتی نمی‌تواند با آن مقابله كند. این رمز پیروزی ماست كه ابرقدرتها را به وحشت انداخته و می‌بینیم كه امام عزیز می‌فرماید كه: «پیروزی را خون می‌آورد نه شمشیر». كسانی كه مرگ سرخ را به دست خویش به عنوان نشان دادن عشق خود و به عنوان تنها سلاح برای جهاد در راه ارزشهای بزرگی كه دارد انتخاب می‌كنند. «شهید» یعنی حاضر و ناظر و شاهد در هر عصری و قرنی و زمانی، آنها كه تن به هر ذلتی می‌دهند تا زنده بمانند مرده‌هیا پلید تاریخند. ببینید كسانی كه سخاوتمندانه با حسین(ع) به قتلگاه آمدند و مرگ خویش را انتخاب كردند در حالی كه صدها گریزگاه و توجیهات دینی و شرعی و ‌آبرومند برای زنده ماندنشان بود، ولی توجیه و تأویل نكردند و «شهید» شدند. اینها زنده هستند یا آنها كه تن به ذلت و رها كردن حسین(ع) و تحمل یزید دادند؟/شهید سعادت احمدی

***************

آری، سخن از «شهادت» است،‌تنها سلاحی كه در عصر نتوانستنها به عنوان تنها حربه قوی و كوبنده در جهت نابودی رژیمهای پوسیده و استكبار در دست مظلومان ستمدیده و مستضعفین در طول تاریخ، از هابیل تا ابراهیم و تا محمد(ص) و تا خمینی و ...، به كار رفته و می‌رود «شهادت» است. این سنت به ارث رسیده از انبیا و امامان راستین شیعه است./شهید محمد محسنی رادآقاسی

***************

مگر «شهادت» ارثی نیست كه از مولایمان به دست ما رسیده است؟ از آنان كه حیات را عقیده و جهاد دانستند و در راه مكتب پرافتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسداری می‌كردند به ملت شهیدپرور رسیده است. مگر عزت و شرف ارزشهای انسانی گوهرهای گرانبهایی نیستند كه اسلام صالح این مكتب عمر خود و یاران خود را در حراست و نگهبانی از آن وقف نموده است؟ مگر ما پیروان پاكان سرباخته در راه هدف نیستیم كه از «شهادت» عزیزان خود به دل تردیدی راه می‌دهید؟ مگر دشمنان اسلام می‌توانند جز این خرقه خاكی از دوستان خدا وعاشقان پاكباخته اباعبدالله الحسین(ع) بگیرند؟ بگذارید این ددمنشان كه جز به «من» و «ما»های خود نمی‌اندیشند و «یأكلون كما تأكل الانعام» عاشقان راه حق را از بند طبیعت رهانده و به فضای آزاد جوار معشوق برساند./شهید محمد پوررضا كردمحله

*******************

شما می‌دانید و بدانید كه «شهادت» برای فرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و اولاد فاطمه(س) و یاران حسین(ع) در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن چیز عادی نیست و با رفتنشان به سوی معبود درخت پربركت انقلاب، كه پایه‌گذار حكومت عدل جهانی است، را آبیاری می‌كنند. پیروی از راه خمینی، پیروی از راه حسین(ع) است./شهید حسین رضائیهای جوادی تنها

**************

قبل از هر چیز باید بگویم كه كشته شدن من و هزاران جوان مسلمان دیگر فقط به جرم اعتقاد به وحدانیت خدا و رسالت محمدبن عبدالله(ص) می‌باشد. و بدانید كه این كشته شدنها یك نوع باختن نیست بلكه، یك فوز عظیم است كه خدا هر كدام از بندگانش را كه شایسته این فوز بداند او را به این نعمت بزرگ مفتخر می‌سازد. بنابراین، بدیهی است كه در چنین كشته شدنی هیچ گونه حزن و اندوهی و سوز و ‌آهی روا نیست./شهید حسین پژمان

*************

احساس می‌كنم كه «شهادت» اگر چه برای ما هدف نیست، بلكه وسیله‌ای برای اعلام اعتقادمان به وحدانیت حق و استقامتمان در ناملایمات می‌باشد، و راهی است بس نزدیك برای رسیدن به معشوق حقیقی. چه نزدیك است و چه ما كم سعادت./شهید محمدابراهیم احمدپور

انسان هر موقع كه عمرش تمام می‌شود مرگ سراغ او می‌آید. پس، چه بهتر در جنگ و فی‌سبیل‌الله باشد. بنابراین، اگر انسان به دنبال كمال برود خداوند او را طلب می‌كند./شهید محمد حاج فتاح

**************

آن چیزی كه به زندگی معنا می‌دهد و زندگی را از حالت طبیعی بودن خارج می‌كند، آن مهم است. پس، مسئله مرگ مطرح نیست. مسئله آن است كه علاقه به ماندن در دنیا محرك انسان در فعالیتها نباشد، این مسئله عشق به رفتن است. اگر كسی در عین عشق به رفتن بماند، این عین كمال است. كسی كه در حال نفرت از رفتن برود عین سقوط است. پس، آن چیزی را كه فرد باید به دست بیاورد این است كه نسبت به شهادت عاشق باشد. چه نصیب او بشود و چه نشود، یعنی در نظر او لقای پروردگار لذتش بیش از ملاقات دنیا باشد. ممكن است كسی 60 سال 70 سال در این عشق بسوزد كه این عشق سازنده است؛ او را می‌سوزاند و می‌سازد./شهید محمدرضا محمددایی نائینی

***************

آری، این سرای جاودانی نیست و فناشدنی است. آنچه باقی می‌ماند سرای دیگر است. به فكر سرای دیگر باید بود. اینجا منزل موقت است. منزل حقیقی جای دیگر است. لحظه‌ای در مرگ تفكر كنید. از مرگ هیچ فراری نیست و شربتی است كه همه آن را می‌چشند./شهید علی صادقی قمی

***********

وقتی كه خداوند عالم درها را باز گذاشته چرا انسان پشت در بسته برود؟/ شهید حسین ریاضی شوفر

************

چه خوش و با صفاست كه مرگ را استقبال كنیم و به سراغ مرگ برویم و آن را با آغوش باز بپذیریم و نگذاریم كه با خفت و زاری در خانه ما را به صدا درآورد./شهید حسین حسن‌زاده

************

خدا كه می‌گوید بازگشت همه شما پس از چند روز آزمایش به سوی من است پس، چرا از مرگ بترسیم؟ و زمانی كه نباید از مرگ بترسیم پس چرا مرگی را انتخاب نكنیم كه با افتخار باشد؟ مرگ با عزت بهتر از زندگی با خفت است./شهید غلامحسین اربابی رشید

************

از آنجا كه مرگ حق است و حقیقتی و هیچ كس را یارای مقابله و فرار از مقابل این حكم و منطق الهی نیست،‌و بالاخره روزی مرگ به سراغ همه خواهد آمد و همه طعم مرگ را خواهند چشید، پس چه بهتر كه انسان مرگی را انتخاب كند كه آغاز زندگی نوین و جدیدی باشد؛ زنگی و راهی كه انسان با قبول «شهادت عارفانه و آگاهانه» انتخاب می‌كند، زندگی و راهی كه سراسر آن معنویت و عشق و علاقه به الله باشد، زندگی و راهی كه در آن صراط مستقیم الهی و رضایت و خشنودی پروردگار قرار گرفته، زندگی و راهی كه به مراتب از عسل شیرین‌تر و باصفاتر از این زندگی مادی می‌باشد./محمدرضا تیغ‌بند

************

خواهران و برادران عزیزم، اكنون كه این وصیتنامه را می‌خوانید مدتی است كه از میان شما رخت بربسته و به دیار دیگری كوچ كرده‌ام. در ظاهر به این عمل مرگ می‌گوییم، ولی در واقع زادنی جدید است. تا موقعی كه نوزاد در رحم مادرش زندگی می‌كند از دنیای خارج بی‌خبر است و از نعمات آن بی‌بهره، ولی با تولد او درهای نیكی و لطف خداوند بر روی او باز می‌شود؛ پس با این مثال دیگر هیچ جای اندوه برای شخصی كه فوت شده نیست. به خدا قسم برای من از شهد شیرین‌تر است. بعد از من صبر پیشه كنید و همواره این نغمه را بر زبان داشته باشید كه: «الهی رضی برضائك و تسلیماً لقدرتك و لا معبود لی غیرك.»/احمد ملائی

*********

این یك حق طبیعی است كه باید امانت را به صاحبش برگرداند؛ و باز هم این یك واقعیت روشنی است كه نباید در امانت خیانت كرد. بنابراین، همه ما امانت خدا هستیم و هرگاه خداوند رحمان و قهار مصلحت بداند این امانت را پس خواهد گرفت، زیرا خداوندمی‌فرماید: «وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (و ما خلق نكردیم جن و انس را مگر برای عبادت كردن و بندگی)، در نتیجه وقتی عبودیت و بندگی پیش آید باید به تمام معنا دربست در اختیار خدا قرار گرفت و همانطور كه خدا فرموده: «الذین اذا اصابتهم مصیبته قالوا انالله و انا الیه راجعون» (آنانكه چون به حادثه سخت وناگواری دچار شوند صبوری پیشه گرفته و گویند ما به فرمان خدا آمده و به سوی او رجوع خواهیم كرد) و این‌آیه برای بازماندگان شهدا مخصوصاً پدرو مادر باید عاملی برای حمد و ثنای خدا باشد./محمد راسخی

**************

در جوامع متمدن غربی روز به دنیا آمدن انسان را روز تولد می‌گویند و جشن می‌گیرند. اما مادر، روز مرگ مرا روز تولدم بدان زیرا از این دنیای خاكی به سرای باقی خواهم رفت./حسین منعم پارچه‌باف

*************

مردن انسان عروجی است از دنیای خاكی به دنیای لایتناهی. انسان مومن همواره می‌كوشد كه در زندگی، سرافراز و با افتخار، همیشه در برابر ظلم قامتی افراشته داشته باشد و مرگی زیبا و موثر و زیبنده زندگیش. این مرگ زیبا «شهادت» نام دارد. شهید یعنی همواره زنده و شاهد، مرگی كه برای هر كس مقدور نیست. در آخر امیدوارم كه به درجه اعلای «شهادت» بتوانم برسم تا شاهد و سرمشقی برای دیگران باشم./ایرج بابایی فلاح

**************

انسان وقتی به دنیا می‌آید باید به فكر مرگش باشد؛ و اول و آخر همگی ما خواهیم مرد، و چه بهتر در راه خدا رویم و در راه او جان را نثار كنیم و شهید شویم./جلیل كاظمی

**************

وقتی مرگ حق است «و كل نفس ذائقه الموت» (و تمام نفوس خواهند مرد) و بهتری نوع مردن «شهادت» در راه خدا می‌باشد؛ شهادت را انسان انتخاب می‌كند و مردنی براساس انتخاب است، نه مردنی كه بر انسان تحمیل شود. و این بنده سالهاست كه خود چگونه مردن را انتخاب كردم، كه امیدوارم خداوند نصیبم كند. كسانی كه از مرگ می‌ترسند كه از اعمال گذشته خود وحشت دارند، ولی كسیكه اعمال نیكو انجام داده باشد آرزو دارد هر چه سریعتر اعمال درست خود را ببیند./كاظم سروری

زندگی بدون هدف و عقیده و جهاد، جز زندگی حیوانی چیز دیگری نیست، و زندگی تنها خوردن و خوابیدن و خوشگذرانی بپردازد روزی به پایان خواهد رسید و روزی مرگ به سراغمان خواهد آمد و انسان نباید به این چیزها امید و دل ببندد. زندگانی آخرت پایدار است./علی‌اصغر خامسی

**************

بدانید كه هدف از این دنیا، و در این دنیای مادی قدم برداشتن، فقط تكامل است برای آخرت و دنیای دیگر.../محمد زینعلی

**********

«الا بذكرالله تطمئن القلوب» (با ذكر و یاد خدا قلبها آرام می‌گیرد). مرگ حق است و برای همه، منتها چیزی كه مهم است برداشت اشخاص از مرگ است؛ و در مورد مرگ دو نظر كلی وجود دارد: عده‌ای مرگ را پایان می‌دانند و عده‌ای آغاز، و هر كس مبنای زندگی خود را بر پایه نظر خود در مورد مرگ می‌گذارد. هر كه آن را پایان می‌داند به دنبال خوشبختی در دنیاست و این خوشبختی را در پول و ثروت می‌بیند. به همین دلیل سعی می‌كند از هر راهی كه شده بر ثروت خود بیفزاید. او همه عمر خود را به دنبال افزودن به ثروت خود می‌گذراند و وقتی مرگش فرا می‌رسد می‌بیند از آن مقدار اموالی كه به دست آورده استفاده كامل نكرده است. این موضوع را می‌توان در مورد تمامی كسانی كه طرز فكرشان چنین است دید كه چگونه بعد از یك عمر تلاش برای به دست آوردن ثروت، آن هم نه از راه حلال،‌بلكه از هر راه حرامی كه شده، قبل از آنكه بتوانند از ثروت خود استفاده كنند مرگ به سراغشان می‌آید. اما دسته دوم، مرگ را آغاز زندگی جاوید می‌دانند. آنها خوشبختی را در ثروت واموال دنیا نمی‌دانند و ثروت و مال را هدف خود قرار نمی‌دهند و بارزترین نمونه‌های آن یكی آن است كه وقتی قریش به پیامبر اسلام(ص) پیشنهاد می‌كند كه اگر دست از حرفهایی كه می‌زند بردارد به او ثروت و بهترین مقام و منصبها را می‌دهند، پیامبر اسلام(ص) پیام فرستاد كه: «اگر خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارید دست از دین خدا برنمی‌دارم». و جای دیگر علی(ع) می‌فرماید: «اگر تمامی جهان را به من بدهند برای اینكه پوست جوی را از دهان موری بدر آوردم، به خدا سوگند این كار را نخواهم كرد». این رفتارها متخذ شده از دیدگاه این انسانهای والا در مورد مرگ است. آنها به معاد اعتقاد دارند و به حساب پس دادن به خداوند تبارك و تعالی معتقدند و برای همین، تعهد و مسئولیت برای خود احساس می‌كنند، ‌كه افراد دیگر این حسابها را نمی‌كنند؛ و اعتقاد به معاد بهترین ضامن اجرای قوانین است و كوچكترین احتیاج به زور و قدرت برای اجرای قوانین ندارد، بلكه آن شخصی كه به معاد و روز قیامت اعتقاد دارد مواظف است كار خلاف قوانین الهی انجام ندهد و برعكس افرادی كه به معاد اعتقادی ندارند برایشان این ضمانت اجرای قانون وجود ندارد. آنها احساس مسئولیت نمی‌كنند و برای كارهایی كه انجام می‌دهند لازم نمی‌دانند كه به كسی پاسخگو باشند. كسی كه به معاد معتقد است حساب كوچكترین چیزها را دارد. مسلماً حكایت آمدن طلحه و زبیر به پیش حضرت علی(ع) را شنیده‌اید و می‌دانید كه امام چگونه رفتار فرمودند. این رفتار ایشان از آنجا سرچشمه می‌گرفت كه به روز محشر معتقد بودند. كسی كه به معاد اعتقاد دارد اگر یك خودكار در دستش باشد محال است كوچكترین خطی بدون دلیل بكشد، و اگر دفتری در دست دارد هیچگاه بیخودو بیدون دلیل و یا برای كارهای بیهوده حتی از یك ورق آن استفاده نمی‌كند. بزرگترین چیز در مورد افرادی كه به معاد اعتقاد دارند عشق به مرگ است. در حالی كه كسانی كه به زندگی بعد از مرگ اعتقاد ندارند بدترین اتفاق در زندگیشان را مرگ می‌دانند. روزی كسی از ابوذر پرسید: چرا از مرگ می‌ترسیم اما تو از مرگ نمی‌ترسی؟ ابوذر جواب داد: شما دنیای خود را آباد كرده‌اید و آخرتتان را خراب، و من دنیای خود را خراب كرده‌ام و آخرتم را آباد. كسی كه به زندگی بعد از این عالم اعتقاد دارد خود را برای مرگ همیشه آماده نگاه می‌دارد و مصداق آن این سخن است از امام علی(ع) كه می‌فرماید: اگر كاری مربوط به دنیا برایتان پیش آمد عجله نكنید و فكر كنید كهعمری طولانی دارید و وقت بسیار، اما اگر كاری مربوط به آخرت برایتان پیش آمد عجله كنید كه هر چه زودتر آن را انجام دهید و مرگ را در یك قدمی خود بدانید، و قرآن می‌فرماید: وقتی یك نفس كشیدید مطمئن نباشید كه نفس بعدی را می‌كشید، و وقتی قدمی برداشتید اطمینان نداشته باشید كه قدم بعدی را برمی‌دارید. عده‌ای نیز هستند كه اعتقاد به معاد در قلب آنها نرفته است و كارهای خود را مطابق قوانین الهی نمی‌كنند و رفتارهای اینها همانند رفتار گروهی است كه به معاد اعتقاد ندارند و برای توجیه كردن كارهای خود می‌گویند جهنم و بهشت به آن صورتی كه شما اعتقاد دارید وجود ندارد، بلكه این یك چیزی در ذهن انسان است./حجت‌الله آب‌نیكی

************

زندگی، نه آنقدر شیرین است و مرگ نه آنقدر تلخ كه انسان شرافتش را به خاطر آن بفروشد. انسان باید بیندیشد كه چرا به دنیا آمده و چرا از دنیا می‌رود./ مهدی احمدیان

*********

خداوند تبارك و تعالی مكرر در آیات قرآن ما را متذكر به مرگ می‌سازد؛ و مرگ طوقی است در گردن بنی‌آدم، و هر كس خواه‌ناخواه باید شربت مرگ را بچشد و كسی را از مرگ خود خبری نیست. و چه بسا اشخاصی در حین اینكه گمان نداشته‌اند از دنیا رفته‌اند./میرابراهیم تسلطی

**********

اكنون كه مرگ من حتمی است بگذار مرگی را انتخاب كنم كه آبستن زندگی باشد./صالح محسن دوست

**********

برای یك مسلمان مرگی وجود ندارد و این مردن حالتی به حالت دیگر شدن بیش نیست./مهدی تن‌ساز

************

و بدانید مرگ حیاتبخش است، و مرگ آخر زندگی نیست، بلكه تبدیل صورت زندگی است. از زندگی آمیخته به بلا به زندگی طیبه بی‌خوف و حزن؛ و این تبدیل به عقیده علمای اسلام خلع لباس است. آن حقیقت و محتوای «من»، كه می‌گوید دست من و پای من و اعضای من و جوارح من، آن «من» لباس خود را كه كالبد و قفس دنیاست از تن می‌اندازد و لباس بهتری می‌پوشد و زندگی بهتری می‌یابد./حسن احمدی

*********

بدانید كه مرگ نیستی و فنا نیست، بلكه انتقال از دنیای فانی به دنیای باقی و پایدار است. مرگ انتقال از جهان كشت و عمل به جهان نتیجه و محصول است./عبدالله غیاثی

 

این دنیای فانی تمام زرق و برقهایش گذراست، تمام چیزهایی كه ما به آن دل خوش كرده‌ایم و آنچه موجبات سرافرازی ما می‌شود سپاس و ستایش خدای یكتاست. /سعید مرزآبادی فراهانی

**************

از شما می‌خواهم كه هرچه می‌توانید از دنیا كناره‌گیری كنید و خود را به خداوند متعال نزدیكتر كنید. زیرا همه چیز فانی و نابودشدنی است بجز خداوند متعال، و بازگشت ما هم به سوی او می‌باشد. پس، این دوران زندگانی را در امور دنیوی سپری نكنید كه خود شاهد هستید چسان سریع می‌گذرد، و مانند آب رودخانه‌ای است كه همیشه می‌رود و دوباره برمی‌گردد. اما عمر ما می‌رود و جای آن دیگر نمی‌آید، و از روز حساب بترسید كه بسیار نزدیك است. این قدر به دنیا نزدیك نشوید زیرا كه دنیا مثل آب شوری است كه هر چه آدمی از آن بنوشد تشنه‌تر می‌شود./ حبیب حسین پورخیاط

****************

دنیایی كه روز به زوال است چیزی جز معركه آزمایش و میدان ابتلا نیست. به دنیا نیامدیم كه فقط بخوریم و بپوشیم و ... بلكه، به دنیا آمدیم تا پرواز كنیم، به دنیا آمدیم تا روح و جانمان را به وسیله جسم و بدن نورانی كنیم وبه خدا نزدیك شویم. آری، دنیا آزمایشگاهی بزرگ است كه هر كس در آن به نحوی آزموده می‌شود و تنها و تنها در این میانه آنانی روسفید از امتحان الهی بیرون می‌آیند كه دامن صبر و شكیبایی از دست ندهند و بزودی دست از مقاومت برندارند./محمدرضا قرائیان

*************

ما كه یقین داریم هر چه كه مادی است رو به فناست، و بقایای مادیات در عروج آنه به سوی معنویات است،‌بنابراین ما انسانها كه مرگ بالاخره یك روز به سراغمان می‌آید «كل نفس ذائقه الموت» چه چیز بهتر از اینكه هر چه داریم و هر چه دنیا به ما وعده داده است به آخرت بفروشیم و در زمره «تریدون عرض الدنیا و الله یرید الاخره والله عزیز حكیم» نباشیم. آری، خداوند عزیز و حكیم به ما می‌فهماند: ای بنده جاهل و سركش سعادت اخروی خود را تامین كن، این دنیا جز محل گذر چیزی نیست. هر كه دل به این دنیا ببندد آخرت خود را از دست داده، و هر كه آخرت را به دست آورد یقیناً در دنیا رنج و سختی برای او به وجود خواهد آمد. به گفته امیرالمومنین(ع): «الدنیا والاخره كالمشرق و المغرب. اذا قربت من احدهما بعدت عن آخر.» آری، حضرت(ع) دنیا و آخرت را به غرب و شرق زمین تشبیه نموده است كه هر چه به سوی مغرب رویم از مشرق دور می‌شویم، و هر چه به سوی مشرق برویم از مغرب دور می‌شویم. بنابراین نتیجه می‌گیریم كه باید به وضع زندگی خود بنگریم. اگر در زندگی ما نقص و كمبودی نیست،‌نه آفت است نه بلا،‌نه بیماری نه مرض و نه فقر، بنابراین باید در آخرت خود شك كنیم كه جزو كدامین گروه هستیم؟ آیا به این سادگی آخرت خود را به دنیا نفروخته‌ایم؟ خدایا، خدایا ترا به عزتت حرارت دنیا را نصیب من و پدر و مادرم بگردان و حلاوت آخرت را نیز به همچنین، زیرا علی(ع) می‌فرماید: «حلاوه الدنیا مراره الآخره، و مراره الدنیا حلاوه الآخره»./محمدرضا باقری نراقی

***********

انسان با كمی اندیشه و تدبر و تعمق درمی‌یابد كه موجودی كه دوبعدی و می‌تواند هر یك از این دو بعد و دو مسیر را انتخاب كند؛ یكی بعد مادی و حركت در مسیر مادیات است، دیگری بعد معنوی و حركت در مسیر معنویات. در بعد اول، انسان كارش فقط خوردن و خوابیدن است و انسانی كه فقط به این بعد وجودی خود توجه كند و به آن بپردازد چنان در این مجلاب گیر می‌كند كه بعد معنوی را فراموش می‌كند و قلوب چنین انسانهایی سیاه و كدر می‌شود. اما حركت در بعد معنویات برخلاف بعد مادیات است. و در این بعد است كه انسان خداوند را به رحمانیت و رحیم بودن ستایش می‌كند و از ابزار و وسایل مادی برای رسیدن به معنویات و حقایق استفاده می‌كند. وانسانها در این بعد نهایت تلاششان رسیدن به لقاءالله و فانی شدن در وی می‌باشد و با كسب فضایلی چون تقویف ایمان،‌ایثار، شجاعت،بردباری و ... سعی در كامل شدن خود می‌نمایند./احمدرضا رمزی سراوانی

**********

سوگند به مشیت خداوند، رام تو نخواهم شد ای دنیا، از تو دور می‌شوم ای دنیا، و ریسمان مهارت را در گردنت می‌اندازم و از چنگ تو می‌گریزم و از دام تو می‌رهم و از رفتن به لغزشگاههایت دوری می‌جویم. كجا هستند كسانی كه تو آنها را با شوخیهای خود فریفتی؟ كجایت امتهایی كه به زیورهایشان آنها را در فتنه واجبات پروردگارش را انجام دهد و بر مشقات صبر نماید و چشمش را شب از خواب بشوید حتی اگر خواب بر او غلبه كرد، فرش خود را زمین و دسترش را بالش قرار دهد و زبانش به یادآوری خدایش آهسته زمزمه كند و گناهش از زیادی استغفار از بین برود و جان خود را سپری برای اسلام كند. اینان، از حزب خدا به شمار می‌روند، همان حزب‌الله و حزب‌الله همانا رستگار است./غلامحسین پازشگر حسن‌آبادی

**********

روزگار سخت و غریبی را می‌گذرانید؛ راه پر پیچ وخم و طولانی، و توشه‌ای اندك. باید رفت و از این زندان خلاصی یافت. مسلمان زندگی كردن در این دنیا و عصر مغشوش و پر از فتنه‌ها پایمردی می‌خواهد. امید دارم كه خداوند، به حق شهیدان گلگون كفن، این توفیق و سعادت را نصیب ما و تمامی خفتگان در فراموشی عنایت فرماید كه هدایت شویم، و به سوی او راه گیریم و از این ظلمتكده به منبع نور، صداقت، پاكی، استقامت، از خود گذشتگی، ایثار و فداكاری رسیده و از این سرچشمه‌های الهی سیراب شویم./محمد كریمی

***********

زندگی من در چارچوب تولد، تولید، مصرف و مرگ خلاصه نمی‌شود. این زندگی برای من نیستی است. این زندگی، زندگی حیوانات است. زندگی كرم خاكی است. زندگی كه فقط خوردن و خوابیدن باشد و در تمام مدت آن انسان سرش را در لاك خود فرو برده و به مسائلی كه در جامعه می‌گذرد بی‌توجه باشد و كاری نداشته باشد كه افراد جامعه‌اش در چه وضعی بسر می‌برند و چه مسائل و مشكلاتی برایشان وجود دارد، برای من مرگ است و زندگی نیست./ امیرحسین سیفی

*************

بدانید دنیا رهگذری بیش نیست و انسان هم همین‌طور است. «الدنیا خلقت لغیرها و لم تخلق لنفسها» دنیا منزلی از منازل راه تكامل انسان بوده ولی سرمنزل نیست و شایستگی دلبستگی ندارد، و می‌بایست در این سرای آزمایش آمادگیهای لازم را برای زندگی در سرای باقی تحصیل كرد و به سوی مقصد اعلی شتافت.چنانچه مولای متقیان امام علی(ع) هم در خطبه خود می‌فرماید: ای مردم، بدانید كه دنیا خانه عبور و جهان آخرت خانه قرار است. از گذرگاه خود برای محل اقامت خود بهره گیرید... دلهای خود را از دنیا خارج سازید و از دلبستگی به لذات دنیوی رها شوید. قبل ازاینكه بدنهای شما از آن خارج شود و با مرگ آن را وداع كنید، شما در دنیا آزمایش می‌شوید و برای هدفی غیر ازآن خلق گشته‌اید و به مقصد نهایی شما در دنیا نیست./احسان سهرابی كاشانی

 

همه ما یك روز می‌میریم و این دنیا پایدار نیست؛ این دنیا محل گذر است. هدف جای دیگر است كه اگر افرادی كه در این گذر هستند بتوانند خداوند را از خود راضی كنند و دستورات خداوند را اجرا كنند به آن هدفی كه جایی جز بهشت نیست می‌رسند. و آنهایی كه از دستورات خداوند سرپیچی كردند،‌خداوند آنها را به سزای عمل خود می‌رساند و آنها را از رفتن به بهشت باز می‌دارد. پس همه باید از این دنیا برویم، چه بهتر كه این رفتن افتخارآمیز باشد. با افتخارترین رفتن هم «شهادت» است. «شهادت» در راه خدا، در راه تحقق بخشیدن به قوانین الهی، در راه حاكمیت بخشیدن تمام مستضعفان جهان بر كره زمین؛ و ما معتقدیم كه وعده خدا حق است./ حسین رضائی

************

زندگی دنیا كوتاه است و یك روز خواهیم رفت. پس، چه بهتر كه سربلند و سرافراز و سعادتمند برویم تا به چهره و روی امام زمان(عج) و نایب بر حقش و قرآن محمد مصطفی(ص) و اسلام الهی با سربلندی نگاه كنیم. آری، می‌رویم اما با كوله‌باری از گناه، می‌رویم تا شاید از سنگینی بكاهیم./ عادل كرمی

************

دنیا گذرگاهی بیش نیست، وآخرت كتابی است كه انسان در جهان به دست خود می‌نویسد، آخرت روزی است كه انسان با دو دست خود آنچه را از پیش ساخته و فرستاده با دو چشم خود می‌بیند، و اگر او چیزی نساخته و با دست خالی برود در آنجا به دست او چیزی نخواهند داد. پس، چه بهتر كه در مسیری گام بردارید و عملكردهایتان طوری منطبق بر مسیرتان باشد كه بتوانید محصول كار خویش را هر چه پربارتر در آخرت درو نمایید./ غفور صمدپور

***********

همه چیز ما در این دنیا آزمایشی بیش نیست و حالا كه ما می‌دانیم این آزمایش برای آخرت است چرا جان را برای الله ندهیم؟ جانی كه او به ما داده تا ما را در آزمایش قرار دهد و جواب آن روز قیامت، كه روز معاد است، ‌معلوم می‌شود. كسانی كه گول این دنیا را خورده‌اند باید روز جزا جوابگو باشند. قسم به الله و كتابش قرآن كه انسان در اشتباه است، مگر اینكه به خدا ایمان آورد و راه امامان را پیشه خود كند و عمل خوب انجام دهد و راه مستقیم، كه راه انبیاست، پیش گیرد./ حسن محبی

*************

بدانید كه خوشی مطلق در این دنیا وجود ندارد و نكند حب دنیا شما را در بر گیرد، چون حب دنیا از صفات كفار است و در قرآن می‌فرماید: «رضوا بالحیوه الدنیا واطمأنوا بها» كفار به زندگی دنیوی دلخوش شدند و به آن قرار گرفتند./ هاشم كارگشا

**********

ما مسافری بیش در این دنیا نیستیم، و مرگ هر لحظه بر روی سرمان سایه افكنده است. در قرآن می‌فرماید زمانی كه بچه می‌خواهد متولد شود دوست ندارد، و جای خود را در آن فضای كوچك خوب می‌پندارد و هیچ جای دیگری را مانند آنجا نمی‌پندارد، و پس از تولد بر این گمان است كه این دنیا بهترین مكان است و آرزوی آخرت و بهشت می‌رسد، می‌گوید: كه ای كاش زودتر به این عالم پا می‌گذاشتم. ما هم همین هستیم و می‌گوییم كه دنیا بهترین جا برای ماست و قرآن می‌فرماید كه: بالاترین و بهترین جای ممكن در عالم دیگری است، ولی ما باز برخلاف همیشه می‌خواهیم در اینجا بمانیم./ رضا بصیری آق قلعه

**********

آری، بایستی از مظاهر دنیا كه بسیاری از پیشنیان را به ضلالت در این دنیا و عذاب سخت بعد از مرگ كشانده است گذشت. باید بدانیم كه ما در این دنیا همچون مسافری می‌باشیم كه صبحگاهان باید ترك مسافرخانه كنیم و به سوی مقصد اصلی بشتابیم؛ و این دنیا مانند مسافرخانه‌ای است كه مدتی كوتاه در آن باید توقف كرد و خداوند مقصد اصلی ما را در آخرت تعیین فرموده است، و این دنیای فانی و پرفتنها را سبب آزمایش بندگان خویش قرار داده تا كه چه‌سان عمل نمایند./ محمدتقی حاج محمدیزدی

*************

از آنجا كه این عرصه دنیا، این وجود و عدم، و این زندگانی ابتلا و آزمایش الهی است، اینجا (دنیا) مكانی است ظلمانی كه هر كس دست به سویی دراز می‌كند. و فردایی نورانی است كه مشخص می‌گردد آنچه را كه این دستها كسب كرده‌اند، و معلوم می‌شود چه كشت كرده‌اند و حصال كشتشان چیست./قاسم رستمی

************

هر وقت قلبتان گرفت به یاد امام حسین(ع) و مظلومیت او گریه كنید. وقتی دنیا به عزیزترین موجود بر روی خود رحم نمی‌كند، چگونه می‌خواهید به دیگران رحمت و مروت نشان دهد؟ اینجا محل قرار نیست، اینجا محلی نیست كه سرمایه عمرمان را در جهت ساختن و ‌آباد كردن آن صرف كنیم، چرا كه چون نقش بر روی آب می‌ماند كه اثری به دنبال نخواهد داشت. پس، چه بهتر كه انسان با خدا معامله كند و با او طرف حساب باشد. حال كه قرار است ما را به زور از این دنیا ببرند،‌چه بهتر با میل و با احترام خودمان در رفتن از این خانه بلا و مصیبت پیشقدم شویم و نگذاریم كارمان به جاهای وخیم و خراب بكشد و نگذاریم حیثیت فطری و خدادادیمان با مرگ در كنج بیغوله‌ها و خرابه‌های بظاهر آباد لكه‌دار شود./ غلامعباس محمدی

*************

بر شماست كه دین را هدف قرار دهید. از دنیا دوری نمایید و آن را وسیله‌ای قرار دهید برای رسیدن به دین و جلب رضای خدا. ممكن است در دنیای لذتهای فراوانی موجود باشد و نفس اماره را تحریك كند كه دل به آنها بندیم. اما، می‌پرسم كه این زندگی كه حداكثر 100 سال یا كمی بیشتر است، انسان چقدر می‌تواند از آن لذت ببرد كه به اندازه لذت نزدیك به خدا باشد، به اندازه دوستی با آفریدگار آن لذتها باشد. پس، خدا را هدف قرار دهید و دنیا را وسیله‌ای برای رسیدن به آن هدف؛ و دوری كنید از آن چه دور می‌سازد شما را از خدا و روی آورید به كارهایی كه نزدیك می‌كند شما را با به خدا./ محمد كریمی

 



نوع مطلب : وصیتنامه شهدا، شهدا، سخنان بزرگان، فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطره شهدا، 
برچسب ها : وصیتنامه شهدا، کلام شهدا، فرازی ازوصیتنامه شهدا، جهان بینی شهید، مطالب فرهنگ ایثاروشهادت، یادوخاطره شهدا،
لینک های مرتبط : وصیتنامه شهدا، خاطرات شهدا، مطالب شهدا، یاد و خاطره شهدا، مقالات فرهنگ ایثار و شهادت،
دوشنبه 21 تیر 1395 08:36 قبل از ظهر
سلام علیکم:
کلام شهدا را میشود تا سالیان سال سرلوحه کار خود قرارداده و از آن منتفع شد.
شهدا بهترین مدرسین وآموزگاران هستند.
وصیتنامه الهی شهدای گرانقدر آنچنان پربارند که هر چه میخوانیم باز نکته جدیدی از آن کشف و استخراج می کنیم.
یادتان بخیر شهدا بااین کلام گهربارتان
یادتان گرامی و روحتان شاد
اللهم صل علی محمد وآل محمد
جمعه 28 خرداد 1395 10:00 بعد از ظهر
سلام علیکم:
زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)
از اینکه در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت میکنید بسیار خرسندیم.
امیدوارم که خداوند به شما اجر دهد.
همواره از خداوند متعال آرزوی موفقیت روزافزون برای شما را مینمایم.
موفق باشید وپیروز و سربلند
دوشنبه 10 خرداد 1395 09:13 بعد از ظهر
سلام:
شهدا اینگونه می پنداشته اند که خداوند فرموده:شهدا عند ربهم یرزقونند
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 10:38 بعد از ظهر
سلام.شهدا هم با نثار جانشان و هم با کلامشان ثابت کردند که حسینی اند.کاش لااقل ما یزیدی نباشیم.
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 04:28 بعد از ظهر
فقط میشود گفت:شهدا شرمنده ایم که اینگونه که شما گفته اید عمل نمی کنیم
جمعه 24 اردیبهشت 1395 10:59 بعد از ظهر
وصیتنامه شهدا را باید هزاران جلد کتاب کرده وبرای آینده گان به یادگار گذاشت.روحتان شاد شهدا
سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 08:01 بعد از ظهر
روح همه شهدا وامام شهدا شاد.خدا به شما هم خیر بده که سبب خیر میشوید.
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 11:52 بعد از ظهر
سلام/لطفا منابع وصیتنامه وسخنان شهدا را هم ذکر کنید.ممنون
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 11:29 بعد از ظهر
لذت واستفاده بردیم.انشاءالله شهدا دستمان را درآخرت بگیرند.آمین
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 09:04 قبل از ظهر
سلام:یاد وخاطره همه شهدا گرامی باد.
سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 08:39 بعد از ظهر
شهادت امام موسی کاظم را تسلیت عرض میکنم
دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 11:33 بعد از ظهر
دلنشین و روح نواز است کلام شهدا چون کلام حق است
دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 09:57 قبل از ظهر
سلام:وصیتنامه شهدا را میشود تا سالیان سال از آن بهره برد.روح همه شهدا شاد
یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 11:41 بعد از ظهر
همانند دیگر مطالب وبلاگ،خیلی خوب بود.روح همه شهدا شاد





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
وصیت شهدا
یادوخاطره شهدا
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic